بهره‌مندی بیش از 2700 زندانی از آموزش‌های قرآن در زنجان
کد خبر: 3980210
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۹

بهره‌مندی بیش از 2700 زندانی از آموزش‌های قرآن در زنجان

سرپرست اداره‌کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان زنجان از طرح تربیت 600 حافظ قرآن در زندان‌ها خبر داد و گفت: تا کنون بیش از 2700 زندانی از آموزش‌های قرآن در دوره‌های مختلف بهره‌مند شدند.

بهره‌مندی بیش از 2700 زندانی از آموزش‌های قرآن در زنجانبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام حسین بنیادی، سرپرست اداره‌کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان زنجان، ۵ تیرماه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: از سال گذشته طرحی در خصوص تربیت ۶۰۰ حافظ قرآن در زندان تدوین شده و ۶ نفر حافظ کل قرآن داریم. در بخش آموزش‌های قرآن که طی مراحل و دوره‌های مختلف برگزار شده 2 هزار و 780 شرکت‌کننده داشتیم.

وی با اشاره به اینکه حفظ قرآن تاثیری در بخشش و یا تخفیف مجازات کسی که شاکی خصوصی دارد، نمی‌گذارد، تصریح کرد: مثلا کسی که مرتکب قتل شده حفظ قرآن تأثیری در بخشش مجازات او ندارد بلکه از بعد معنوی بر خود شخص تأثیرگذار است و باعث توبه او می‌شود و مسئولان زندان و مسئولان قضایی وقتی مشاهده می‌کنند فرد متنبه شده برای کسب رضایت اقدام می‌کنند.

این مسئول به اهمیت کارهای فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: برخلاف تصور عموم مردم، کار فرهنگی هم شاخص دارد و می‌توان تأثیرات آن را در جامعه مشاهده کرد. همان طور که در خانواده فرزندی که در مسیر تربیت درست قرار گیرد، درصد رفتارهای خطا در او کمتر می‌شود، در زندان نیز زندانیانی که در کارهای فرهنگی مشارکت دارند، بازگشت به جرم و زندان در آن‌ها کاهش می‌یابد.

سرپرست اداره‌کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان زنجان ادامه داد: در چرخه اصلاح و تربیت از زمانی که فرد وارد زندان می‌شود، از نظر شخصیتی، روانی و جسمی مورد بررسی قرار می‌گیرد و حتی استعدادهای او شناسایی می‌شود تا با تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف، فرد اصلاح شده و زمینه بازگشت به جرم کاهش یابد. یکی از اقدامات در زندان آموزش به زندانیان است مثلا سوادآموزی به زندانیان زیر 60 سال اجباری بوده و در حال حاضر 42 نفر در چرخه این آموزش و 6 نفر در مقطع آموزش عالی مشغول به تحصیل هستند.

وی اقدامات روان‌شناختی و روان‌درمانی را از رویکردهای اداره‌کل امور زندان‌ها برشمرد و گفت: در این اداره مرکز خدمات اجتماعی فعالیت می‌کند که هدف آن تکمیل چرخه اصلاح و حرفه‌آموزی است. در سه ماهه نخست امسال ۷۴۵ نفر در ۲۶ رشته آموزشی ثبت‌نام کردند و از مهم‌ترین این رشته‌ها می‌توان به کشاورزی، دامپروری، پرورش گل، پرورش ماهی، سیم‌کشی ساختمان، عیب‌یابی خودرو، کفاشی، نانوایی سنتی و قلم‌زنی روی مس اشاره کرد و این مرکز وام خوداشتغالی به آموزش‌دیدگان اعطا می‌کند و زندانیان می‌توانند برای خود درآمد داشته باشند.

بنیادی ابراز کرد: از طریق انجمن حمایت از زندانیان، ماهیانه کمک‌ها و بسته‌های حمایتی به خانواده زندانیان تعلق می‌گیرد. همچنین ۷۲۷ خانواده زیر پوشش مرکز اجتماعی قرار داشته و موضوع توانمندسازی خانواده‌ زندانیان نیز در دستور کار است که در همین راستا هر هفته به دو تا سه خانواده سرکشی می‌کنیم.

وی تعداد بانوان زندانی در زندان‌های استان را کمتر از ۵۰ نفر برشمرد و گفت: جرائم آن‌ها شامل قتل، سرقت، موادمخدر و محکومیت‌های مالی است. هیچ دختری در کانون اصلاح و تربیت که افراد زیر ۱۸ هستند، نداریم و با اقدامات انجام شده تعداد آقایان این مراکز نیز به زودی به کمتر از ۱۰ نفر می‌رسد.

انتهای پیام
captcha