تحقق وحدت اسلامی با تأکید بر اشتراکات و ترویج گفت‌وگوهای همدلانه
کد خبر: 4005405
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۵
در گفت‌وگوی ایکنا با کارشناسان مطرح شد؛

تحقق وحدت اسلامی با تأکید بر اشتراکات و ترویج گفت‌وگوهای همدلانه

یکی از راه‌های تحقق وحدت اسلامی از نگاه کارشناسان دینی تأکید بر اشتراکات و عدم عبور از ممیزات است که هفته وحدت فرصتی برای تحقق وحدت اسلامی است و می‌طلبد گفت‌وگوهای همدلانه بین شیعه و سنی ترویج داده شود.

هفته وحدت////وحدت در اصل بیان‌کننده یکی شدن، یکرنگی، همبستگی، همگرایی، یک‌دلی و حرکت در یک مسیر واحد برای رسیدن به مقصدی واحد است که در بحث وحدت امت به‌معنای توافق و تفاهم بر اصول و هماهنگی و تفاهم و همکاری در مواضع سیاسی و وحدت یافتن گرایش‌ها، دشمنی‌ها، اطاعت‌ها و یاوری‌هاست که نمونه بارز آن وحدت بین شیعه و سنی است.

روزهای ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام هفته «وحدت» نام‌گذاری شده است که منشأ این اقدام بر پایه روایاتی است که در خصوص زادروز نبی مکرم اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) مطرح شده و به سبب آن پیروان مذاهب اسلامی با اعتقاد به یکی از این دو روز با برپایی جشن و شادمانی، ارادت خود را به ساحت مقدس و متعالی پیامبر اعظم(ص) ابراز می‌کنند.

نگاه هفته وحدت، نگاهی وحدت‌آفرین در همه مشترکات موجود در جهان اسلام و مسلمانان است، هفته وحدت که از ابتکارات بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) است، گامی در جهت تقویت و استحکام وحدت امت اسلامی و ارائه الگو و نمونه عملی برای ما مسلمانان بود که در تمام مسائل عمده اختلافی بیندیشند و راه‌های وحدت و اتفاق را جست‌وجو کنند.

حجت‌الاسلام احمدرضا غلامی، معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی لرستان در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه از رسالت‌های سنگین پیامبر اکرم(ص) در تمام دوران پیامبری دعوت به وحدت و اتحاد به‌ویژه بین مسلمانان بود، گفت: نبی مکرم اسلام حتی اگر غیرمسلمانی به سمت اسلام قدم برمی‌داشت با آغوش باز او را می‌پذیرفت و در طول جنگ‌های دوران اسلام اگر اسیری می‌گرفت با او با احترام رفتار می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه رسالت اصلی پیامبر اکرم(ص) تربیت انسان بود، اضافه کرد: پیامبر(ص) به وظیفه ذاتی خود عمل کرد، تمام پادشاهان و حکومت‌ها پس از سالیان به فراموشی سپرده شدند، اما روش و سنت پیامبر(ص) که برگرفته از عنایت الهی بود هر روز افرادی به پیروانش اضافه می‌شود و فراتر از آن چیزی که در ذهن دشمنان بود از همه مرزها گذشت و همه مغزها را فتح کرد و به‌عنوان یک ارزش، ایده و دین کامل مطرح است.

غلامی ادامه داد: دشمنان اسلام‌ستیزی را در دستور کار خود قرار داده‌اند که خوابی تعبیر نشدنی است و دچار شکست خواهند شد و اسلام مانند گذشته مشکلات را پشت سر خواهد گذاشت و دین و مکتب پیامبر اکرم(ص) جهانی خواهد شد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه امروز هیچ کشوری در جهان نیست که حتی یک نفر در آن پیرو اسلام نباشد، اضافه کرد: اسلام مغزها و قلب‌ها را تسخیر کرده و همین محوری شد که مسلمانان فراتر از مرزها و فراتر از مذهب بین شیعه و سنی این اتحاد شکل بگیرد، به‌طوری که امروز اهل تسنن در مراسم شیعه حضور پیدا می‌کنند که این همان نقطه عطفی است که پیامبر اکرم(ص) شکل دادند.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی لرستان با بیان اینکه امروز دولت سیزدهم برای برطرف شدن مشکلات فرق و ادیان مختلف مشاور انتخاب می‌کنند که این نتیجه درسی است که از وحدت گرفته شده است، گفت: پیامبر اکرم(ص) خطی برای اینکه جداکننده انسانیت در گروه‌ها، اقشار و کشورها باشد، نگذاشت و همه را به دین اسلام دعوت کرد و به‌وسیله برخورد خود قبل از رسالت و به‌وسیله روش و امانت‌داری خود مسیر خدمت به انسانیت را در دستور کار خود داشت.

هفته وحدت؛ نماد تحکیم پیوند مسلمانان

حجت‌الاسلام محمد نظری از کارشناسان مذهبی لرستان نیز در گفت‌وگو با ایکنا، با هم بودن مسلمانان زیر چتر اسلام را یکی‌ از دلایل نام‌گذاری هفته وحدت بیان کرد و گفت: اتحاد و همبستگی بین مسلمان باعث می‌شود تا دشمنانی‌ که قصد تفرقه و اختلاف بین مسلمانان را دارند، مأیوس شوند.

وی با بیان اینکه هفته وحدت تحکیم پیوند بین مسلمانان شیعه و سنی است که بزرگداشت آن توطئه‌های دشمنان را خنثی می‌کند، افزود: هفته وحدت نماد گره خوردن و تحکیم پیوند مسلمانان با یکدیگر است و بزرگداشت آن توطئه‌های دشمنان را خنثی می‌کند.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: وجود پیامبر اسلام(ص) برای بشریت سراسر رحمت است و خداوند متعال با بعثت آن حضرت، به انسان‌ها منت نهاد و ما باید رفتارهای شایسته نبوی را در خودمان تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه هفته وحدت یادآور اقتدار جهان اسلام و بازگوکننده نیاز اصلی مسلمانان در جهان است، ادامه داد: دشمن تلاش دارد تا میان امت اسلامی تفرقه و جدایی بیندازند تا بهتر بتواند بر آنها سلطه پیدا کند و به منافع خود برسد، اما تنها راه بازگرداندن عزت و عظمت مسلمانان وحدت و اتحاد است و آنها می‌توانند با الگو گرفتن از آن حضرت توطئه دشمن در راستای تفرقه و اختلاف را خنثی کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جنگ‌های نیابتی دشمنان به‌ویژه آمریکا در منطقه، اظهار کرد: رسول گرامی اسلام(ص) واقف بود که اگر ‌بین مسلمانان وحدت و انسجام اسلامی باشد آنها در عرصه‌های مختلف پیروز می‌شوند؛ کمااینکه در طول تاریخ شاهد بودیم دامن زدن به اختلاف‌ها و ایجاد تفرقه و چنددستگی منجر به شکست مسلمانان در ‌برابر دشمنان شده است.

وی با تأکید بر بهره‌گیری از ظرفیت هفته وحدت برای تقویت وحدت، روشنگری و بصیرت بین مسلمانان، اظهار کرد: پرداختن به تعصب‌های بی‌جای قومی و قبیله‌ای یکی‌ از مهم‌ترین موانع تحقق وحدت است و در مقابل اشتراکات مسلمانان حول محور قرآن و پیامبراکرم(ص) محور وحدت جهان اسلام است و تحقق آن در واقع مانع اصلی ضربه زدن دشمنان به امت اسلامی و دست‌یابی آنها به اهداف استکباری می‌شود.

نظری با اشاره به اینکه هفته وحدت نماد همدلی، اخلاق‌محوری و عظمت مسلمین و برادری شیعه و سنی است و می‌توان گفت هفته وحدت نماد پیمان با راه و روش اسلام و خط امام و رهبری و نماد از بین رفتن تعصبات و فرقه‌گری‌ها است، اضافه کرد: هفته وحدت به این معناست که شیعه و سنی باید در مشترکات با هم وحدت و انسجام داشته باشند و جهت زدودن اختلافات و همچنین مقابله با دشمن مشترک یعنی صهیونیست، وهابیت و تکفیری‌ها اقدام کنند.

این کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه همه ما از هر قوم، گروه و قبیله‌ای چه شیعه و چه سنی امروز باید مراقب باشیم با تعصبات بی‌جای خود، یاری‌گر دشمن در ایجاد اختلاف و تفرقه بین امت اسلامی نباشیم، گفت: نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت بوده این است که نباید انتظار داشته باشیم اهل سنت شیعه شوند و یا شیعه سنی، بلکه باید مسلمانان شیعه و سنی با هم متحد شده و محوریت این اتحاد نیز قرآن و سنت پیامبر اعظم(ص) باشد و همواره نسبت به این قضیه واقف باشیم که اختلافات قومی و مذهبی، نقش وهابیت در تفرقه‌افکنی بین شیعه و سنی، فاصله گرفتن مسلمانان از تعالیم وحی و اختلاف‌افکنی کشورهای استکباری از جمله اسرائیل، انگلیس و آمریکا از عواملی است که باید جهت جلوگیری از تضعیف وحدت شیعه و سنی مورد توجه قرار بگیرد.

لزوم توجه به گفت‌وگوهای همدلانه بین شیعه و سنی

حجت‌الاسلام مهدی مستأجران از کارشناسان مذهبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با چالش‎های بحث وحدت، گفت: یکی از مهمترین چالش‌ها در بحث وحدت بین شیعه و سنی وجود وجود نقاط افتراق است و سؤالی که در این زمینه وجود دارد این است که آیا باید نقاطی که باعث اختلاف بین شیعه و سنی می‌شود مطرح شود یا به این نقاط اختلاف توجه نشود.

وی افزود: چالش دوم در بحث وحدت بین شیعه و سنی وجود دشمن و نظام استکبار است، کمااینکه ما می‌بینیم در بسیاری از مواقع دشمن و استکبار به اختلافات بین شیعه و سنی دامن می‌زند؛ حال سؤال این است که با توجه به اینکه بنای دشمن بر تخریب است نوع مواجهه ما با دشمن باید چگونه باشد؟ آیا برخورد با استکبار و دشمن مشترک بین شیعه و سنی باید به شیوه کشورهایی مسلمان مثل عربستان و کشورهای حوزه خلیج باشد یا روش انقلاب اسلامی در پیش گرفته شود.

مستأجران ادامه داد: موضوع دیگر این است که چگونه و به چه روشی می‌توان نقاط افتراق و اختلاف بین شیعه و سنی در موضوعات مختلف را مطرح کرد که موجب اختلاف نشود یعنی چه مهارت‌هایی لازم است که طرح نقاط افتراق باعث اختلاف و تفرقه بین شیعه و سنی نشود و آیا نیاز است این مباحث به مردم و توده کشیده شود یا فقط باید نخبگان به این موضوع ورود پیدا کنند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه نکته مهم برای مطرح کردن نقاط افتراق و اختلاف بین شیعه و سنی این است که آیا با گفت‌وگو و مناظره می‎توان موفق عمل کرد و آیا تاکنون ادب گفت‌وگو در زمینه طرح اختلاف و افتراق بین شیعه و سنی رعایت شده است یا اینکه رعایت نشدن ادب گفت‌وگو باعث شده به اختلافات و تفرقه بین شیعه و سنی دامن زده شود.

مستأجران با بیان اینکه موضوع دیگر در بحث وحدت بین شیعه و سنی نحوه برخورد با چالش‌هاست، گفت: الان داعش روش مبارزه با شیعه را در پیش گرفته است در بین اهل سنت داریم افرادی‌ که علیه شیعه موضع‌گیری می‌کنند و در بین شیعیان هم داریم افرادی‌ که علیه اهل سنت موضع‌گیری می‌کنند حال سؤال این است که آیا این نوع موضع‌گیری درست است یا اینکه این نوع روش باعث اضافه شدن اختلافات می‌شود و با توجه به اینکه نوع و شیوه گفت‌وگو خیلی مهم است باید چه اقداماتی انجام دهیم که گفت‌وگوها باعث کاهش نزاع‌های خشن شود و این گفت‌وگوها تبدیل به گفت‌وگوهای همدلانه بین شیعه و سنی شود.

وی با بیان اینکه چگونگی گفت‌وگو و اینکه در این گفت‌وگو از چه ظرفیت‌ها و ابزارهایی باید استفاده کنیم که باعث وحدت بیشتر بین شیعه و سنی  شود، نیز مهم است، افزود: سؤال دیگر این است که آیا می‌توان با حفظ اختلافات و عبور نکردن از ممیزات یکدیگر اشتراکات بین شیعه و سنی را برجسته‌تر کرد و اینکه چه‌طور می‎توان در این گفت‌وگوها یکدیگر را قانع کنیم.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در بیان نقاط اختلاف و افتراق بین شیعه و سنی باید حرف حق را با زبان نرم و قانع‌کننده بیان کرد تا برای طرف مقابل قابل قبول، پیام‌دار و بیدارکننده باشد و آزاردهنده نباشد، اضافه کرد: تأکید قرآن بر استفاده از زبان لین است و با توجه به اینکه قرآن کریم محور اشتراک بین شیعه و سنی است چگونه می‌توان از این کتاب آسمانی برای برجسته کردن وحدت بین شیعه و سنی بهره برد.

وحدت بین شیعه مستحکم و تقویت شود

حجت‌الاسلام سیدمحسن موسوی، امام‌جمعه پلدختر در گفت‌وگو با ایکنا، هفته وحدت را  آغاز پیوند بین مسلمانان و مظهر تجلی حضور یکپارچه مسلمین در عرصه‌های مختلف دانست و گفت: هفته وحدت برای ما پیام‌های مختلفی دارد که از جمله این پیام‌ها می‎توان به اعتقاد به اصل و مبانی دین مبین اسلام که منشور جاودانه آن قرآن است، اشاره کرد.

وی با بیان اینکه انسجام بین مسلمین پیام دوم هفته وحدت است، افزود: عاملی که می‌تواند اتحاد و انسجام بین امت اسلامی را تقویت کند قرآن است، همچنین اعتقاد به مبانی و اصول دین اسلام نیز می‌تواند در تقویت وحدت بین جوامع اسلامی مؤثر باشد.

این کارشناس مذهبی با تأکید بر لزوم پرهیز جدی از هرگونه تنش و مسائلی که بوی تفرقه می‌دهد، ادامه داد: دشمن به‌دنبال این است که بین صفوف مسلمین شکاف و رخنه ایجاد کند و این سیستم یکپارچه را از هم‌ گسسته کند که بهترین عامل برای خنثی کردن توطئه و هدف دشمن این است که وحدت بین شیعه مستحکم و تقویت شود.

حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه هفته وحدت فرصت مناسبی برای نزدیک کردن افکار شیعه و سنی به هم است، اظهار کرد: تفرقه بارزترین عاملی است که اتحاد بین مسلمانان را از هم می‌پاشد کمااینکه نقشه دشمن این است که از طریق جنگ نرم و شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی با شبهاتی که برای شیعه و سنی ایجاد می‌کند بین آنها اختلاف و تفرقه ایجاد کند و وحدت بین آنها را گسسته کند.

شعار دشمنان تفرقه‌افکنی است

حجت‌الاسلام  بیرانوند از مدرسان حوزه علمیه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا، هفته وحدت را نماد اتحاد و ارتباط مسلمانان در جهان اسلام دانست و با بیان اینکه هفته وحدت همچنین نماد همدلی، اخلاق‌محوری و عظمت مسلمین و برادری شیعه و سنی است، گفت: یکی‌ از اقداماتی که پیامبر اکرم(ص) در مدینه انجام داد عقد اخوت بود که این امر بیانگر مسئله وحدت است و این برای همه مسلمانان درس وحدت است.

وی با بیان اینکه هفته وحدت به این معناست که شیعه و سنی باید در مشترکات با هم وحدت و انسجام داشته باشند و در جهت زدودن اختلافات و همچنین مقابله با دشمن مشترک اقدام کنند، ضرورت هوشیاری امت اسلامی برای درک خطر تفرقه در جهان اسلام را یادآور شد و اضافه کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان اسلام متوجه شدند اگر وحدت که پیام انقلاب اسلامی است در بین مسلمانان شکل بگیرد استکبار و صهیونیست با مشکل مواجه خواهند شد، لذا با خرج هزینه‌های هنگفت سعی کردند بین شیعه و سنی تفرقه و اختلاف بیندازند تا بتوانند به اهداف پلید خود که همانا تسلط بر کشورهای اسلامی است، دست یابند.

بیرانوند با بیان اینکه یکی ‎از اهداف نام‌گذاری هفته وحدت هوشیاری مسلمانان در برابر فتنه‌های دشمنان اسلام و همچنین دادن عزت و قدرت به مسلمانان است، ادامه داد: ضرورت دارد مسلمانان شیعه و سنی با هم متحد شوند و محوریت این اتحاد نیز قرآن و سنت پیامبر اعظم(ص) است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه نقش وهابیت در تفرقه‌افکنی بین شیعه و سنی، فاصله گرفتن مسلمین از تعالیم وحی، اختلاف‌افکنی کشورهای استکباری از جمله اسرائیل، انگلیس و آمریکا از عواملی است که باید در جهت تقویت وحدت شیعه و سنی مورد توجه قرار بگیرد، گفت: شعار دشمنان تفرقه‌افکنی است، بنابراین درس‌آموزی از الگوی حسنه بشریت یعنی پیامبر خاتم باعث می‌شود فتنه‌های شیطانی دشمنان برملا شود.

وحدت یک خواسته حقیقی است

حجت‌الاسلام سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان نیز در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه در جوامع انسانی به سبب پراکندگی‌ها و اختلافات قومی، نژادی و جغرافیایی، اختلافات بسیار است، گفت: برای حل این اختلافات باید به‌دنبال یک نقطه وحدت باشیم کمااینکه آیه هشتم سوره بقره با این مضمون «وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَبِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ» تمام مؤمنان در هر منطقه و با هر نژادی را به صلح و صفا دعوت می‌کند و ایمان به خدا نقطه وحدت جوامع انسانی است.

وی با بیان اینکه وجود پیامبر اکرم(ص) به‌‌عنوان کانون مهر و محبت است تا مسلمانان از فرق و مذاهب مختلف را به همدیگر پیوند دهد، افزود: وحدت یک خواسته حقیقی است که اگر وحدت تحقق یابد دیگر مشکلات جامعه اسلامی نیز برطرف می‌شود.

امام‌جمعه خرم‌آباد وحدت را ضرورت راهبردی جهان اسلام در مقابله با دشمنان برشمرد و اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات اجتماعی در هر جامعه، مسئله وحدت و همبستگی آن جامعه است.

شاهرخی با بیان اینکه تفرقه و هرج و مرج میان مردم به نابودی جامعه و از بین رفتن آن جامعه خواهد انجامید، اضافه کرد: جامعه اسلامی نیز از این قاعده مستثنا نیست و وحدت مردم و مسلمین یکی از ضروریات جامعه اسلامی است؛ حتی جوامع اسلامی برای تأثیرگذاری بر دنیا و رشد اسلام در دنیا باید با هم وحدت داشته و از تفرقه و تشتت جلوگیری کنند.

انتهای پیام
captcha