تشیع از زمان پیامبر(ع) وجود داشت
کد خبر: 3975784
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶

تشیع از زمان پیامبر(ع) وجود داشت

مدیر حوزه‌های علیمه استان زنجان گفت: امام صادق(ع) موسس مذهب شیعه نیست بلکه مدون کننده، مبین و روشنگر مذهب شیعه است و تشیع از زمان پیامبر(ص) مطرح بود.

امام صادق(ع) مبین مذهب شیعه است / تشیع از زمان پیامبر(ع) وجود داشتحجت‌الاسلام جواد جعفری، مدیر حوزه‌های علمیه استان زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، ضمن تسلیت شهادت امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: یکی از مسائل مهمی که در زمان امام صادق(ع) بروز و ظهور یافت، تبیین و تدوین نظام فکری شیعه بود که مقدمات این کار در زمان امام سجاد(ع) و امام باقر(ع) فراهم شد و به زمینه‌سازی برای مراجعه به مرجعیت علمی اهل‌بیت(ع) انجامید.

وی با اشاره به اینکه تبلیغات سوء بنی‌امیه مردم را از مرجعیت علمی خاندان اهل‌بیت(ع) دور کرده بود، ابراز کرد: با زمینه‌سازی‌های امام چهارم و پنجم، اوج بهره‌مندی از مرجعیت علمی ائمه اطهار(ع) در زمان امام صادق(ع) ایجاد شد و مردم متوجه شدند علم اهل‌بیت(ع) قابل مقایسه با دیگر دانشمندان نیست و مردم تصمیم گرفتند پای درس ایشان حاضر شوند، سخنان امام را بشنوند، بنویسند و نقل کنند.

این کارشناس دینی تصریح کرد: امام صادق(ع) توانست تبیین صحیحی از مفهوم تشیع داشته باشد. در زمان این امام یک نهضت ترجمه شکل گرفته بود و کتاب‌هایی از ایران و اروپا ترجمه شدند که به این واسطه شبهه‌ها، نظریات و سئوالات زیادی از جهان اسلام به وجود آمد و همه عالمان دینی قادر به پاسخ‌گویی به افکار دیگراندیشان نبودند اما امام صادق(ع) توانست غنا و قوت اسلام را نشان دهد و این حقیقت برای مردم آشکا شد که اسلام یک آیین و سلوک نیست بلکه هرآنچه بشر برای زندگی دنیا و آخرت به آن نیاز دارد، در این کتاب آسمانی گنجانده شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه استان زنجان یادآور شد: امام صادق(ع) ضمن پاسخ به شبهات ایجاد شده، نقش مهمی در شناخت صحیح خداوند، مفاهیم توحیدی، جایگاه پیامبران و امامان، تبیین مسائل فقهی و تبلور اسلام ایفا کرد. بزرگان فرقه‌های اهل سنت مثل حنفی‌ها نکات مهمی را از امام صادق الگوبرداری کردند، مثلا مناسک حج اهل سنت از امام صادق(ع) گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه جهان اسلام نیازمند یک تحول علمی بود، بیان کرد: نگاه علمی، پشتوانه معرفتی و استدلال قوی در مذاهب اسلامی به برکت بیانات امام صادق(ع) شکل گرفته است و این امام بزرگوار در انسجام دین اسلام، ترویج دین، دوری از انحراف و ماندگاری علوم اسلامی نقش مهمی ایفا کرد.

جعفری ابراز کرد: این مطلب که امام صادق(ع) موسس مذهب شیعه است، سخنی غیردقیق است؛ چراکه مسئله تشیع از زمان پیامبر(ص) وجود داشت و تشیع و پیرو امام علی(ع) بودن در زمان حیات نبی مکرم اسلام نیز مطرح بود و پیامبر(ص) پیروان امیرالمونین علی(ع) را هم الفائزون خطاب می‌کرد. شیعه برخلاف مذاهب اربعه اهل سنت دینی نیست که 100 تا 150 سال بعد از پیامبر(ص) ایجاد شود و از همان ابتدا وجود داشت.

وی ادامه داد: در واقع امام صادق(ع) موسس مذهب شیعه نیست بلکه مدون کننده، مبین و روشنگر مذهب شیعه است. در دوران امام صادق(ع) با مساعد شدن فضا برای تبیین علوم، ایشان معارف اهل‌ تشیع را تدوین کردند و در اختیار مردم گذاشتند. منابع حدیثی که اکنون در دست داریم، اکثر این میراث ارزشمند از طریق امام صادق(ع) به دست ما رسیده است و از این امام بزرگوار می‌توانیم با عنوان مبین مذهب شیعه یاد کنیم که این معارف مستدل و مبانی آن را برای ما بیان کرده است.

این کارشناس دینی بیان کرد: از این جهت از مذهب تشیع به نام مذهب جعفری یاد می‌شود که معارف اسلامی توسط امام صادق(ع) در دسترس ما گرفت و ایشان مبانی اسلامی را به شکل مدون درآوردند تا اکنون هم بتوانیم مذهب تشیع را بشناسیم، با غنای علمی و معارف والای آن آشنا شویم و از دین خود دفاع کنیم.

انتهای پیام
captcha