ظرفیت بالای کشورهای اسلامی در صیانت از کرامت زنان و خانواده / پیشگام شویم
کد خبر: 3977262
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۸

ظرفیت بالای کشورهای اسلامی در صیانت از کرامت زنان و خانواده / پیشگام شویم

دبیر کل کمیسیون ملی آیسسکو در ایران با اشاره به ظرفیت کشورهای اسلامی در صیانت از حقوق زنان و خانواده از کشورهای اسلامی خواست در این زمینه پیش‌گام و پیش‌قدم باشند.

ظرفیت بالای کشورهای اسلامی در صیانت از کرامت زنان و خانواده / پیشگام شویمبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ میترا تیموری، دبیر کل کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران امروز یک‌شنبه 23 خرداد‌ماه در نشست بین‌المللی «نقش گفت‌وگوی تعاملی در تحکیم خانواده» به تشریح نقش گفت‌وگو در تحکیم بنیاد خانواده پرداخت و گفت: بر اساس فرهنگ و تعالیم اسلامی، خانواده کانونی گرم، پویا و با نشاط برای پرورش فرزندانی پاک و انسان‌هایی وارسته است. به همین جهت، این کانون در اسلام مقدس و قابل احترام است، زیرا نه تنها منشأ تحولات انسان در تمام مراحل زندگی است، بلکه می‌توان گفت که تحولات مهم اجتماعی نیز از همین کانون مهم نشئت می‌گیرد.

وی گفت‌وگوی خانواده را روشی مطلوب و موثر برای گفت‌وگوی بین افراد خانواده دانست و گفت: گفت‌وگو صمیمیت را در میان خانواده نهادینه می‌کند و به آنان فرصت می‌دهد تا با طرح نقطه نظرات و ایده‌های خود، نقشی پویا و فعال در حل مشکلات خانواده ایفا کنند. همانگونه که گفت‌وگو و تعامل بین ملت‌ها باعث همبستگی و نوع‌دوستی بین آنان می‌شود، در سطح خانواده نیز چنین تعاملی، مبدأ رفع مشکلات و نارسایی‌های فردی و خانوادگی است و روش سودمندی برای رسیدن به راه حلی سریع و آسان برای بیشتر معضلات خانواده و استحکام بخشیدن به این بنیاد است.

تیموری اضافه کرد: ایجاد مرکز بین‌المللی اعتلای گفت‌وگوی خانواده در معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با همین نگاه و در راستای چنین هدفی صورت گرفته است.

وی تشریح کرد: نزدیک به دو سال است که کمیسیون ملی آیسسکو با مجموعه همکاران معاونت امور زنان در خصوص کمک به راه اندازی و معرفی این مرکز تلاش کرده است. در نشست اخیر شورای اجرائی آیسسکو در اوائل سال 1400، کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران به طور خاص در زمینه معرفی مرکز اعتلای گفت‌وگوی خانواده با نمایندگان ۵۶ کشور اسلامی حاضر در این نشست، به طور مستقیم گفت‌وگو و از آنان دعوت کرد که با این مرکز فعالیت مشترک داشته باشند. امیدوارم ثمرات این گفت‌وگو را ما در ماه‌های پیش رو شاهد باشیم.

ارسالی / ظرفیت بالای کشورهای اسلامی در صیانت از کرامت زنان و خانواده/ پیشگام شویم

دبیر کل کمیسیون آیسسکو در ایران، گفت: فعالیت چنین مرکزی برای خانواده‌ها، در دوران همه‌گیری کرونا بسیار مفید و موثر است و در شرایطی که محدودیت‌های ناشی از این همه‌گیری، فشارها و آسیب‌های زیادی را متوجه خانواده‌ها کرده است؛ چنین مرکزی می‌تواند ارتباط صمیمی و گرم خانواده‌ها را برقرار و از گسترش فشارهای روحی و روانی بر آنان جلوگیری کند. ما در کمیسیون ملی آیسسکو و در کمیته تخصصی فرهنگ آیسسکو، این موضوع را همواره در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و به فواید و ثمرات آن در تحکیم بنیاد خانواده‌ها، به خوبی واقف هستیم. 

وی با ابراز خرسندی از ظرفیت کشورهای اسلامی در مسئله احترام به حقوق زنان و خانواده، نسبت به کشورهای غربی و مدعیان حقوق بشر، گفت: کشورهای اسلامی می‌توانند در حفظ و صیانت از کرامت زن و خانواده پیش‌قدم و پیش‌گام باشند و امیدوارم همه کشورهای اسلامی بتوانند از ظرفیت خود در این خصوص استفاده کنند.

وی تصریح کرد: آیسسکو در راستای ارج نهادن به نقش زنان و خانواده و تحکیم بنیان‌های خانواده، سال ۲۰۲۱ را به نام سال زن نامگذاری کرده و برنامه‌های مختلفی را در این خصوص به انجام رسانده و یا در دست اقدام دارد. این سازمان، روز ۱۱ فوریه ۲۰۲۱ را به عنوان «روز بین‌المللی زنان و دختران در علوم» گرامی داشته است و در حال حاضر موضوع شعر زنان را برای ایجاد یک گفتمان ادبی در سطح جهان اسلام در خصوص نشان دادن ارزش و اهمیت نقش زنان و خانواده در جامعه، در دستور کار دارد. خانواده‌ها در جوامع اسلامی دارای اشتراکات فراوانی هستند که این اشتراکات می‌تواند منشأ ارتباط و تعامل بین کشورهای مسلمان عضو آیسسکو باشد. 

تیموری افزود: دختران و زنان مسلمان کوشیده‌اند در ابعاد مختلف علمی، تربیتی و فرهنگی پیشگام بوده و الگوی موفقی را از خود به نمایش بگذارند. امروز متاسفانه در برخی از کشورهای اسلامی جریانات افراط‌گرایانه‌ای وجود دارد که خشونت علیه زنان و دختران را ترویج می‌دهند و با اعتقاداتی خرافاتی‌گونه، آنان را از کسب علم و دانش باز می‌دارند. آیسسکو، با چنین عقاید انحرافی، به طور قاطع مخالف است و در هر سه حوزه فعالیت خود یعنی آموزش، علوم و فرهنگ دختران و زنان را در محور فعالیت‌های خود قرار داده است. 

وی خاطرنشان کرد: ما در کمیته‌های تخصصی کمیسیون ملی آیسسکو حدود ۵۰ درصد از اعضا را از میان زنان فرهیخته و دانشمند کشورمان را به همکاری دعوت کرده‌ایم که خوشبختانه منشأ ابتکارات و خلاقیت‌های خوبی در این زمینه بوده و هستند. تعدادی از سمت‌های دبیرکلی کمیسیون‌های ملی آیسسکو از جمله در جمهوری اسلامی ایران را زنان بر عهده دارند و این هم به دلیل ارتقای نقش زنان و خانواده در سطوح بین‌المللی است.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر مشارکت فعال در معرفی مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی خانواده به جهان اسلام، فعالیت‌های متعدد دیگری را نیز برای شکوفایی فرهنگی در خانواده‌ها و بالندگی این نهاد در کشور انجام داده است، گفت: از جمله این برنامه‌ها برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی، هنری در سال گذشته از طرف سازمان آیسسکو، برای تمام افراد خانواده‌ها و از جمله دانش آموزان، در سراسر کشور بود که موفق شدیم مقام اول در زمینه فیلم کوتاه مستند و مقام دوم در زمینه نقاشی را در بین کشورهای اسلامی عضو آیسسکو کسب کنیم.

تیموری ادامه داد: نقش دختران در این زمینه بسیار فعالانه و برجسته بود، به گونه‌ای که مقام دوم که در زمینه نقاشی به کشور ما اختصاص یافت، متعلق به یکی از دختران هنرجو در یکی از هنرستان های کشور است. از دیگر فعالیت‌های کمیسیون ملی آیسسکو، کمک به دختران بازمانده از تحصیل به ویژه در مناطق محروم است که با مشارکت فعال معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده به طور مداوم صورت می‌گیرد و در سال گذشته علاوه بر کمک‌های معمول این معاونت، مبلغ ۱۰ هزار دلار نیز اختصاصاً در قالب ائتلاف آیسسکو برای مبارزه با کرونا در مدارس دختران در مناطق محروم هزینه شد. همه این فعالیت‌ها با هدف حفظ پیایی شادابی خانواده‌ها، به ویژه برای کم کردن اثرات منفی دوران کرونا طراحی شده است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد، همکاری‌های مشترک با کشورهای اسلامی در چارچوب فعالیت‌های آیسسکو بتواند بیش از پیش همبستگی و استحکام را در میان خانواده‌های مسلمان و نهاد مقدس خانواده گسترش دهد و از میهمانان نشست درخواست کرد نقطه نظرات و راهکارهای خود برای تحکیم بنیاد ارزشمند خانواده در جهان اسلام را به کمیسیون ملی آیسسکو ارائه کنند.

انتهای پیام
captcha