دستاوردهای تغییر نام صندوق هنر و اضافه شدن عنوان فعالان قرآنی
کد خبر: 4006739
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶
عبدالهادی فقهی‌زاده در گفت‌وگو با ایکنا تبیین کرد:

دستاوردهای تغییر نام صندوق هنر و اضافه شدن عنوان فعالان قرآنی

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تغییر نام صندوق هنر نویدبخش بهره‌مندی بیشتر عده‌ گسترده‌تری از فعالان حوزه قرآن و عترت است، گفت: با این تغییر نام بهره‌مندی فعالان قرآنی تثبیت و گسترش می‌یابد و به بهبود خدمات دولتی برای تقویت و مساعدت بیشتر فعالیت‌های حوزه قرآن و عترت می‌انجامد.

عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم و سیزدهم عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم و سیزدهم

به گزارش ایکنا، 27 مهرماه جلسه فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از این جلسه از تغییر ساختار اساس‌نامه و نیز تغییر نام صندوق اعتباری فرهنگ و هنر خبر داد. صندوقی که مهم‌ترین کارکرد آن مباحث بیمه‌ای فعالان حوزه فرهنگ و هنر است.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان قرآنی کشورمان در سال‌های اخیر بحث بیمه و مزایای مربوط به آن بوده است، دغدغه‌ای که طی سال‌ها پیگیری، باعث شکل‌گیری مطالباتی در این حوزه از سوی فعالان قرآنی شده است.

طرح و گسترش این مطالبات از یک سو و نبود صندوق اختصاصی برای فعالان قرآنی که بتواند پشتیبان مباحث بیمه‌ای آنها باشد از دیگر سو مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در ادوار مختلف در تنگنای چاره‌جویی قرار داده بود. این چاره‌جویی در نهایت منجر به استفاده از ظرفیت صندوق اعتباری فرهنگ و هنر شد.

این صندوق در اوایل همکاری‌های خوبی با فعالان قرآنی داشت به گونه‌ای که بیشترین تعداد افرادی که از حمایت‌های این صندوق استفاده کرده بودند، فعالان قرآنی بودند، اما رفته رفته با کم شدن بودجه و اعتبارات قرآنی و پرداخت نشدن حق بیمه، مشکلات بیمه‌ای فعالان قرآنی بار دیگر سر باز کرد و تعداد افرادی بیمه شده که به 9 هزار نفر نیز رسیده بود دچار ریزش شد به طوری که در ماه‌های انتهایی دولت دوازدهم این رقم اندکی بیش از تعداد فعالان قرآنی بیمه شده در ابتدای دولت دوازدهم بود.

فراز و نشیب‌ وضعیت بیمه فعالان قرآنی بار دیگر لزوم راه‌اندازی یک صندوق مستقل را یادآور شد، موضوعی که فعالان و مدیران قرآنی در جلسات رسمی و غیررسمی و گفت‌وگوهای متعدد با رسانه‌ها بارها مورد تأکید قرار داده‌اند. اظهارنظرهایی که می‌توان به گفت‌وگوی عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ایکنا در مورد مهم‌ترین مطالبات قرآنی از دولت آینده نیز اشاره کرد. او در آن گفت‌وگو سه مسئله مهم که دولت سیزدهم در موضوعات قرآنی باید در اولویت قرار دهد را مورد اشاره قرار داده بود که یکی از آنها تشکیل صندوق مستقل بیمه فعالان قرآنی بود.

به نظر می‌رسد با تغییر ساختار و تغییر نام صندوق اعتباری فرهنگ و هنر به صندوق اعتباری فرهنگ و فعالان قرآن و عترت،‌ دیگر نباید دنبال تشکیل صندوق مستقلی بود،‌ چرا که اضافه شدن این نام می‌تواند همان کارکرد را داشته باشد. با وجود اینکه این موضوع هنوز به تصویب نهایی دولت نرسیده اما سؤالاتی ایجاد کرده است که مهم‌ترین آنها دستاوردهای این تغییر نام برای فعالان قرآنی است.

برای پاسخ به این پرسش و پرسش های دیگری حول این موضوع با عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت‌وگویی داشته‌ایم که متن آن در ادامه آمده است.

نامی از فعالان قرآنی در اساس‌نامه نبود 

عبدالهادی فقهی‌زاده در تشریح فرایندی که منجر به این تصمیم شد، گفت: در اساس‌نامه صندوق اعتباری فرهنگ و هنر به صورت کلی از اهالی حوزه‌های گوناگون فرهنگ و هنر یاد کرده است اما به صورت خاص اهالی قرآن و فعالان حوزه قرآن و عترت در آن ذکر نشده است. با این وجود و با نظر مساعد وزرای پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی امتیازات و بهره‌هایی که در قالب این صندوق قابلیت استفاده داشت، به فعالان حوزه قرآن و عترت نیز تسری پیدا کرد، به طوری که در حال حاضر حدود 9 هزار نفر عضو این صندوق بوده و پنج هزار نفر از آنها از مزایای بیمه فعالان قرآنی بهره‌منده شده‌اند. علاوه بر آن بیش از 1600 نفر هم هنر کارت خود را دریافت کرده‌اند. اختصاص هنرکارت به فعالان حوزه قرآن و عترت یک اقدام ابتکاری بود که در سال 99 اجرایی شد. این ابتکار مهم با هماهنگی معاونت قرآن و عترت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عنایت ویژه وزیر فرهنگ محترم پیشین انجام شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از اواسط سال 1399 با جدیت به دنبال گسترش دایره فعالان قرآنی بیمه شده بودیم، گفت: برای این کار یک هدف کمی نیز در نظر گرفته بودیم. این هدف کمی حدود 15هزار فعال قرآنی بیمه شده بود که عددی نزدیک به سه برابر بیمه‌ شده‌های فعلی است. برای این کار جلسه‌ای با رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه دولت قبل برگزار شد. در این جلسه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی طباطبایی (به نمایندگی از موسسات قرآنی مردم نهاد) هم حضور داشتند. گفت‌وگوهایی صورت گرفت و هدف کمی بر روی 15 هزار نفر تعیین و نهایی شد. با وجود قرارهای اولیه و با توجه به مشکلاتی که وجود داشت این موضوع عملاً به نتیجه نرسید.

فرایند اضافه شدن عنوان فعالان قرآنی به اساس‌نامه

فقهی‌زاده تصریح کرد: به موازات این موضوع در گفت‌وگوهای مصرانه‌ای که با وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم، بر این موضوع تأکید داشتیم که عنوان «فعالان قرآن و عترت» در اساس‌نامه صندوق اعتباری فرهنگ و هنر افزوده شود. این کار تا مرز نهایی شدن نیز پیش رفت و برای تأیید نهایی، به هیئت دولت ارائه شد اما در آنجا بنابر ملاحظه‌ای متوقف و بدون ایجاد تغییری در اساس‌نامه، از دستور کار خارج شد. با این وجود و بر طبق نظر وزرا به نحو پیشین فعالان قرآن و عترت از امتیازات صندوق بهره‌مند بودند.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به واگذاری کار بازنگری و تجدیدنظر در سازمان صندوق اعتباری فرهنگ و هنر از سوی وزیر ارشاد به دکتر امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اشاره و بیان کرد: در مذاکراتی که بین معاونت قرآن و دبیر شورای عمومی صورت گرفت، اصرار پیشین خود مبنی بر افزایش اهداف کمی و اضافه شدن نام فعالان قرآنی به اساس‌نامه صندوق را تکرار کردیم. در این مذاکرات اصرار بر افزایش هدف کمی فعالان قرآنی بیمه شده داشتیم و تأکید داشتیم در اساس‌نامه صندوق فعالان حوزه قرآن ذکر شود تا آینده بهر‌ه‌مندی فعالان قرآن و عترت از خدمات این صندوق، خدمات بیمه و هنر کارت را تهدید نکند.

وی ضمن قدردانی از تلاش‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این اقدام،‌ افزود: موضوعات مذاکره شده از طریق وزارت ارشاد به دولت منتقل شد. روز سه‌شنبه 27 مهرماه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه با اعضای فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی از تصویب این موضوع در کمیسیون فرهنگی دولت خبر دادند. ایشان اعلام کردند نه تنها عنوان فعالان قرآن و عترت در اساس‌نامه اضافه خواهد شد بلکه تغییر جدی دیگری هم صورت خواهد گرفت و طی آن نام صندوق اعتباری فرهنگ و هنر به «صندوق اعتباری فرهنگ و فعالان قرآنی» تغییر خواهد یافت.

دستاوردهای تغییر نام 

فقهی‌زاده در پاسخ به این سؤال که این تغییر نام چه دستاوردی برای فعالان قرآنی به همراه دارد، بیان کرد: این تغییر نویدبخش بهره‌مندی بیشتر عده‌ گسترده‌تری از افراد مستحق که امتیازات این صندوق را لازم دارند، است. بحث بیمه فعالان قرآنی با تغییر نامی که صورت گرفته است تثبیت و گسترش می‌یابد و انشاالله به بهبود خدمات دولتی برای تقویت و مساعدت بیشتر فعالیت‌های حوزه قرآن و عترت بینجامد. همینجا مجدداً از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر محترم شورای فرهنگ عمومی صمیمانه قدردانی می‌کنم که موجبات چنین تصمیمی را فراهم کردند. همچنین از پیگیری‌های مؤثر دوستان همکار در معاونت قرآن و عترت و به خصوص همکاران اداره کل برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌ها که انگیزه‌های خوبی برای پیگیری این امور داشتند نیز قدردانی می‌کنم و امیدوارم با این کار ظرفیت‌های جدیدی برای فعالان قرآنی که جزء مخلص‌ترین طیف‌های ارزشمند حوزه فرهنگ و هنر در جامعه به شمار می‌روند، به وجود بیاید.

فقهی‌زاده در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سؤالی در مورد تکلیف مطالبه صندوق مستقل فعالان قرآنی، گفت: وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از حضور در این وزارتخانه از معاونت‌ها برنامه چهار ساله تحولی را در دو فاز مطالبه کردند. در فاز اول برنامه شش ماهه دوم سال 1400 و در فاز دوم نیز سه سال بعد از آن تا پایان دولت سیزدهم را خواسته بود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین پیشنهادات مطرح شده در برنامه تحولی معاونت قرآن و عترت که اوایل مهرماه ارائه شد، تشکیل صندوق مستقل بیمه فعالان قرآن و عترت بود. با تصمیمی که اخیراً اتخاذ شده است و با تحرکات بیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید در بحث حمایت از فعالیت‌های قرآن و عترت، بسیار زودتر از آنچه که مدنظر داشتیم، کار در حال به نتیجه رسیدن است. البته هنوز این موضوع به نتیجه قطعی نرسیده اما در مسیر صحیحی قرار گرفته است و پیش‌بینی ما این است که به زودی شاهد تغییر نام صندوق اعتباری فرهنگ و هنر به صندوق فرهنگ و فعالان قرآنی باشیم. امیدواریم این تصمیم بتواند شور و نشاط جدی ایجاد کند و کارآیی همان صندوق مستقل قرآن و عترت که پیشنهاد معاونت بود را داشته باشد.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: دولت از تشکیل صندوق‌های موازی متعدد پرهیز دارد و خواستار تجمیع صندوق‌های متعدد در حوزه‌های نزدیک به هم است، حوزه فرهنگ هم گسترده است و حوزه‌های زیادی را در برمی‌گیرد. اینکه فعالان قرآنی در اساس‌نامه و حتی عنوان اصلی صندوق ذکر شود، می‌تواند برکات زیادی برای جامعه قرآنی داشته باشد و ظرفیت‌های جدیدی برای بهره‌مندی از امتیازات و خدمات این صندوق اعتباری مهم، ایجاد کند.

وی در پایان در پاسخ به این سؤال که با وجود این تصمیم دیگر مطالبه‌ای در زمینه تشکیل صندوق مستقل وجود ندارد، ‌بیان کرد: اگر این موضوع به نتیجه برسد کارآیی همان صندوق مستقل را خواهد داشت و بیمه‌شدگان فعالیت‌های قرآن و عترت که طیف بسیار عزیز فرهنگ اسلامی در کشور به شمار می‌روند در کنار فعالان و برجستگان سایر حوزه‌های فرهنگی و هنری قرار خواهند گرفت و انشاالله به تساوی بتوانند از خدمات و امتیازات این صندوق اعتباری مهم بهره‌مند شوند.

گفت‌وگو از تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha