مؤسسات قرآنی رقیب آموزش‌و‌پرورش نیستند/ ثبت مؤسسات تسهیل شود
کد خبر: 3999950
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱

مؤسسات قرآنی رقیب آموزش‌و‌پرورش نیستند/ ثبت مؤسسات تسهیل شود

مدیرمسئول موسسه قرآن و عترت «مهد قرآن» استان قزوین با بیان اینکه آموزش‌وپرورش برای آموزش قرآن اقدام خاصی انجام نمی‌دهد، گفت: مؤسسات قرآنی قصد آموزش رایگان دانش‌آموزان را در سطح مدارس دارند، اما آموزش‌وپرورش مانع می‌شود و مؤسسات را به‌عنوان رقیب خود می‌بیند.

مؤسسات قرآن، رقیب آموزش‌و‌پرورش نیستند/ ثبت مؤسسات قرآنی تسهیل شودبسیاری از مؤسسات قرآنی استان قزوین از عدم حمایت مسئولان گله‌مند هستند و مؤسسات بزرگ نیز به کمک خیران به حیات خود ادامه می‌دهند در این میان مؤسسات کوچک متضرر می‌شوند و حتی بسیاری از آنان در آستانه تعطیلی قرار دارند.

در چنین شرایطی آموزش‌وپرورش عامل مهم در آموزش مفاهیم قرآنی به نوجوانان است ولی آن‌چنان که باید و شاید نقشی در تربیت قرآنی نسل نوجوان نداشته است و عموماً بار این آموزش را مؤسسات قرآنی بر دوش کشیده و می‌کشند و در مواردی حتی شاهد سنگ‌اندازی برخی از نهادهای اجرایی برای مؤسسات قرآنی بودیم.

پرویز خوش‌پنجه، مدیرمسئول موسسه فرهنگی قرآن و عترت مهد قرآن استان قزوین، در همین رابطه ضمن اشاره به فعالیت‌های که دولت سیزدهم می‌تواند برای مؤسسات قرآنی انجام دهد، در گفت‌وگو با ایکنای قزوین، اظهار کرد: به نظر می‌رسد بنای دولت بر این است که برخی از واسطه‌ها را از بین ببرد و فکر می‌کنم این موضوع در همه بخش‌ها ازجمله فرهنگ صدق کند؛ اگر بودجه‌ای تخصیص می‌دهند باید به نتیجه کار بودجه اختصاص دهند؛ بخش قرآن باید سامان‌دهی شود چون هر یک از نهادهای متولی قرآن کریم کار جداگانه‌ای انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: وزارت آموزش‌وپرورش، بالاترین نهاد آموزشی کشور است که برای آموزش قرآن هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد؛ مؤسسات قرآنی قصد آموزش رایگان دانش‌آموزان را در سطح مدارس دارند اما آموزش‌وپرورش مانع می‌شود و مؤسسات را به‌عنوان یک رقیب برای خود می‌بیند.

خوش‌پنجه تأکید کرد: موارد مطرح‌شده ازجمله موانعی است که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم و باید این موانع برداشته شود تا اگر مشکلی در روش و محتوا وجود دارد برای حل آن اقدامی صورت گیرد.

آموزش‌وپرورش در موفقیت چهره‌های قرآنی نقشی ندارد

وی ادامه داد: آموزش‌وپرورش در موفقیت فعالان عرصه قرآنی نقشی نداشته و بهتر است با همکاری مؤسسات، آموزش قرآن را دنبال کنند. اوقات فراغت باید پربار و پرمحتوا باشد تا علاقه‌مندان به نتیجه برسند. معلمان موظف به تدریس ۲۴ ساعت درس در هفته هستند و ساعات باقی‌مانده را قرآن تدریس می‌کنند که این امر رویه مطلوبی نیست. در مقطعی گروهی از حافظان و فعالان قرآن کریم جذب آموزش‌وپرورش شدند و اگر بخواهیم در آموزش‌وپرورش اتفاق مطلوبی رخ دهد باید چنین طرح‌هایی در آموزش‌وپرورش اجرایی شود. متأسفانه حرف بسیار است ولی در عمل اتفاقی نمی‌افتد. مقام معظم رهبری موضوع تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم را بیان کردند که متأسفانه برخی از مسئولان این سخن رهبری را به فراموشی سپرده‌اند.

مدیرمسئول مؤسسه قرآن و عترت «مهد قرآن» قزوین بیان کرد: موضوع حفظ قرآن کریم در جامعه تأثیرگذار است لذا خوب است مجلس شورای اسلامی برای حافظان کل قرآن برنامه‌ای در نظر گیرد تا حفظ خود را فراموش نکنند؛ بهتر است برای حافظان قرآن کریم مستمری اندکی در نظر گرفته شود و سالانه برای پرداخت مستمری آزمون بگیرند تا حفظ کل آن‌ها تثبیت شود، مبلغ بالا نیاز نیست و برای ادامه مستمری هرساله آزمون بگیرند.

خوش‌پنجه یادآور شد: در شهرداری قزوین هر کس یک جزء قرآن کریم را حفظ شود ۵۰ هزار تومان هدیه می‌دهند مبلغ بالایی نیست ولی موجب تشویق علاقه‌مندان می‌شود. اگر تمام شهرداری‌ها وارد این مقوله شوند تشویق حفاظ در سراسر کشور اتفاق می‌افتد.

ثبت مؤسسات قرآنی دشوار است

منیره مطهری، کارشناس قرآن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین، نیز در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: در سال‌های گذشته مؤسسات ادغام شده و ثبت نمی‌شدند اما اکنون مؤسسات باید ثبت شوند ولی در اجرا مشکل داریم، برای ثبت مؤسسات قرآنی نیاز است که با دستگاه‌های مختلف همکاری داشته باشیم که تهیه نامه اماکن و مراجعه به اداره ثبت شرکت‌ها برای ثبت مؤسسه ازجمله آن‌هاست.

وی ادامه داد: بعد از اینترنتی شدن ثبت شرکت‌ها بزرگ‌ترین مشکل این است که سازوکار سامانه به‌گونه‌ای طراحی شده است که به‌هیچ‌عنوان کسی نمی‌تواند ثبت‌نام را انجام دهد چون سامانه به‌گونه‌ای طراحی شده که فرد ثبت‌کننده مؤسسه باید نزد یک مشاور ثبتی برود و مبلغی را پرداخت کند تا مشاور چند ساعت وقت بگذارد و مؤسسه را ثبت کند، تمامی این موارد در حالی است که مؤسسات درآمدی ندارند و هزینه‌ای اضافی تحمیل می‌شود.

کارشناس قرآن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین بیان کرد: در اساسنامه مؤسسات قید شده است که تا ۲ سال اعتبار دارد و مؤسسات هر ۲ سال یک‌بار باید این هزینه را پرداخت کنند که این هزینه اضافی است. اگر مسیرها توسط دولت هموار شود قطعاً در انگیزه مؤسسات و قرآن‌آموزان تأثیرگذار خواهد بود.

ساختمان‌های بلااستفاده دولت به مؤسسات قرآن واگذار شود

مجید وفاپور، دبیر شورای عالی قرآن استان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: ادامه فعالیت مؤسسات قرآنی چون باید هزینه‌های خود را متقبل شوند، دشوار است؛ مصوباتی مانند آب، برق و گاز رایگان برای مؤسسات در گذشته به تصویب رسیده بود که در برخی از استان‌ها برای اجرای آنان به صورت سلیقه‌ای عمل کردند؛ مؤسسات قرآنی با توجه به هزینه‌های سرسام‌آور اجاره، کار بسیار مشکلی دارند.

وی ادامه داد: انتظاری که از دولت سیزدهم می‌رود این است که با همکاری مجلس مصوباتی داشته باشند تا ساختمان‌های دولتی و نیمه‌دولتی بلااستفاده در اختیار مؤسسات قرآنی قرار گیرد؛ در گذشته مدارس در سه شیفت بود که با توجه به کاهش جمعیت دانش‌آموزان، مدارس یک شیفته شدند و پیشنهاد می‌شود مدارس در شیفت عصر در اختیار مؤسسات قرآنی قرار گیرد. انتظار داریم تدابیری توسط دولت و مجلس اندیشیده شود تا به مؤسسات کمک شود؛ مؤسسات قرآنی که در قالب اتحادیه تشکیل شدند به دلیل عدم پشتیبانی لازم نتوانستند نقش خود را به‌صورت کامل ایفا کنند.

به گزارش ایکنا، با موضوعاتی که فعالان قرآنی استان قزوین مطرح کردند امید می‌رود در دولت سیزدهم برای ترویج فرهنگ قرآنی برنامه‌ریزی مناسب صورت گیرد و در این راستا دولت توجه به آموزش از طریق آموزش‌وپرورش و مؤسسات قرآن کریم بسیار حائز اهمیت است.

گزارش از سیده زهرا حسینی فلاح

انتهای پیام
captcha