فعالیت بخش تخصصی امام‌حسین‌شناسی در حسینیه اعظم زنجان
کد خبر: 4016544
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸

فعالیت بخش تخصصی امام‌حسین‌شناسی در حسینیه اعظم زنجان

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان گفت: بخش تخصصی امام‌حسین‌شناسی با ۵ هزار جلد کتاب در کتابخانه حسینیه اعظم زنجان فعالیت می‌کند.

هیئت امنای حسینیه اعظم زنجانبه گزارش ایکنا از زنجان، علیرضا فیروزفر، رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان، امروز ۶ آذرماه، در جلسه هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان درباره فعالیت بخش‌های تخصصی حسینیه اعظم زنجان اظهار کرد: در حال حاضر حسینیه اعظم 14 هزار مترمربع زیربنا دارد که شامل کتابخانه، دارالشفا، آمفی تئاتر، بانک قرض الحسنه و سایر موارد است.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه حسینیه اعظم زنجان یکی از بخش‌های تخصصی آن است، ابراز کرد: این کتابخانه دارای کتاب‌های مختلفی با موضوعات فرهنگی، هنری، اجتماعی، سیاسی، کمک‌آموزشی، دانشگاهی است. همچنین بخش ویژه امام‌حسین‌شناسی در کتابخانه سیدالشهدا(ع) فعالیت خود را آغاز کرده و در این بخش صرفاً کتاب‌های مربوط به ائمه معصومین(ع) به ویژه امام حسین(ع) برای امانت‌دهی در اختیار اعضا قرار می‌گیرد.

این مسئول ادامه داد: کتب تخصصی در این زمینه از شهر مقدس قم، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کشور ترکیه و عراق گردآوری و خریداری شده است تا مرکز جامعی برای استفاده علاقه‌مندان و انجام کارهای پژوهشی باشد.

مجتبی شهامی، مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان نیز درباره فعالیت کتابخانه حسینیه اعظم زنجان یادآور شد: این کتابخانه دارای 3 هزار عضو و 25 هزار جلد کتاب است. کتابخانه حسینیه اعظم زنجان تنها مکان ارائه خدمت در این محل است.

وی با اشاره به اینکه این کتابخانه دارای دو سالن مطالعه برای بانوان و آقایان با ورودی جداگانه است، تصریح کرد: کتابخانه دارای بخش کودک، بخش امام‌حسین‌شناسی، کافی‌نت، بخش سمعی و بصری، بخش ویژه محققان و پژوهشگران، آزاد، بخش نشریات و دفاع مقدس است.

مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان با اشاره به اینکه سیستم امانت‌دهی کتاب در این کتابخانه با بقیه متفاوت است، اضافه کرد: در این کتابخانه هر عضو می‌تواند تعداد ۵ جلد کتاب را به مدت ۱۴ روز به امانت ببرد و این مدت قابل تمدید به‌صورت تلفنی هم هست. در بخش کودک برنامه قصه‌گویی، تهیه کاردستی و نقاشی برای کودکان پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به امکانات نرم‌افزاری این کتابخانه گفت: این کتابخانه مجهز به نرم‌افزار نمایه نیز است که اعضا می‌توانند برای تهیه مقالات، اطلاعات مورد نیاز خود را از این طریق جستجو کنند و کاربردهای خوبی برای محققان دارد.

شهامی همچنین از فعالیت کتابخانه تخصصی امام‌حسین‌شناسی نیز خبر داد و گفت: در راستای برنامه راهبردی ۲۰ ساله حسینیه اعظم زنجان در قالب ایجاد دانشکده و کتابخانه تخصصی امام‌حسین‌شناسی این بخش ایجاد شده است. این کتابخانه دارای 5 هزار جلد کتاب تخصصی درباره امام حسین(ع) است و بیشتر اعضای این بخش طلاب حوزه علمیه و پژوهشگران مسائل دینی هستند.

مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان با بیان اینکه کتاب‌هایی با موضوعات عاشورا، واقعه کربلا و امام حسین(ع) در این بخش موجود است، افزود: این کتاب‌ها با 110 میلیون تومان هزینه خرید منابع و محل نگهداری از کشورهای مصر، تونس، عراق، ترکیه و شهرهای تهران و قم خریداری شده و برخی از آنها بسیار قدیمی هستند.

حسینیه اعظم زنجان یکی از اماکن مذهبی شیعیان است که قدمت آن به یک قرن پیش می‌رسد. این حسینیه توسط حاج میرزا محمد نقی و حاج میرزا بابایی وقف شده و یکی از اماکن گردشگری استان محسوب می‌شود.

شهرت حسینیه اعظم زنجان به خاطر دسته‌های عزاداری است که روز هشتم محرم هر سال از خیابان فردوسی تا امامزاده سید ابراهیم(ع) زنجان به حرکت درمی‌آیند؛ مراسمی که در تاریخ ۱۵ دی‌‌ماه ۸۷ با شماره ثبتی ۱۰ به‌عنوان دهمین مورد از میراث معنوی ثبت ‌شده در ایران است.

با توجه به توسعه حسینیه اعظم زنجان در طول سالیان گذشته، بخش‌های مختلفی در این مکان ایجاد شده است، کتابخانه تخصصی حسینیه اعظم زنجان از جمله آن است. این کتابخانه در زیرزمین حسینیه فعالیت دارد و مساحت آن هم بالغ بر 1000 مترمربع است که دارای بخش کودک، بخش امام حسین‌شناسی، کافی نت، بخش سمعی و بصری بخش ویژه محققان و پژوهشگران آزاد، بخش نشریات و بخش دفاع مقدس است.

این کتابخانه با 26 هزار جلد کتاب، با موضوع کلیات، فلسفه و روانشناسی، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم خالص، علوم کاربردی، هنر، ادبیات، تاریخ و جغرافیا فراهم کرده و در اختیار عموم اعضاء قرار داده است. در همین راستا کتابخانه تخصصی امام‌حسین‌شناسی نیز در حسینیه اعظم زنجان ایجاد شده و کتاب‌های آن به صورت اختصاصی مربوط به امام حسین(ع) است که دارای مخاطبان خاصی است.

انتهای پیام
captcha