شبکه‌سازی دانشمندان جهان اسلام برای نگرش مسئله محور به علم و فناوری
کد خبر: 4006997
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸
سورنا ستاری تأکید کرد:

شبکه‌سازی دانشمندان جهان اسلام برای نگرش مسئله محور به علم و فناوری

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در مراسم اهدای جوایز برگزیدگان جایزه جهانی مصطفی(ص) با تأکید بر ماهیت فرافرهنگی علم به عنوان چهارچوبی برای همکاری‌های نوع‌دوستانه بین کشورهای اسلامی، گفت: به برکت جایزه مصطفی(ص) شبکه‌ای از دانشمندان جهان اسلام برای نگرش مسئله محور به علم و فناوری شکل گرفته است.

شکل گیری شبکه‌ای از دانشمندان جهان اسلام برای نگرش مسئله محور به علم و فناوری

به گزارش خبرنگار ایکنا، در مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدّگان چهارمین دوره جایزه جهانی مصطفی(ص) که امروز پنجشنبه 29 مهرماه در تالار وحدت تهران برگزار شد، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) ضمن تقدیر از سخاوت پروفسور کامران وفا برگزیده ایرانی این دوره از جایزه مصطفی(ص) برای اهدای جایزه خود برای توسعه علوم بنیادی در ایران، گفت: نیک‌اندیشی بزرگانی که با ابتکار نام‌گذاری هفته وحدت، تفاوت در روایت‌ها را به فرصتی برای تحکیم پیوندها در جامعه اسلامی تبدیل کردند را ارج می‌نهم.

وی ادامه داد: به واسطه چالش‌های مشترکی که جامعه بزرگ اسلامی به آنها روبروست، اهمیت وحدت و همدلی در مقابل عوارض تفرقه را به خوبی مشاهده می‌کنیم. دانشمندان گرامی؛ جامعه اسلامی همواره در معرض این انتخاب قرار دارد که چه نمایندگانی را به ارائه تصور و پیام اسلام به جهان معرفی کند، ما برای این پرسش پاسخ تاریخی مناسبی را مبتنی بر میراث مشترک جهان اسلام می‌شناسیم.

ستاری تصریح کرد: در قرن‌های مصطلح به دوران طلایی اسلام همزمان با دوره شکوفایی علم و هنر در کشورهای اسلامی صدا و لباس اسلام بر تن و زبان شخصیت‌‌های بزرگ علمی و فرهنگی همچون ابونصر فارابی، مولانا جلال‌الدین، عمر خیام، محمد بن موسی وارزمی، ابن سینا، ابن حیثم و بسیاری از دانشمندان سرآمد اسلام بوده است.

وی افزود: این شخصیت‌های نام‌آور از یک سو در عالی‌ترین مراتب علم و فرهنگ در زمان‌های خود بودند و از سوی دیگر شخصیت‌های فرامرزی بودند که اکنون آثار هر یک از آنها در شمار گنجینه‌های فرهنگی چند کشور اسلامی به حساب می‌آیند. شکوفایی جامعه اسلامی مقارن با حضور چنین شخصیت‌هایی در زمان و جایی روی داده است که تصویر اسلام در قاب علم و فرهنگ ارائه شده است.

دانشمندان بهترین نماینده برای پیام‌رسانی انبیا

ستاری به به تعبیر پیامبر اسلام از دانشمندان اشاره کرد که فرموده‌اند: دانشمندان وارثان انبیاء هستند و گفت: دانشمندان بهترین نماینده برای رساندن پیام انبیا به ذهن‌های جست و جوگرند. مبتنی بر این بینش جامعه اسلامی در زمان حاضر می‌تواند بنا به اشتراک در دین، کتاب، رسول و گنجینه میراث علمی و فرهنگی زمینه ابتکارات جدید را برای برخورداری و پیشرفت مسلمانان جهان فراهم کنند.

وی ادامه داد: در این رابطه علم و فناوری به دلیل ماهیت فرافرهنگی خود می‌تواند به عنوان چهارچوبی برای همکاری‌های نوع‌دوستانه بین کشورهای اسلامی عمل کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: من براساس تجربه جمهوری اسلامی ایران برای گذار به یک جامعه خلاق و نوآور به این باور دست یافته‌ام که علم و فناوری به شرط وجود اراده مشترک بین‌المللی ظرفیت کافی برای همکاری در خصوص رفع چالش‌های بزرگ جهانی را داراست.

دانشمندان جهان اسلام پرچمدار ابتکارات مشترک فرهنگی باشند

وی اظهار کرد: این در حالی است که کشورهای اسلامی به واسطه زمینه‌های مشترک فرهنگی از فرصت‌های بزرگ برای خلق اراده مشترک در راستای اقدامات جمعی برخوردارند. لذا در شرایط کنونی که کشورهای اسلامی با چالش‌های بزرگ اجتماعی روبرو هستند این مسئولیت متوجه همه متفکران و دانشمندان بزرگ جهان اسلام است که به عنوان پرچمدار ابتکارات مشترک فرهنگی عمل کنند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص)  خطاب به دانشمندان حاضر در مراسم، گفت: دانشمندان و فرهیختگان عزیر تلاش اینجانب و همکارانم در برگزاری جایزه مصطفی معطوف به استفاده از علم و فناوری به عنوان یک مؤلفه فرصت ساز برای تقویت رشته‌های اخوت و مدارا در جامعه اسلامی است و بسیار خرسندم که به برکت این جایزه بین‌المللی شبکه‌ای از دانشمندان جهان اسلام برای نگرش مسئله محور به علم و فناوری شکل گرفته است.

وی اظهار امیدواری کرد به اتکال به وعده راستین خدا که می‌فرماید: «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ؛ خدا [رتبه] كسانى از شما را كه گرويده و كسانى را كه دانشمندند [بر حسب] درجات بلند گرداند و خدا به آنچه مى ‏كنيد آگاه است» (آیه 11 سوره مجادله)، دانشمندان برگزیده درجایزه مصطفی و فرهیختگانی که با ما در برگزاری این جایزه همکاری می‌کنند در عالی‌ترین مراتبط منزلت نزد خداوند بزرگ قرار گیرند و برگزاری این جایزه فرصت‌های مناسبی را برای ایجاد تعاملات دوستانه میان دانشمندان جهان اسلام فراهم آورد.

انتهای پیام
captcha