بی‌مهری مسئولان در روند تولید انیمیشن «کربلایی کاظم»/ قول‌هایی که عملی نشد
کد خبر: 4023785
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۲

بی‌مهری مسئولان در روند تولید انیمیشن «کربلایی کاظم»/ قول‌هایی که عملی نشد

محمدکاظم کریمی ساروقی، معروف به کربلایی کاظم روستایی ساده‌دلی بود که به اذن خداوند متعال یک شبه حافظ کل قرآن شد. زندگی‌نامه این شخصیت وارسته به صورت انیمیشن از سوی حسن ساروقی، مدیر شرکت فیلم‌سازی «ترنج» در حال تولید است که مشروح این گفت‌و‌گو تقدیم مخاطبان می‌شود.

حسن ساروقی، مدیر شرکت فیلم سازی ترنج

جهان اسلام به ویژه ایران اسلامی کم از مفاخر و بزرگان قرآنی ندارد. هر استان، شهر و روستایی در محدوده جغرافیای خود شاهد بزرگان و اثرگذاران قرآنی بوده است و متأسفانه در همان حد نیز باقی می‌مانند و کمتر معرفی می‌شوند، تا اینکه در گوشه‌ای دنج و در مظلومیت به دیار باقی می‌شتابند. امروز با وجود موج عظیم تبلیغات و گستردگی ابزار اطلاعات جمعی می‌شود قدم‌های بهتری در راستای معرفی بزرگان قرآنی برداشت، اما متأسفانه در رسانه‌ها به همه چیز پرداخته می‌شود به جز قرآن. قرآن فقط به تلاوت اذانگاهی در شبکه‌های پرمخاطب محدود شده و بار رسانه‌ای این حوزه همه بر دوش شبکه قرآن با مخاطب خاص گذاشته شده است.

امروز نیاز مبرم به تبلیغ قرآن داریم و نمونه آن کربلایی کاظم ساروقی است که در عین بی‌سواد بودن یک شبه حافظ کل قرآن می‌شود. تبلیغات اثرگذاری روی این شخصیت بی‌نظیر جهان اسلام که مورد توجه آیات عظام بروجردی، مکارم شیرازی، مقام معظم رهبری و ... بوده است بسیار ناچیز و فقط به برگزاری چندین بزرگداشت محدود شده است. حال باید بپرسیم کربلایی کاظم را چه میزان می‌شناسید؟ مردم پاسخ می‌دهند نمی‌شناسم یا اگر بشناسند فقط می‌دانند یک شبه حافظ قرآن شده است.

ساخت و تولید انیمیشن‌های فاخر و اثرگذار در خصوص کربلایی کاظم راهی برای معرفی این شخصیت وارسته به کودکان و نوجوانان ایرانی و غیرایرانی است. حسن ساروقی، مدیر شرکت فیلم‌سازی «ترنج»، تهیه‌کننده و کارگردان پروژه انیمیشن کربلایی محمدکاظم ساروقی در حال تولید اثری فاخر در این زمینه است که مشروح این گفت‌و‌گو تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود.

حسن ساروقی، مدیر شرکت فیلم‌سازی «ترنج»، تهیه‌کننده و کارگردان پروژه انیمیشن «کربلایی محمدکاظم ساروقی» در خصوص روند فعالیتی خود در این مجموعه اظهار کرد: تاکنون بزرگداشت‌هایی برای کربلایی کاظم برگزار شده است، اما این همایش‌ها فقط در قالب برنامه‌ای نمایشی خلاصه می‌شود و اثرگذاری مثبت در جامعه ندارد، چراکه جامعه هدف سمینارها افرادی خاص هستند که شاید کمتر تحت تأثیر زندگی چنین افرادی قرار گیرند.

وی ضرورت پرداختن به زندگی کربلایی کاظم در ابعاد مختلف را مورد تأکید قرار داد و افزود: این شخصیت تکرارنشدنی باید به نسل جوان و نوجوان معرفی شود. بهتر است نویسندگان و شعرا زندگی ایشان را متناسب با سن کودکان و نوجوانان به صورت شعرهای کودکانه و داستان تألیف کنند تا پس از گذشت چند قرن به دست فراموشی سپرده نشود.

ساروقی از ساخت انیمیشن کربلایی کاظم توسط شرکت فیلم‌برداری «ترنج» در شهر ساروق زادگاه این حافظ قرآن خبر داد و گفت: برای معرفی مفاخر به ویژه قرآنی نباید آرام نشست و دست روی دست گذاشت. به منظور معرفی این شخصیت وارسته انیمیشنی فاخر و کاملاً حرفه‌ای با تکنیک دو بعدی در حال تولید است و امیدوارم پس از اتمام پروژه به چند زبان زنده دنیا ترجمه و در دیگر کشورها به نمایش گذارده شود.

وی با اشاره به اینکه انیمیشن یاد شده به دوران کودکی محمد کاظم تا بزرگسالی و معجزه حافظ شدن او می‌پردازد، ادامه داد: هدف از تولید این اثر فاخر معرفی این شخصیت و چگونگی مراحل رشد و سیر و سلوک یک فرد ساده روستایی است. کربلایی با روزی حلال پدر و دامان پاک مادر و پایبندی به اصول دینی و قرآنی توانست مراحل رشد و تکامل انسانی را یکی پس از دیگری طی کند. این انیمیشن بر تأثیر پرداخت به موقع خمس و زکات و هجرت برای کسب روزی طیّب بر رفتار و کردار انسان دلالت دارد تا جایی‌که این اثرگذاری می‌تواند به افتخاری بی‌نظیر برای تشیع تبدیل شود.

الگوسازی مفاخر قرآنی؛ هدف شرکت فیلم‌سازی «ترنج»

ساروقی ضرورت توجه درست به تاریخ و شرح اتفاقات رخ داده را مورد تأکید قرار داد و با بیان این نکته که شرکت ترنج با هدف الگو‌سازی مفاخر قرآنی، مذهبی و ادبی برای کودکان قدم در میدان مبارزه با جنگ نرم دشمن گذارده است، اظهار کرد: برای ساخت و تولید این اثر ماندگار تحقیقات میدانی در خصوص زندگی محمدکاظم و خانواده ایشان از طریق یادداشت‌برداری از خاطرات ریش‌سفیدان روستا، خانواده  و فرزندان آن مرحوم صورت گرفت و با وسواس بسیار برای جلوگیری از هرگونه تحریف نویسندگی اثر آغاز و بر اساس همان مطالب فیلمنامه‌ای تهیه و با موافقت حجت‌الاسلام عباسی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کار کلید خورده و تاکنون پیش رفته است.

انیمیشن کربلایی کاظم ساروقی

به‌ گفته وی این اثر انیمیشنی در 25 دقیقه در حال تولید است و اگر مورد حمایت مسئولان قرار گیرد تا پایان سال به اتمام می‌رسد. در این اثر ایجاد جذابیت‌های بصری برای ایجاد ارتباط هرچه بیشتر نوجوانان و کودکان با قرآن و مبانی دینی مورد توجه قرار گرفته است. کودکان امروز قربانی جنگ نرم دشمن هستند و وظیفه هنرمندان این است که به ندا و فرمایش مقام معظم رهبری لبیک گفته و با استفاده از محتوای غنی قرآن اجازه خروج آنان از مسیر اصلی که همان مسیر آموزه‌های کلام وحی و اهل‌بیت(ع) است را ندهند.

ساروقی با بیان اینکه ساخت و تولید آثار فاخر بدون حمایت مسئولان پیش نخواهد رفت، اظهار کرد: مطالبه مسئولان در راستای ساخت هرچه بیشتر تولیدات فاخر از بزرگان قرآنی و دینی در مراسم افتتاحیه این اثر قابل توجه و دلگرم کننده بود، اما متأسفانه در همین پروژه اول هیچ‌گونه حمایتی از ما نکردند و فقط اداره کل تبلیغات اسلامی استان در این مسیر قدمی برداشت. حتی قسمت‌هایی از چند سکانس مختلف تولید و برای برخی مسئولان نیز ارسال و به نمایش در آمد، اما حمایتی دریافت نکردیم و به علت نبود حمایت‌های مالی توسط مسئولان استانی تولید این پروژه ارزشمند در حال حاضر رو به تعطیلی می‌رود.

وی با بیان اینکه برای رونق تولید در روستاها و جلوگیری از مهاجرت آنان به شهر باید از همه توان و مشاغل کمک گرفت، اضافه کرد: تولید این اثر فاخر را 10 نفر از هنرمندان گروه تولید انیمیشن «ترنج» که همگی در روستای قلعه بالای ساروق ساکن هستند برعهده دارند. مدیر تولید این اثر سعید ساروقی و مدیر دوبلاژ سیداحسان طباطبایی هستند و تدوین این اثر نیز توسط آرش دولت‌آبادی انجام می‌شود.

احتمال تعطیلی تولید انیمیشن کربلایی کاظم

ساروقی یادآور شد: براساس زمان‌بندی و تأمین اعتبار قرار بر این بود که این اثر پایان امسال با دوبله فارسی تولید شود و دوبله به زبان انگلیسی و عربی نیز در سال آینده صورت گیرد، اما با وجود کم‌لطفی مسئولان به احتمال زیاد این کار به تعطیلی کشیده شود.

وی از حمایت‌های حجت‌الاسلام عباسی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، حجت‌الاسلام اختری رئیس اداره تبلیغات اسلامی اراک، امام‌جمعه و بخشدار بخش ساروق تقدیر کرد و افزود: متأسفانه مسئولان از تولیدات هنری و قرآنی حمایت‌های لازم را نمی‌کنند، درست است که بودجه‌ها نسبت به سال‌های قبل کمتر شده است، اما هزینه تولید این آثار که اثرگذاری مطلوبی در جامعه و بین نسل کودک و نوجوان دارد از هزینه‌کردهای برخی مسئولان استان کمتر است. شاید اگر کربلایی کاظم برای کشوری دیگر بود از ایشان بهره‌برداری بسیار برای تبلیغات دین و معرفی ابعاد مختلف دینی می‌کردند، اما متأسفانه اشخاص مهم و اثرگذاری در استان وجود دارند که مورد بی‌مهری قرار گرفتند و مسئولان به راحتی از آنان عبور می‌کنند.

انیمیشن کربلایی کاظم ساروقی

ساروقی با اشاره به ساخت چند برنامه انیمیشنی برای شبکه 2 سیما، ادامه داد: تهیه و تولید آثاری با رویکرد قرآنی، معارفی و انقلابی تنها رسالت کارگاه ترنج است و تاکنون با وجود اینکه تهیه اثر برای معرفی چندین کالای غیراسلامی با هزینه و اعتبار بالا به ما پیشنهاد شده است، اما مورد قبول واقع نشده و ما به راحتی از دریافت چنین مبالغی گذشته‌ایم، حال شایسته نیست در کشور خودمان مورد بی‌مهری قرار بگیریم، نه بنده، بلکه همه هنرمندان نیاز به حمایت دارند که اگر این پشتیبانی‌ها صورت نگیرد همه به تعطیلی کشیده می‌شود یا برای ماندن در این عرصه و امرار معاش زندگی به کارهایی رو می‌آورند که با مبانی اعتقادی آنان هیچ‌گونه سنخیتی ندارد.

وی افزود: کارگاه ترنج سال‌های گذشته تصمیم به تولید یک اثر فاخر سینمایی در خصوص حادثه عاشورای حسینی و حرکت انقلابی حضرت زینب(س) را داشت که با بی‌مهری مسئولان استان به تعطیلی کشیده شده و این برای چندمین باری است که تولید کارهای مذهبی به نتیجه نمی‌رسد. فعالیت در این عرصه برای هنرمندان این حوزه کاری بسیار سخت است و تمام فعالان دلی کار می‌کنند. افرادی همچون کربلایی کاظم باید ملکه ذهن هر کوچک و بزرگی شود، اما متأسفانه در کشور و استان کسی به این موضوعات اهمیت نمی‌دهد.

کاش بتوان غبار بی‌مهری را از چهره فعالیت‌های قرآنی زدود. هر فعالیتی که رنگ قرآن به خود بگیرد مهجوریت نیز با آن همراه خواهد بود. همه بر کاهش اعتبارات قرآنی واقف هستیم و قطعاً هیچ‌یک از دستگاه‌ها با وجود کاهش این اعتبارات نمی‌توانند کمک قابل توجهی به گروه‌های هنری برای ساخت و تولید آثار فاخر داشته باشند، اما می‌توان در سایه همدلی و اتحاد اتفاقات مبارکی را رقم زد. معرفی اثر انیمیشنی کربلایی کاظم به سایر دستگاه‌ها و داشتن حمایت آنان از تعطیلی این پروژه مهم و اثرگذار جلوگیری خواهد کرد. به امید روزی که این اثر و دیگر آثار هنرمندان ایران اسلامی به عنوان اثری فاخر در دیگر کشورها به معرض نمایش درآمده و به شناخت جهان بشریت از اسلام و قرآن کمک کند.

انتهای پیام
captcha