سلیمانی: قرآن کلید مهمی در نگارش داستان‌های وحدت‌آفرین است
کد خبر: 4006107
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷
پیامبر مهر و اخلاق در ادب و هنر ایرانی/3

سلیمانی: قرآن کلید مهمی در نگارش داستان‌های وحدت‌آفرین است

نویسنده مجموعه داستان «پیامبر» گفت: از این وجود مبارک حضرت رسول(ص) باید برای ایجاد وحدت میان مسلمانان استفاده و داستانی خلق کنیم که وحدت‌آفرین باشد و قرآن کلید مهمی در این راستاست.

نوشتن داستان زندگی پیامبر با محور قرآن/ صلح حدیبیه یکی از جذابترین جنبه‌های زندگی پیامبر(ص) استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نقی سلیمانی بیش از سی سال است که به صورت حرفه‌ای داستان می‌نویسد و مخاطب اغلب آثارش نوجوانان هستند، هر چند آثاری برای کودکان و بزرگسالان نیز دارد. وی تاکنون مجموعه ۹ جلدی با عنوان «پیامبر» را برای مخاطبان نوجوان نوشته است و اکنون مجموعه ۱۲ جلدی در دست تألیف دارد که به زودی به همت به‌نشر منتشر خواهد شد. این مجموعه، داستان‌های پیوسته‌ای است که «۳۶۶ روز با پیامبر عزیز ما» عنوان گرفته است. به مناسبت ولادت حضرت رسول(ص) با این نویسنده درباره آثار داستانی با موضوع پیامبر(ص) گفت‌وگو کرده‌ایم.

وی در ابتدا با اشاره به اینکه نوشتن درباره پیامبر(ص) کار سختی است چرا که باید بر اساس منابع معتبر نوشت، گفت: در نگارش داستان با محور و خط قرآن پیش رفتم. یعنی اشاره‌هایی که قرآن درباره پیامبر(ص) داشت، همان‌ها را به عنوان سرنخ‌هایی در تاریخ پیگیری کردم زیرا تاریخ در دوره‌های گوناگون بنی‌امیه، بنی‌عباس و ... نوشته شده است و ممکن است تاریخ‌نویسان در تاریخ دست برده باشند. از این رو ما تاریخ را با تنها متنی که همزمان با زندگی پیامبر(ص) ثبت شده است - قرآن - تطبیق می‌دهیم.
 
وی با تأکید بر اینکه باید با دقت به زندگی پیامبر اکرم(ص) پرداخته شود، افزود: علاوه بر قرآن از تحقیقات و آثار محققان و مؤلفانی همچون علامه طباطبایی، استاد مطهری، دکتر سیدجعفر شهیدی و ... نیز بهره گرفتم و یا به کتاب‌های معتبری همچون نهج‌البلاغه مراجعه کردم. به طور کلی اگر نویسندگان قرآن را محور قرار ندهند، دچار مشکل خواهند شد. زیرا ممکن است از یک واقعه در تاریخ ۵ روایت موجود باشد، تحقیق درباره اینکه کدام درست یا نادرست است، کار را سخت‌تر خواهد کرد.
 
سلیمانی تصریح کرد: زندگی پیامبر(ص) عرصه گسترده و فراخی برای داستان‌پردازی است و در این شخصیت بزرگوار ظرفیت‌های بسیاری برای پرداخت داستانی وجود دارد. البته آنچه حائز اهمیت است مطالعه و تحقیق درباره شخصیت و سیره پیامبر پیش از نگارش داستان است. هرچند این مسئله نیز وقت‌گیر است زیرا من رمان ۹ جلدی «پیامبر» را طی حدود ۱۲ سال نوشتم. 

بیشتر بخوانیم

این نویسنده با بیان اینکه از جنبه‌های گوناگون می‌توان به شخصیت پیامبر(ص) پرداخت، زیرا بسیار جذاب و آموزنده است، ادامه داد: وقتی درباره پیامبر(ص) می‌نویسیم همه مسلمانان به وجود مبارک پیامبر(ص) اعتقاد و باور دارند و به اختلاف‌نظر بسیار کمی درباره سیره و زندگی ایشان برمی‌خوریم، از این رو از این وجود مبارک باید برای ایجاد وحدت میان مسلمانان اعم از شیعه و سنی استفاده کنیم و اثر داستانی خلق کنیم که وحدت‌آفرین باشد و قرآن کلید مهمی در این راستاست.
 
سلیمانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چطور می‌شود زندگی پیامبر(ص) را به عصر و زمانه امروز پیوند زد و داستان‌ها را امروزی‌تر کرد، گفت: باید جنبه‌هایی از شخصیت پیامبر را مورد توجه قرار دهیم که برای همه زمان‌ها قابل پیگیری است و جذابیت دارد. فرض کنید پیامبر برای حرکت از اسب و شتر و ... استفاده می‌کردند، کسی در این دوره و زمانه نمی‌خواهد که همان شیوه را به کار بگیرد، زیرا زمان آن گذشته است. اما اخلاق اجتماعی و فردی پیامبر(ص) برای همه دوره‌ها و زمان‌ها قابل اجراست و می‌توان آن‌ها را در زندگی پیاده کرد.
 
نویسنده کتاب «دایره‌های کبود» گفت: یکی از جنبه‌های جذاب شخصیت پیامبر این است که مهر، محبت و عشق فراوان دارد و حتی دشمنانش را نیز دعا می‌کند. در قرآن نیز آمده است که خداوند می‌فرماید؛ به سبب این مهر و محبت است که به سمت تو می‌آیند و اگر سنگدل و تندخو بودی همه از پیرامونت پراکنده می‌شدند. مرور این اخلاق نیک کارکرد بسیاری دارد و ما به سبب ضعف این مسئله در جامعه امروز رنج می‌بریم.
 
وی در ادامه بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) هر چه در زندگی خود جلوتر می‌روند، عده زیادی به او می‌پیوندند. به این دلیل که چه قبل و چه بعد از بعثت همواره در پی ایجاد صلح و دوستی در میان انسان‌ها بوده است. نمونه این اخلاق اجتماعی را می‌توان در صلح حدیبیه دید که یکی از جذابترین جنبه‌های زندگی پیامبر است. از این نمونه‌ها فراوان است و باید آنها را مورد مطالعه قرار داد و من نیز در کتابم، همین رویکردهای اجتماعی را به شخصیت پیامبر مورد توجه قرار داده‌ام.
انتهای پیام
captcha