فراخوان نخستین جشنواره مسجد، بقاع متبرکه و خانواده / طرح‌های خانواده محور را ارسال کنید
کد خبر: 4011068
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳

فراخوان نخستین جشنواره مسجد، بقاع متبرکه و خانواده / طرح‌های خانواده محور را ارسال کنید

مدیرعامل بنیاد ملی خانواده از برگزاری نخستین جشنواره مسجد، بقاع متبرکه و خانواده خبر داد و از کارگزاران و فعالان مسجدی خواست ایده‌ها و طرح‌هایی که در مساجد و بقاع متبرکه برای تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده اجرا می‌کنند را به این جشنواره ارسال کنند.

برگزاری نخستین جشنواره مسجد، بقاع متبرکه و خانواده/ طرح‌های خانواده محور را ارسال کنید

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام رضا رویت، مدیرعامل بنیاد ملی خانواده طی نشستی خبری از برگزاری نخستین جشنواره مسجد، بقاع متبرکه و خانواده با عنوان آوای زندگی خبر داد و در خصوص بنیاد ملی خانواده، گفت: این بنیاد به عنوان دبیرخانه کارگروه تخصصی ساماندهی مجموعه‌های مردم‌نهاد خانواده‌محور شورای عالی انقلاب فرهنگی ذیل کارگروه ملی کنترل و کاهش طلاق این بنیاد تشکیل شده است.

وی با اعلام این مطلب که جشنواره مسجد، بقاع متبرکه و خانواده با محوریت دبیرخانه کارگروه تخصصی ساماندهی مجموعه‌های مردم نهاد خانواده برگزار می‌شود، گفت: وضعیت خانواده در کشور ما چندان روبه راه نیست. تلاش‌های بسیاری از سوی دستگاه‌ها، کنشگران، فعالان مردمی و ... در حال رخ دادن است و جوش و خروشی صورت گرفته که آخرین آن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بود که به سرانجام رسید.

حجت‌الاسلام رویت یکی از محوری‌ترین اقداماتی که می‌شود برای افزایش ازدواج و کاهش طلاق صورت گیرد را فعال‌سازی و تقویت مساجد و بقاع متبرکه در حوزه خانواده دانست و گفت: از بدو تأسیس مساجد در اسلام شاهد حرکت‌های مؤثر مساجد و کارگزاران آن در حوزه خانواده بودیم.

مساجد در حوزه خانواده فعال می‌شوند

وی با اشاره به اینکه در کشور ما مجموعه‌های متعددی با مساجد و بقاع متبرکه در ارتباط هستند و به مساجد خدمات ارائه می‌کنند، گفت: سعی شد مجموعه‌‌های متعددی که در حوزه مساجد و بقاع متبرکه فعال هستند را دور هم جمع کنیم و جشنواره‌ای را ترتیب دهیم که هدف اصلی آن فعال‌سازی مساجد در حوزه خانواده و اثربخشی هر چه بیشتر و توانمندی آنها در حوزه خانواده است.

مدیرعامل بنیاد ملی خانواده ادامه داد: شورای سیاست‌گذاری جشنواره، شهریور‌ماه به میزبانی شورای عالی انقلاب فرهنگی کار خود را آغاز کرد و با حضور نهادهای مرتبط با مساجد از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مرکز رسیدگی به امور مساجد، بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام‌(ره) و ستاد نماز جمعه برگزار و بنیاد ملی خانواده به عنوان دبیر این جشنواره همراه بود.

وی با اعلام این خبر که روز 17 آبان ماه افتتاحیه جشنواره آوای زندگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور نمایندگان همه اعضای شورای سیاست‌گذاری، مجموعه‌های مردمی و نیز دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود، گفت: جشنواره در دو بخش استانی و ملی برگزار می‌شود و نمایندگانی از دستگا‌ه‌های مرتبط با مساجد به ویژه سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد عالی کانون‌های مساجد در استان‌ها فعال خواهندبود.

حجت‌الاسلام رویت ادامه داد: جشنواره در سه دسته بقاع متبرکه، مساجد روستایی و عشایری و مساجد شهری به ارزیابی فعالیت مساجد و بقاع متبرکه در حوزه تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده و فرزندآوری می‌پردازد و مراسم اختتامیه نیز در اسفند ماه برگزار می‌شود و در هر بخش سه مسجد یا کارگزار مسجدی به عنوان نفر یا مسجد و بقاع متبرکه برتر معرفی می‌شود.

وی با اظهار امیدواری از اینکه اقدامات خوب مساجد و بقاع متبرکه برای افزایش ازدواج، تحکیم خانواده و نیز کاهش طلاق با الگونمایی توسط جشنواره در سراسر کشور گسترش یابد، گفت: جشنواره آوای زندگی بستری برای ارتقای دانش و مهارت کارگزاران و فعال‌سازی آنها در یک حرکت هم افزا با محوریت خانواده است.

حجت‌الاسلام رویت از فعالان مسجدی دعوت کرد از طریق سایتی که روز افتتاحیه اعلام و فعال خواهدشد، اقداماتی که برای خانواده در مساجد و بقاع متبرکه انجام داده‌‌اند را اعلام و طرح‌های خود را تشریح کنند و ادامه داد: این اقدامات و طرح‌ها بررسی و برترین فعالیت‌های مسجدی در حوزه خانواده معرفی خواهندشد.

وی افزود: همچنین بسته‌‌های توانمندسازی در اختیار مساجد و بقاع متبرکه‌ای که در سایت ثبت‌‌نام می‌کنند قرار داده می‌شود. این محتواها شامل محصولاتی است که به توانمندسازی کارگزاران مساجد و بقاع متبرکه کمک می‌کند و نیز محصولاتی را در اختیار کارگزاران قرار می‌دهد که این محصولات برای مخاطبان مساجد نیز قابل استفاده است.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام رویت در خصوص طرح جوانی جمعیت، گفت: طرح جوانی جمعیت یک لایه و رویکرد طرح حمایت از خانواده و بخشی از قانون مفصلی است که تدوین شده اما این قانون مفصل کمتر مورد توجه بوده است و فقط بخش جوانی جمعیت مطرح می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در خصوص نحوه استفاده از ایده‌هایی که کارگزاران مساجد به این جشنواره ارسال می‌کنند، گفت: بانک ایده‌های مسجدی مرتبط با خانواده تشکیل و این ایده‌ها پس از پردازش در اختیار عموم مساجد و بقاع متبرکه برای اجرا گذاشته می‌شود.

انتهای پیام
captcha