برگزاری نهمین وبینار کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی
کد خبر: 4006967
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵

برگزاری نهمین وبینار کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

نهمین وبینار سی‌وپنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی عصر پنج شنبه 29 مهرماه، در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله سیدمحمد حسینی شاهرودی نماینده مجلس خبرگان رهبری در این وبینار، اظهار کرد: یکی از مسایلی که هر سال در هفته وحدت بیشتر مورد بحث قرار می‌گیرد این است که چه عواملی باعث می‌شود که بین مسلمانان تفرقه ایجاد شود؟ باید گفت یکی از این عوامل بزرگ نمایی کردن اقوام و طایفه هاست، به این معنی که هر شخصی به قوم و طایفه خود توجه بیش از حد دارد و می‌خواهد که در مقابل دیگران بایستد.

وی ادامه داد: اگر هم به بحث قومیت یا طایفه ای توجه داریم باید بدانیم که ما حول محور توحید گرد هم جمع شده‌ایم بنابراین باید در ابتدا این مسئله را مدنظر قرار بدهیم که ما همگی مسلمانیم و زیر پرچم اسلام هستیم باید به اعتقادات یکدیگر احترام بگذاریم اینگونه نیست که همه یک اعتقاد و یک باور داشته باشند.

آیت الله حسینی شاهرودی افزود: مسلمانان باید به این مسئله توجه کنند که نباید به قومیت ها هیچ توهینی صورت گیرد؛ مسئله دوم بحث تبعیض و بی عدالتی در میان اقوام است که باید رعایت شود و نباید بین نژادهای مختلف تفاوت قائل شد؛ مسئله سوم این است که مسلمانان باید در شرایط سخت به کمک یکدیگر بشتابند این مسائل باعث میشود که وحدت در جوامع اسلامی پررنگ تر شود و ارزش های معنوی بالا رود.

وی با تاکید بر این نکته که هرچه انسان به اخلاق و ارزشهای معنوی بیشتر توجه کند و به مسائل حاشیه‌ای کمتر بپردازد مایه پیشرفت اسلام می‌شود، اظهار کرد: باید به این ارزشها تعمیق ببخشیم و بدانیم که وحدت عزت می‌آفریند و اختلاف باعث فشل شدن امت اسلامی می‌شود.

آیت الله حسینی شاهرودی تصریح کرد: یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد این است که دشمنان امت اسلامی کاری به این ندارند که چه کسی اهل سنت یا شیعه است آنها فقط می‌خواهند علیه مسلمانان متحد شوند و به آنان آسیب برسانند بنابراین اتحاد مسلمانان در مقابل دشمنان باعث شکست و عقب نشینی دشمنان می‌شود.

آیت الله حسینی شاهرودی

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: احیای فرهنگ توحیدی مسئله بسیار مهم در وحدت امت اسلامی است ما یک خدا، یک پیامبر(ص) و یک قرآن داریم، قبله و حجمان یکی است اینها همه همان فرهنگ توحیدی است توجه به فرهنگ توحیدی باعث می‌شود که به مسائل قومی و قبیله ای کمتر بپردازیم.

آیت الله حسینی شاهرودی ادامه داد: وظیفه علما و اندیشمندان جهان اسلام است که یادآوری کنند که در گذشته زمانیکه اتحاد بین مسلمانان زیاد بود چه تمدن بزرگی به وجود آمده بود بنابراین اگر ما بخواهیم به اختلافات و تکه تکه شدن دامن بزنیم هیچوقت به تمدن نوین اسلامی دست نخواهیم یافت.

وی تصریح کرد: امروز دشمنان در تلاش هستند که هر قومی را به خود سرگرم کنند و از خود باوری که میتوانند در کنار سایر اقوام ید واحده تشکیل دهند تا مشکلاتشان را حل کنند، فاصله بگیرند؛ بنابراین به این قوم ها می‌گویند که بیایید و با یک قدرت جهانی همراه شوید و تحت سلطه او باشید تا بتوانید از خود دفاع کنید اما اگر مسلمانان بدانند که با در کنار هم بودن میتوانند عزتشان را حفظ کنند و بر مشکلاتشان فائق آیند همه موانع بر سر راهشان رفع می‌گردد.

آیت‌الله حسینی شاهرودی در پایان گفت: علمای اسلام باید تمام تلاششان را بکنند که امت اسلامی را به وحدت برسانند، این ها باید منادی وحدت باشند تا امت اسلامی هم در این راه با آنان همراه شوند.

حجت الاسلام شهریاری: تمسک به قرآن و سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) مهمترین معیار همکاری میان مسلمانان است

بنابر این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در نهمین وبینار روز سوم کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، با اشاره به عنوان کنفرانس امسال یعنی «وحدت اسلامی؛ صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» اظهار کرد: این موضوع به این دلیل برای کنفرانس «وحدت اسلامی» انتخاب شد که ما در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی الگوی مفهومیِ «امت اسلامی واحده» را ارائه دادیم؛ الگوی مفهومی‌ای که اتحاد کشورهای اسلامی بر مبنای آن شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما دو طرح را عرضه کردیم؛ یکی الگوی مفهومیِ «امت اسلامی واحده» و دیگری، الگوی مفهومی پیرامون اتحاد کشورهای اسلامی. الگوی مفهومی «امت اسلامی واحده» خود 4 دسته از مفاهیم را ایجاد می‌کند که دسته اول، همین موضوع سی و پنجمین دوره از کنفرانس بین‌المللی «وحدت اسلامی» یعنی «وحدت اسلامی؛ صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» است. ما مفهوم این موضوع را در جلسه اول نشست افتتاحیه تشریح کردیم.

شهریاری درباره بخش دوم یعنی «همکاری لازم میان کشورهای جهان اسلام» اظهار کرد: ما معتقدیم که معیار همکاری در جهان اسلام برگرفته از سیره رسول الله (ص) و سنت قطعی ایشان است. عنوان آن نیز با عنوان همراهی با رسول الله (ص) مطابقت دارد. در همین ارتباط، خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: «محمّد (ص) فرستاده خداست و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید و در میان خود مهربانند».

دبیرکل مجمع تقریب افزود: معنای این همراهی آن است که رسول خدا (ص) سقفی را در بالای سَر امت اسلامی قرار دادند که همگان باید زیر آن گردهم آیند، با یکدیگر متحد شوند و امت اسلامی واحده یعنی امت رسول الله (ص) را تشکیل دهند. افرادِ این امت واحده را مسلمانانِ همراه پیامبر اکرم (ص) و کسانی که در عرصه‌های نظری و عملی در مسیر ایشان گام برمی‌دارند، تشکیل می‌دهند.

شهریاری ادامه داد: افرادِ این امت واحده را همچنین کسانی تشکیل می‌دهند که به پیامبر اکرم (ص) اقتدا می‌کنند و درست در همان مسیری که ایشان گام نهادند، قدم می‌گذارند. افزون بر این، اصحاب رسول خدا (ص) کسانی هستند که از لحاظ فیزیکی در کنارشان بودند و ایشان را همراهی کردند. این درحالی است که اصحاب حقیقی کسانی هستند که با جسم‌شان در کنار پیامبر اکرم (ص) بودند، روح و جان و قلب‌شان با ایشان بود و از تمامی نظرات و دیدگاه‌های ایشان پیروی می‌کردند. حتی اگر اختلافی به وجود می‌آمد، آن‌ها [اصحاب واقعی] به پیامبر اکرم (ص) مراجعه و از نظرات و دیدگاه‌های ایشان پیروی می‌کردند.

وی اظهار کرد: در همین ارتباط، خداوند متعال می‌فرماید: «مؤمنان راستین تنها کسانى‌اند که به خدا و پیامبرش ایمان آورده‌اند و هنگامى که با پیامبر بر سر یک کار همگانی که مربوط به جامعه اسلامى است، گردهم آمدند، پیش از آن که از او اجازه بگیرند، از نزد وى خارج نمی‌شوند». علامه «طبرسی» در تفسیر این آیه شریفه می‌گوید: «لفظ کار همگانی که در آیه مذکور آمده است، کاری است که اقتضا می‌کند در رابطه با آن اجماع و همکاری وجود داشته باشد. ازجمله می‌توان به حضور در جنگ، مشورت در خصوص یک مسأله، مشارکت در نماز جمعه و موارد مشابه آن، اشاره کرد. ازهمین‌روی، کاملا واضح است که پذیرش اوامر رسول الله (ص) و پیروی از رهنمودهای‌شان مستلزم همراهی با ایشان است.

شهریاری درباره ویژگی‌های این همراهی تصریح کرد: این همراهی دارای دو خصوصیت و ویژگی اصلی و اساسی است که آیه مذکور به آن‌ها اشاره کرده است. خصوصیت و ویژگی اول، مقابله با دشمنان اسلام و خصوصیت و ویژگی دوم، تکیه بر مهربانی و رأفت در برخورد با مسلمانان است.

وی در تشریح این دو خصوصیت و ویژگی گفت: ویژگی اول، مواجهه با دشمن مشترک است. اولین ویژگی که اصحاب رسول الله (ص) را از دیگران متمایز می‌سازد، برخورد شدید و سخت آن‌ها با کفار و اتحادشان در این عرصه است. کافری که علیه مسلمانان سلاح به دست می‌گیرد و در میادین نبرد به جنگ با مسلمانان می‌پردازد «کافر حربی» خوانده می‌شود. این درحالی است که کافرانی که در کنار مسلمانان به صورت مسالمت‌آمیز زندگی می‌کنند و با آن‌ها نمی‌جنگند، می‌توانند به زندگی در سرزمین اسلامی ادامه دهند و از حقوق شهروندی نیز برخوردار باشند.

شهریاری تأکید کرد: باید توجه داشت که برخورد سخت و شدید با «کافر حربی» مستلزم برخورداری از 4 ویژگی است. ویژگی اول تشخیص دشمنان اسلام در سطح جهان و در سطوح جغرافیایی مختلف است. مسلمانان باید دشمن مشترک خود را بشناسند. در جهانِ امروز که دشمنان برای خصومت‌ورزی خود به راه و روش‌های مختلف و پیچیده‌‌ای متوسل می‌شوند، جای هیچ شکی نیست که شناختِ آن‌ها [دشمنان] از اهمیت بسزایی برخوردار است. ما این دشمنان را «استکبار جهانی» می‌خوانیم که در رأس آن‎‌ها آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی قرار دارند. قرآن کریم، این کافران را دشمن آشکار مسلمانان می‌داند و یهودیان و مشرکان را دشمن‌ترین افراد به مؤمنان معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: ویژگی دوم لزوم موضع‌گیری شفاف در قبال استکبار جهانی است. همه ما باید موضع خود در قبال استکبار جهانی را به صورت واضح اتخاذ کنیم و صفِ خود را از استکبار جهانی جدا سازیم. همچنین در تعامل با دشمن باید خطوط قرمزی وضع گردد. اگر کسی از این خطوط قرمز عبور کرد، به معنای آن است که به جای همکاری با جهان اسلامی وارد دایره همکاری با دشمن شده است. هدف از مشخص کردن این موضع‌گیری، ایجاد شفافیت در ماهیت رابطه با دشمن است.

دبیرکل مجمع تقریب در ادامه خاطرنشان کرد: شایسته نیست که موضع‌گیری در برابر دشمنان ابهام‌آلود باشد. شایسته نیست که مشخص نباشد که فلان دولت اسلامی با استکبار جهانی همکاری می‌کند یا به رویارویی با آن می‌پردازد و یا عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را می‌پذیرد. باید این ابهام را از میان برداشت و بر اساس شفافیت عمل کرد. خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «دشمن من و دشمن‌تان را دوستانِ خود نگیرید».

شهریاری به ویژگی سوم پرداخت و گفت: ویژگی سوم ترویج روحیه مقابله با استکبار در میان نخبگان، صاحبان پست‌های دولتی و عموم مردم است. زمانی که موضع‌گیری در برابر دشمن مشخص شد، باید به فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی در این زمینه پرداخت و روحیه مقابله با دشمنان و مستکبران را ترویج کرد.

وی افزود: شاید این رویکرد هنوز هم در جهان اسلام شکل نگرفته است؛ به گونه‌ای که همگان برای مواجهه با استکبار و مقابله با دشمن مشترک آماده باشند. بنابراین، ما علما و نخبگان در جهان اسلام باید روحیه مواجهه با دشمنان اسلام را در عرصه‌های مختلف میان نخبگان و صاحبان پست‌های دولتی و نیز میان عموم مردم، ترویج کنیم. این مهم باید به گونه‌ای انجام شود که اقشار اجتماعی مختلف با تعالیم و آموزه‌های اسلامی پرورش یابند و روحیه مبارزه با استکبار در درون‌شان تقویت گردد.

دبیرکل مجمع تقریب درباره ویژگی چهارم نیز گفت: ویژگی چهارم، ورود به جنگ نرم علیه دشمنان با استفاده از تکنولو‌ژی‌های مدرن و ایمن است. علت این مسأله آن است که مواجهه با دشمن تنها در جنگ سنتی به وسیله توپخانه، تانک و موشک و یا حتی محاصره اقتصادی که یکی از انواع جنگ نظامیِ سنتی به شمار می‌رود، محدود و محصور نمی‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر لزوم مواجهه با دشمن در دو سطح نظامی و اقتصادی، نوعِ سومی از مواجهه نیز وجود دارد که عبارت است از جنگ نرم در عرصه رسانه‌ای. ما باید با تکیه بر تکنولوژی‌های مدرن و ابزارهای فراگیر در عرصه رسانه‌ای در جهان اسلام، فعال‌تر عمل کنیم. البته این ابزارها باید ایمن بوده و جزو آن دسته از ابزارهایی که دشمن از آن‌ها برای شناخت فعالانِ ما در این زمینه استفاده می‌کند، نباشند. این مسأله بسیار مهمی است.

شهریاری تأکید کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران قادر است ـ و در آینده قدرت بیشتری خواهد داشت ـ که این وسایل و ابزارها را فراهم سازد تا بدین‌ترتیب، با اتکا به شیوه‌های مدرن در عرصه جنگ نرم به مقابله با دشمن بپردازیم. این کار از طریق تأسیس کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی در اینترنت و نیز از طریق راه‌اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای و حضور رسانه‌ایِ مطلق، امکان‌پذیر است.

شهریاری افزود: به هر حال، ما در میدان جنگ نرم باید سربازان و فرماندهانی را داشته باشیم و سازوکار قدرتمندی را که قادر به مواجهه با رسانه‌های استکبار جهانی به صورت فعال و مؤثر است، ایجاد کنیم. از آنجایی که دشمنان اسلام با هدف مقابله با انقلاب و بیداری اسلامی به صورت کاملا گسترده و هوشمندانه از ابزارهای مدرن استفاده می‌کنند، بنابراین ما نیز باید از این ابزارها بهره‌برداری کنیم.

وی در ادامه به آیه شریفه‌ای از قرآن کریم اشاره کرد و گفت: این آیه شریفه بر لزوم استفاده از ابزاری مشابهِ آنچه که دشمنان در مواجهه با مسلمانان به کار می‌گیرند، تأکید می‌کند. خداوند متعال می‌فرماید: «و هر کس به شما تجاوز کرد، همانند آن بر او تعدّی کنید».

شهریاری در خصوص ویژگی دوم همراهی با رسول خدا (ص) خاطرنشان کرد: ویژگی دوم، مودت و مهربانی میان مسلمانان است. اینکه خداوند فرمود: «سرسخت و شدید با کفار» ویژگی اول است و اینکه فرمود «مسلمانان با یکدیگر مهربانند» ویژگی دوم است.

وی ادامه داد: خصوصیت و ویژگی دوم حاکی از «مهر، محبت و اخوت میان مسلمانان» است. قرآن کریم، مسلمانانِ پیرامونِ پیامبر اکرم (ص) را به مهر و مودت و دوستی با یکدیگر دعوت کرده و در توصیف آن‌ها لفظ «رحماء بینهم» را به کار بُرده است.

حمید شهریاری دبیرکل مجمع تقریب

دبیرکل مجمع تقریب تأکید کرد: مهربانی و مودت متقابل میان مسلمانان در چند عرصه ظهور و بروز پیدا می‌کند. اول؛ همکاری برای رفع عوامل تفرقه. اولین گام در مسیر تحکیم و تثبیت مهر و محبت و مودت میان مسلمانان، همکاری آن‌ها با یکدیگر برای از بین بردن منازعات، مناقشات و درگیری‌ها و نیز همکاری برای جلوگیری از پدیده تکفیر در جهان اسلام است. خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «در حقيقت مؤمنان با هم برادرند پس برادرانتان را با یکدیگر سازش دهید و از خدا پروا کنید؛ اميد كه مورد رحمت قرار گیرید». در همین زمینه از امیر المؤمنین حضرت علی (علیه السلام) نقل شده است: «فضیلت ایجاد اصلاح میان مردم و نزدیک‌تر کردن دل‌هایشان به یکدیگر از فضیلت هر نماز و روزه‌ای بیشتر است».

وی به گام دوم اشاره کرد و گفت: گام دوم؛ کمک به مظلومان و مستضعفان است. این گام دوم در مسیر تثبیت و تحکیم مهر، محبت و مودت میان مسلمانان است. کمک به مظلومان و مستضعفان، مهر و مودت میان مسلمانان را متجلی می‌کند. درحال حاضر، اقشار مختلفی از مردم در جهان اسلام هستند که مورد ظلم و ستم قرار گرفته‌اند. بنابراین، باید دست یاری به این دسته از مردم دراز کرد، چراکه کمک به مظلوم از جمله مهمترین واجبات بر روی دوش تک تک مسلمانان است.

وی اضافه کرد: اين درسی است که ما آن را از پیامبر اکرم (ص) آموخته‌ایم. ایشان فرمودند: «کسی که به امور مسلمانان اهتمام نداشته باشد از من نیست. کسی که صدای برادر مسلمان خود را که طلب کمک می‌کند، بشنود و به او پاسخ ندهد، مسلمان نیست». افزون بر این، در وصیت امیر المؤمنین (ع) خطاب به دو فرزندشان امام حسن (ع) و امام حسین (ع) آمده است: «پیوسته دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید».

شهریاری ادامه داد: ما برای مهربانی، مودت و دوستی میان مسلمانان نیازمند یک معیار هستیم و آن، تمسک جستن به قرآن کریم، سنت پیامبر اکرم (ص) و عترت پاک و مطهرشان به عنوان محورهای همکاری [میان مسلمانان]، است. تمسک جستن به قرآن کریم و سنت قطعی پیامبر اکرم (ص) و نیز تمسک جستن به سیره اهل بیت ایشان (علیهم السلام) مهمترین معیارهای همکاری میان مسلمانان است. لازم است که این همکاری در جهان اسلام بر 3 محور اساسی استوار باشد؛ محور اول سنت نبوی (ص) است و 2 محور دیگر آن چیزی است که در حدیث ثقلین آمده است و پیامبر اکرم (ص) ما را به آن‌ها سفارش کرده‌اند. این ثَقَلین در واقع قرآن و عترت مطهر هستند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان ضمن قدردانی از میهمانان و علمای جهان اسلام که دعوت مجمع تقریب را پذیرفتند و با سخنرانی‌ها‌ی خود و حضور فیزیکی و مجازی‌شان در این کنفرانس با این مجمع همکاری کردند، از خداوند متعال مسئلت کرد که این ویروس همه‌گیر یعنی ویروس کرونا را در سراسر جهان نابود سازد و با یاری و کَرَم خود، ملت‌های جهان را از شرّ این بیماری رهایی بخشد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه: راه رسیدن به اجتهاد عقلی و نقلی، آزاداندیشی دینی است

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، در نهمین نشست وبیناری سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، ضمن تبریک میلاد با سعادت نبی گرامی اسلام(ص) و هفته وحدت، در سخنانی با اشاره به انتخاب عنوان «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» برای کنفرانس امسال گفت: این عنوان دارای محورهای متعددی است که یکی از محورهای آن اخوت اسلامی و مقابله با تروریسم است.

وی با اشاره به یکی از راهکارهای اخوت اسلامی و مقابله تروریسم که عبارت است از «آزاداندیشی دینی» گفت: خداوند سبحان در قرآن می فرماید: «الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ» خداوند سبحان در این آیه دقیقا شاخص آزاد اندیشی و آزاداندیشی دینی را به ما نشان می دهد و معرفی می کند.

وی درباره این بخش از آیه شریفه « فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» گفت: بعضی افراد خود را عقل کل می دانند؛ حاضر به گفتگو و مباحثه نیستند؛ هر کسی را که مخالف رای خود بدانند با او با خشونت رفتار می کنند؛ سریع تکفیر می کنند با رویکرد افراطی و با خشونت با مخالفان خود برخورد می کنند، شکنجه می کنند، مُثله می کنند، و جنایت های عجیب و غریبی مرتکب می شوند.

حجت الاسلام خسروپناه

خسروپناه افزود: خدای سبحان می فرماید: « الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْل» سخن را استماع کنید بعد « فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَه» بعد می فرماید اینهایی که این ویژگی را دارند؛ که استماع دیدگاه ها می کنند و از سخن احسن تبعیت می کنند، خدا اینها را هدایت کرده و « وَأُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَاب».

وی درباره ابزار و روش آزاد اندیشی دینی اظهار کرد: عنصر آزاداندیشی دینی اجتهاد است. اجتهاد هم دو منبع دارد: عقل و نقل دینی. آنهایی که به عقل بسندگی قائلند یا به تعبیر غربی ها معتقد به سابجکتیویزم هستند، اصالت عقل خود بنیاد، نقل دینی و شرع را قبول ندارند. ولی چون این عقل ناتوان است ناچارند به سراغ هوا و هوس هم بروند. عقل بسندگی را می توان در سینمای هالیوود، سینمای بالیوود، در انیمیشن های مختلف مشاهده کرد که فیلم های با خشونت و شهوت و غضب تحویل جامعه می دهند. این نتیجه همان عقل بسندگی است که سر از هوا و هوس در آورده است.

خسروپناه ادامه داد: عده دیگر نقل بسندگی را می گیرند و عقل را کنار می زنند. وقتی قائل به نقل بسندگی باشند هر نقل غیر معتبر و غیر مستند را هم می پذیرند. سمره بن جندق می گوید «من فلان مبلغ رشوه گرفتم که به دروغ بگویم این آیه در شأن فلان شخص نازل شده است!». چه بسیار روایات جعلی و اسرائیلیات نقل شده که گرایش صهیونیستی دارند «یحرّفون الکلم عن مواضعه...» که به لطف الهی، مجاهدان عملی اهل سنت و شیعه با این جریان اسرائیلیات مقابله کردند.

وی با بیان اینکه مقابله با اسرائیلیات یکی از نمادهای تقریب شیعه و سنی است تصریح کرد: ورود اسرائیلیات در نصوص دینی به علت نقل بسندگی است. باید گفت نقل طبق نظر شیعه و اهل سنت یعنی نقل معتبر از نبی گرامی اسلام (ص). لذا وجه اشتراک شیعه و سنی در سخنان نبی گرامی اسلام است. البته این نقل باید معتبر، مستند و صحیح باشد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با منبع عقل، گفت: در نصوص دینی ما، عقل چهار قسم دارد: عقل نظری که هست و نیست را درک می کند، عقل عملی که باید و نباید را درک می کند، عقل معاش که برنامه ریزی می کند و عقل معاد که عقل آخرت اندیش و غایت اندیش است. جمع این چهار عقل لُب را تشکیل می دهد. لُب یعنی عقل خالص. اولوالباب یعنی صاحبان خرد خالص. اینکه در این آیه شریفه می فرماید: «و اولئک هم اولوالباب» یعنی کسانی که «الذین یستمون القول» یعنی از سمع و بصر استفاده می کنند؛ سخن حق را می شوند؛ سخن حق را می بینند. سمع در اینجا یعنی از حواس ظاهری استفاده کردن. بعد می فرماید «فیتبعون احسنه» این پیروی از احسن با عقل است. لذا فرمود: «أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ». اینها صاحبان لُب اند.

وی افزود: ما در دنیای مدرن مرتبا با پرسش های متعدد مواجهیم و این اجتهاد عقلی و نقلی است که به ما کمک می کند که مسائل مستحدثه را پاسخ دهیم. پرسش های فراوانی در زمینه نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، علوم شناختی و در حوزه مسائل علوم ارتباطات و علوم انسانی یا در حوزه روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد و مدیریت وجود دارد که باید با این اجتهاد پیش برویم و علوم انسانی اسلامی را تولید کنیم؛ یعنی راه رسیدن به تمدن اسلامی علوم انسانی اسلامی است و راه رسیدن به علوم انسانی اسلامی اجتهاد عقلی و نقلی است و راه اجتهاد عقلی و نقلی آزاداندیشی دینی است. در آن صورت دیگر خبری از تکفیر و افراطی گری نخواهد بود.

خسروپناه در پایان، از طلایه دار تقریب، مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری است (رضوان الله تعالی علیه) یاد کرد و گفت: ایشان انصافا از طلایه داران تقریب مذاهب و گفتگوی ادیان بود؛ چون آزاداندیش دینی بود و از اجتهاد عقلی و نقلی بهره می برد و در کنار عقل از نقل دینی هم استفاده می کرد و با اجتهاد عقلی و نقلی سخنان و اندیشه های نو داشت. خداوند انشاالله روح ایشان را قرین رحمت کند و رضوان و جنت نعیم نصیب این عالم ربانی باد.

مجتبی رحماندوست: آزادی قدس شریف با حرکت به سمت وحدت محقق شود

بنابر این گزارش، مجتبی رحماندوست، رئیس اتحادیه جهانی تقریب نهاد ایثارگران، در سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، در سخنانی ضمن تبریک ولادت پیامبر اکرم(ص) تاکید کرد: لازمه‌ رسیدن به حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) یک حرکت وحدت آفرین و جمعی است.

وی با اشاره به موضوع سخنرانی خود یعنی «فلسطین و مقاومت اسلامی و نقش آن در تحقق وحدت جهان اسلام» گفت: برداشت من این است که اگر یک حرکت جمعی بخواهد به سمت وحدت برسد، باید در وهله اول یک چشم انداز کاملا روشن وجود داشته باشد که در نظر همه به عنوان مقصد باشد. دوم این که به گونه‌ای باشد که عوامل جمعی سایر عوامل جزیی را به سمت اصلی سوق بدهد که همه به سوی آن نقطه‌ مقصود حرکت کنند.

رحماندوست افزود: اگر هدف بخواهد روشن باشد این عوامل ضروری است: اول؛ هدف و قله باید بر حق باشد و ابهامی در حقانیتش نداشته باشیم؛ به عبارت دیگر حقانیت آن به سادگی قابل اثبات باشد. مقوله‌ فلسطین و قدس مقوله‌ای است که به محض اینکه از آن سخن گفته می‌شود مورد تصدیق قرار می‌گیرد. یعنی عده‌ای وارد خانه‌های فلسطینیان شده و صاحبان خانه را بیرون کردند. پس معلوم است که حق دارند به خانه‌هایشان برگردند و این نیاز به چالش ذهنی ندارد.

وی افزود: ویژگی دوم برای یک هدف روشن این است که تا حد امکان از قداست و ارزشهای مردمی و عمومی و متعالی برخوردار باشد. از قدس بالاتر و مقدس تر در فرهنگ دینی اسلام، مسیحیت، یهود و همه‌ ادیان الهی وجود ندارد. قدس در واقع شهر ادیان توحیدی است. «سُبْحانَ الَّذي أَسْري‏ بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَي الْمَسْجِدِ الْأَقْصَي الَّذي بارَکْنا حَوْلَهُ».
قدس قبله‌ اول مسلمین است بنابراین اگر بخواهیم مردم را به سمت آن نقطه‌ روشن آینده فرا بخوانیم، چون از یک قداست برخوردار است فراخواندن مردم به سمت این هدف کاملا مطلوب‌تر و ممکن‌تر است.

رحماندوست درباره عامل سوم گفت: عامل سوم این است که یاران و همراهان همدل و هم عقیده‌ای وجود داشته باشند. اکنون می توانیم بگوییم مردم جهان طرفدار قدس هستند. حتی مردم کشورهایی که حکومت‌های ظالم دارند؛ البته بعضی از کشورها خیانت بارترین کار را با عنوان سازش انجام داده اند. ولی الحمدلله ملتها همه هم جهت هستند و بسیاری از دولتها نیز هم جهتند.

مجتبی رحماندوست

وی ادامه داد: موضوع بعد این است که تاریخ هدفی که ما به سمت آن حرکت می‌کنیم باید با تلاش‌هایی از قبل برای دستیابی به آن همراه باشد که ما اگر بخواهیم مبارزات جدیدی را شروع کنیم به دنباله‌ مبارزات قبلی و حرکتهای قبلی باشد. در تاریخ فلسطین مبارزات، قبل از تشکیل رژیم صهیونیستی تشکیل می‌شود و حتی قبل از آن که عزالدین قسام شهید ‌شود یعنی چندسال قبل از تشکیل این رژیم غاصب. بنابراین در طول تاریخ، قبل از تشکیل رژیم صهیونیستی تا امروز می‌بینیم درگیری فلسطینی ها و صهیونیست ها وجود دارد. بنابراین این مقوله از روشن ترین نقاط عطف تاریخ است.

وی اظهار کرد: هدف باید دستیافتنی باشد و غیرممکن نباشد. قبل از حضور امام (ره) و انقلاب اسلامی ما فکر می‌کردیم دستیابی به قدس و سرزمین‌های اشغالی غیر ممکن است اما الان می‌توانیم بگوییم این مسئله ممکن است. سید حسن نصرالله گفت رژیم اسرائیل از خانه‌ عنکبوت سست تر است. در هیچ کدام از جنگ‌های سی و سه روزه، بیست و دو روزه، پنجاه و یک روزه و... اسرائیل پیروزی نداشت و در تمام اینها طرفی که متقاضی آتش بس بود اسرائیل بود. یعنی واقعا این هدف دست یافتنی است.

رحماندوست تاکید کرد: این کار قواعدی می خواهد که مهمترینش همان وحدت جهان است به خصوص وحدت جهان اسلام که تا به حال متاسفانه توفیقش را نداشتیم. نقطه چشم انداز ما قدس، آزادی فلسطین و نجات فلسطین از دست صهیونیست است. ما گروهها و رهبران بعضا خودفروخته را به حساب قدس و فلسطین نمی‌گذاریم بلکه به حساب آن افراد سازشکار و کج سلیقه و کج اندیشی می گذاریم که برای حرکت به سمت این مسیر کج‌اندیشی‌هایی داشته‌اند.

وی در پایان اظهار کرد که وصول به هدف و آزادی قدس شریف که مساوی است با برچیده شدن طومار اشغالگری صهیونیست‌ها و تحقق آرزوهای آزادگان جهان، با حرکت کردن به سمت وحدت محقق شود و می دانیم که وصول به هدف و آزادی قدس شریف –انشاءالله- زمینه‌های ظهور منجی عالم حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف را فراهم خواهد کرد.

آیت‌الله احمد بهشتی: با تکیه بر توحید و ربوبیت امت واحده پدید می‌آید

آیت‌الله احمد بهشتی نماینده مجلس خبرگان رهبری در نهمین وبینار سی‌وپنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: مطابق آیه 19 سوره یونس زندگی بشر دارای چند مرحله است، مرحله اول زندگی بشر وحدت بوده است، مرحله‌ی دوم مرحله‌ی اختلاف است و مرحله سوم که هنوز زمینه های دستیابی آن فراهم نشده است مرحله وحدت نهایی است.

وی افزود: همه می‌توانند با وجود اختلافات به صورت مسالمت آمیز با یکدیگر زندگی کنند، طبق سخنان مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان علت اختلاف این است که بشر ناچار بود از خدمات یکدیگر استفاده کنند چون یک نفر نمی‌توانست تمام احتیاجات خودش را برآورده کنند، از این جهت ناچار شدند از توانایی‌های یکدیگر استفاده کنند لذا بشر به مرحله استثمار رسید، یعنی آنهایی که قدرت داشتند درصدد استثمار افراد ضعیف و مستضعف برآمدند، در نتیجه اختلافات پیدا شد.

آیت الله بهشتی با بیان اینکه با ظهور مرحله اختلاف خدای متعال انبیا(ع) را فرستاد چنان که در آیه 213 سوره بقره می‌فرماید که تا اختلاف نبود بعثت انبیا اولوالعزم هم مطرح نبود؛ پس پیامبران اولوالعزم که صاحب شریعت و صاحب قوانین آسمانی بودند برای رفع اختلاف آمدند، اما خود همین بعثت دوباره منشا اختلاف شد یعنی بر سر نبوت پیغمبران مردم با هم اختلاف کردند؛ بنابراین اختلافات اعتقادی پدیدار شد.

آیت الله احمد بهشتی

نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: پیروان دین اسلام همواره سعه صدر دارند و با سایر ادیان دیگر متحد هستند بنابراین می‌توان با همه مذاهب و ادیان دیگر اختلاف داشت اما مزاحم یکدیگر نباشیم و در کنار یکدیگر با تفاهم زندگی کنیم.

وی ادامه داد:ما مسلمانان اگر توحید در عبادت و توحید در ربوبیت، تقوا رعایت کنیم، این مسئله می‌تواند امت واحده را پدید بیاورد، باید بدانیم که تعدد و اختلاف مذاهب مانعی ندارد چراکه ما با تکیه بر توحید عبادت و تقوا می‌توانیم با هم اتحاد داشته باشیم.

آیت الله بهشتی اضافه کرد: اگر اختلافاتی میان مسلمانان وجود داشته باشد مثل اختلاف مرزی، اختلاف قومی می‌توانیم آنها را رفع کنیم نه اینکه به گروه های تکفیری و داعش پر و بال دهیم و یا بگوییم که هر کس به غیر از فکر ما فکر می‌کند کافر است و تکفیرش کنیم متاسفانه پدیده داعش در دنیای اسلام یک ضایعه فاجعه آور است این مسئله با توحید سازگار نیست.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: ما می توانیم با توحید ربوبی و تقوای ربوبی با یکدیگر وحدت و اتحاد داشته باشیم این وظیفه مسلمانان است که به مقدسات یکدیگر احترام بگذارند و توهین نکنند، باید گفت عقیده هرکس برای خودش محترم است ما باید برای حفظ برادری با یکدیگر تلاش کنیم.

وی در پایان گفت: اگر دشمنان و استعمارگران خواستند تا بر سر یک ملت مسلمان یورش ببرند و استقلالش را به خطر بیاندازد وظیفه سایر ملتهای مسلمان است که به کمک آن برسند و یاری‌اش دهند، ما باید به حکم خدا به مستضعفین یاری برسانیم و در راه نجات او با دشمن بجنگیم .

انتهای پیام
captcha