فعالیت‌های دینی و قرآنی مدارس با ابزار ممنوعه‌ای که مشروع شد + فیلم
کد خبر: 4029059
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
میکائیل باقری در گفت‌وگو با ایکنا تبیین کرد؛

فعالیت‌های دینی و قرآنی مدارس با ابزار ممنوعه‌ای که مشروع شد + فیلم

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه موبایل همان ابزار ممنوعه‌ای بود که پیش از کرونا دانش‌آموزان اجازه استفاده از آن در مدرسه را نداشتند اما با همه‌گیری کووید 19 به مهم‌ترین ابزار آموزشی بدل شد، گفت: برای ورود فعالیت‌های دینی و قرآنی مدارس به فضای مجازی، ابتدا به مقوله آموزش معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها به عنوان مهم‌ترین راهبرد ورود پیدا کردیم.

میکائیل باقری گسترش تربیت قرآنی به همراه آموختن علوم به ویژه علوم نوین، اهتمام ورزیدن به پرورش نسل‌های آینده و مجهز کردن آنان به تعلیم و تربیت امری متعالی است و گام برداشتن در این مسیر ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای کشور محسوب می‌شود. مدرسه یکی از بسترهای تربیتی مهم کودکان و نوجوانان به شمار می‌رود و آشنایی دانش‌آموزان با مفاهیم دینی و قرآنی می‌تواند به بهترین شکل در این فضا محقق شود. اما اگر ملزومات این امر که همان نحوه انتقال معنا و ابزار به روز و توجه به مقتضیات زمان است مورد توجه قرار نگیرد، نه تنها مدرسه در تربیت دینی موفق عمل نمیکند و سبب دلزدگی دانش اموزان از معارف دینی می شود بلکه  باعث دلزدگی از مدرسه نیز می شود.
 
فعالیت‌های دینی و قرآنی در مدارس باید به نحوی دنبال شود که مورد استقبال همه دانش‌آموزان باشد و به گروه خاصی تعلق نداشته باشد. اینکه کدام روش‌ها در دنیای مملو از تهاجم فرهنگی کاربرد بیشتری دارد و سبب جذب کودکان و نوجوانان می‌شود از مهم‌ترین اموری است که متولیان امور دینی و قرآنی در مدارس باید بدان توجه داشته باشند. 

برای بررسی فعالیت‌های دینی و قرآنی مدارس و برنامه‌های اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در ایام شیوع کرونا با میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید و می‌بینید.
 
ایکنا - شیوع کرونا با ایجاد تغییرات اساسی در نحوه فعالیت مدارس همراه بود؛ فعالیت‌های دینی و قرآنی مدارس برای همسو شدن با شرایط جدید از چه راهبردهایی بهره گرفت تا به تعطیلی کشیده نشود؟

کرونا انتخاب ما نبود و از قبل برنامه‌ریزی نکرده بودیم. حتی قبل از شیوع کرونا خوش‌بین‌ترین افراد در حوزه فعالیت‌های قرآنی به فعالیت در فضای مجازی اعتقادی نداشتند. زمانی که به علت شیوع گسترده کرونا می‌خواستند مدارس را تعطیل کنند ما در بحبوحه برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن، عترت و نماز بودیم و مسابقات کشوری را پیش رو داشتیم. هیچ فردی باور نمی‌کرد که مسابقات قرآن، عترت و نماز که آن زمان ۳۸ سال پیشینه داشت، روزی به صورت مجازی برگزار شود.

چرا مسابقات قرآن، عترت و نماز را مثال زدم، زیرا یک فرایند تربیتی است. وقتی‌ که اسم تربیت به میان می‌آید هر فرد عاقلی می‌داند که تربیت باید چهره به چهره انجام شود و هیچ فردی به ذهنش نمی‌رسید که تربیت به صورت مجازی و غیرحضوری پیگیری شود. اوایل فکر می‌کردیم که کرونا تا دو ماه مهمان کشور باشد و بعد می‌توانیم به فعالیت‌های سابق خود برگردیم، ولی این‌گونه نشد. تصور نمی‌کردیم که فعالیت در فضای مجازی آثار و برکاتی به همراه داشته باشد و فقط به این بسنده کرده بودیم که چراغ فعالیت‌های قرآنی خاموش نشود، اما به مرور وارد فضای مجازی شدیم و تهدیدهای آن را به فرصتی برای انجام فعالیت‌های سازنده قرآنی مبدل ساختیم.
 

در همان روز‌های نخست شیوع کرونا که مردم از این بیماری بیم داشتند، از مشهد مقدس تصاویر باکیفیتی را از محفل انس با قرآن و فیلم قرائت زیارت امین‌الله در شبکه‌های اجتماعی پخش کردیم که با استقبال فراوانی روبه‌رو شد. بسیاری از افرادی که در حرم و بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) مشغول فعالیت بودند باور نمی‌کردند که در شب جمعه ۱۲ هزار نفر از این پست مجازی بازدید کنند. در روز‌های بعد تعداد بازدید به بیش از ۲ میلیون نفر رسید که بی‌سابقه‌ بود.

به هر ترتیب اولین اقدامی که برای ورود به فضای مجازی و استفاده از ظرفیت‌ آن انجام دادیم این بود که دوره‌های آموزشی ارتقای سواد رسانه‌ای را برای همه نیرو‌های اداره کل برگزار کردیم. حدوداً ۲ هزار نیرو در اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند. ۱۵۰ کارشناس، مسئول و رئیس ستاد در استان‌ها، حدود هزار نفر کارشناس مسئول در آموزش ‌و پرورش شهرستان‌ها و ۷۶۰ مدیر دارالقرآن در سراسر کشور مشغول به کار هستند و مستقیم با آن‌ها سر وکار داریم. علاوه بر این نفرات، ائمه جماعت فرهنگی و روحانی نیز با آموزش و پرورش در ارتباط هستند که با احتساب این افراد حدود ۸ هزار نفر با ما همکاری می‌کنند.

میکائیل باقری
در گام اول برای مربیان پرورشی و مدیرانی که با اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در ارتباط بودند، دوره‌های آموزشی ارتقای سواد رسانه‌ای را برگزار کردیم تا از نظر تئوری و نظری شرایط حضور در فضای مجازی را درک کنند و آگاه شوند که چگونه باید پُست منتشر کنند و چه ملاحظاتی را در نظر بگیرند و چگونه اطلاعات و مطالب مفید را به دانش‌آموزان ارائه دهند. در گذشته برای تولید یک کلیپ باید هزینه میلیونی پرداخت می‌کردیم، اما اکنون بسیاری از همکاران و دانش‌آموزان به راحتی کلیپ تهیه و تولید و نیز در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر و به راحتی مخاطب خود را شناسایی می‌کنند. این‌ اتفاقات از برکات مجازی و غیرحضوری شدن آموزش‌هاست.

در همین شرایط قرارگاه مجازی را با ۱۷ کانال راه‌اندازی کردیم که در پلتفرم‌های مختلفی فعالیت می‌کند و مخاطبان بسیاری دارند. در تابستان که کودکان و نوجوانان به اصرار اولیا با تبلت‌ و گوشی‌ تلفن همراه خداحافظی کرده بودند، مخاطبان خود را از دست ندادیم. البته در کانال عمومی با افت تقریباً ۱۰ درصدی مخاطب روبه‌رو شدیم و در کانال‌های دیگر شاد افت بیشتر از ۱۵ درصدی را تجربه کردیم ولی در کانال‌های تخصصی به دلیل علاقه‌مندی دانش‌آموزان و عضویت داوطلبانه آنان، افت نداشتیم و حتی به مخاطبان ما افزوده شد.
 

در کانال حفظ قرآن کریم حدود ۱۷۰ هزار مخاطب داریم که داوطلبانه عضو شده‌اند و از این طریق به حفظ و تلاوت قرآن کریم می‌پردازند. طی تابستان در کانال حفظ قرآن کریم افت نداشتیم، بلکه افزایش مخاطب هم داشتیم. از آنجا ‌که راه ارتباط دانش‌آموزان با مدارس قطع‌ شده بود و آن‌ها نمی‌توانستند مربیان خود را حضوری ملاقات کنند تا سؤالاتشان را بپرسند، با راه‌اندازی کانال‌های مختلف در شبکه شاد و شبکه‌های اجتماعی سایر پلتفرم‌ها سعی کردیم که ارتباط آسانی را برای تعامل بهتر دانش‌آموزان با مربیان برقرار کنیم. همچنین حدود ۶۰۰ نیروی علاقه‌مند و متخصصِ جهادی به صورت داوطلبانه به ما در انتقال مفاهیم به دانش‌آموزان در ۱۷ کانال ارتباطی کمک کردند.

پیش از شیوع کرونا در طول سال تحصیلی ائمه جماعت با حضور در مدارس پاسخگوی سؤالات شرعی دانش‌آموزان بودند، اما بعد از تعطیلی مدارس و غیرحضوری شدن آموزش‌، دانش‌آموزان نمی‌توانستند به صورت مستقیم سؤالات شرعی خود را از ائمه جماعت  بپرسند. به همین منظور کانال اقامه نماز را راه‌اندازی کردیم که ائمه جماعت فرهنگی و روحانی پاسخگوی سؤالات شرعی دانش‌آموزان باشند. سپس هزاران سؤال به دست همکارانمان رسید که به تمامی آن‌ها پاسخ داده شد. تمام تلاش ما در اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش این است که فعالیت‌های دینی و قرآنی کمرنگ یا تعطیل نشود و بتوانیم از ظرفیت‌ جدید فضای مجازی حداکثر بهره را ببریم. در مجموع از فعالیتمان در دوره شیوع کرونا راضی هستیم، گرچه تربیت تمام افرادی که به صورت مرتب در فضای مجازی فعالیت می‌کنند امکان‌پذیر نیست.

ایکنا ـ آیا میزان مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های قرآنی نسبت به پیش از شیوع کرونا کاهش یافته است؟

در سال اول شیوع کرونا میزان مشارکت دانش‌آموزان در بسیاری از فعالیت‌های قرآنی کاهش نیافت و در آن زمان تقریباً در اواسط یا اواخر برخی فعالیت‌های قرآنی بودیم. برخی از فعالیت‌های قرآنی تمام شده بود و فرایند داوری تعدادی هم ادامه داشت. در سال تحصیلی ۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ امکان انجام برخی از فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی وجود نداشت و باید به صورت عملی برگزار می‌شد. پس با افت خاصی مواجه شدیم و ناگفته نماند که خود را برای این اتفاق آماده کرده بودیم. همچنین برای برگزاری سوگواره سراسری «احلی من العسل» از یک سو رشد و از سوی دیگر افت داشتیم؛ رشدمان از این نظر بود که در گذشته محفل سوگواره را یک هیئت مذهبی در مدرسه‌ای برگزار می‌کرد که نهایتاً ۳۰۰ نفر دانش‌آموز داشت و در حالت خوش‌بینانه ۲۰۰ نفر در هیئت حاضر می‌شدند، ولی امروز که این سوگواره به صورت مجازی برگزار می‌شود، اولیای بسیاری از دانش‌آموزان به همراه دانش‌آموزان از منازل خود پای این محفل می‌نشینند و از فیوضات آن بهره‌مند می‌شوند. لذا تعداد مخاطبان به بیش از چند هزار نفر رسید. افت هم به دلیل کاهش تعداد فیزیکی هیئت‌های مذهبی‌ای بود که در این سوگواره شرکت می‌کنند.

ایکنا ـ مربیان پرورشی و معلمان دینی تا چه اندازه از ابزار روز و روش‌های نوین برای تبلیغ و ترویج دین به دانش‌آموزان استفاده می‌کنند؟

در گذشته یک‌سری محدودیت‌ها، معذوریت‌ها و خط قرمز‌هایی برای کودکان داشتیم و بر این باور بودیم که کودکان نباید تلفن ‌همراه داشته باشند یا از آن استفاده کنند. اگرچه در سال‌های گذشته بیش از نیمی از کودکان تلفن همراه داشتند و از آن مخفیانه در مدارس استفاده می‌کردند، ولی ما چشمان خود را بر روی این موضوع بسته بودیم، چراکه آوردن تلفن ‌همراه به مدرسه ممنوع بود. وقتی پیش‌فرض ما این بود که استفاده از تلفن‌ همراه برای دانش‌آموزان ممنوع است، نمی‌توانستیم برای فعالیت‌هایی مبتنی بر استفاده از تلفن‌ همراه یا تبلت برنامه‌ریزی کنیم، اما شیوع کرونا و آموزش مجازی، استفاده دانش‌آموزان از تلفن‌ همراه را به ما تحمیل کرد. امروز تنها ابزار ارتباطی و آموزشی کودکان تلفن‌ همراه و تبلت است و باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم. در گذشته اجازه آموزش از طریق تلفن‌ همراه را نداشتیم و هرگونه فعالیتی غیرقابل توجیه بود و حتی نمی‌توانستیم تولید محتوا کنیم.
 

در گذشته می‌توانستیم فعالیت‌هایمان را با عنوان تولید محتوای الکترونیک ارائه دهیم، اما این کار را انجام نمی‌دادیم، چون بر این باور بودیم که کودکان نباید از تلفن‌ همراه استفاده کنند، چراکه آسیب‌ فراوانی دارد، اما پس از شیوع کرونا، استفاده از آن الزامی شد و امروزه دانش‌آموزان در تولید محتوای الکترونیک در فضای مجازی متخصص هستند. در گذشته اگر می‌خواستیم به دانش‌ استفاده از ابزار‌های جدید فناوری به کودکان نمره دهیم، آنان از صد، نمره را هفتاد می‌گرفتند و اولیا نیز نمره زیر ۱۰ را کسب می‌کردند، اما اکنون کودکان از صد نمره نود و اولیا نیز نمره بالای ۵۰ را کسب می‌کنند و اختلاف زیادی بین نمره آنان وجود ندارد.

در دوره پساکرونا نمی‌توانیم این تجربه را نادیده بگیریم. در گذشته برای برگزاری محفل انس با قرآن یا یک هیئت مذهبی یا جشن تکلیف در مدرسه نهایتاً ۳۰ دانش‌آموز شرکت می‌کردند، اما امروز به حداقل ۳ هزار نفر بیننده واقعی تبدیل شده است. قطعاً تلفیقی از فعالیت در فضای مجازی و حقیقی را خواهیم داشت و باید ملاحظاتی را در نظر بگیریم تا کودکان برای ورود به فضای مجازی و استفاده از تلفن‌ همراه و تبلت آسیب نبینند و بدین منظور نیازمند همکاری اولیا هستیم.

ایکنا ـ معمولاً مخاطب فعالیت‌های دینی و قرآنی مدارس دانش‌آموزانی هستند که زمینه مذهبی دارند، اما با قشر دیگری از دانش‌آموزان نیز مواجه هستیم که به‌ عنوان قشر خاکستری از آن‌ها یاد می‌کنیم، کودکانی که ذات پاکی دارند، ولی هنوز جذب فعالیت‌های دینی و قرآنی نشده‌اند و با کوچک‌ترین دعوت به ‌جای اینکه به سمت فعالیت‌های تربیتی سازنده سوق یابند، دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شوند. برای جذب آنان چه برنامه‌ای دارید؟

یکی از انتقادات افرادی که نگاه تخصصی به فعالیت‌های دینی و قرآنی دارند، تعدد و تکثر این فعالیت‌هاست. البته فراوانی کمی آنها حُسن است، اما انتقاد وقتی مطرح می‌شود که یک نفر به‌ عنوان مربی یا معاون پرورشی مدرسه بخواهد این فعالیت‌ها را مدیریت کند. امروز اداره کل قرآن، عترت و نماز، اداره فرهنگی، سازمان دانش‌آموزی، سازمان بسیج دانش‌آموزی، تشکل‌های مختلف هلال ‌احمر، تشکل‌های مختلف فعالیت‌های متعددی دارند که تمام آنها را یک نفر در مدرسه مدیریت می‌کند و این انتقاد به ما وارد است، اما پاسخ ما دقیقاً همان پاسخ به سؤال مطرح‌شده است.
 

بسته‌ای از فعالیت‌های متنوع و جذاب و انگیزه‌بخش را ارائه می‌دهیم تا بتوانیم افرادی را با سلیقه‌های گوناگون جذب کنیم. همه آن بسته‌ها ‌مذهبی نیست، یعنی آنجایی که همکاران ما در حوزه فرهنگی و هنری حتی کار هنری ارائه می‌دهند آنجا هم اگر خاستگاه آن فعالیت هنری آموزه‌های دینی و آموزه‌های اهل‌بیتی باشد به طرز نامحسوس و چراغ خاموش فعالیت‌های تربیتی خود را در قالب هنر ارائه می‌دهیم. از ۱۵۰ عنوان فعالیت‌ فرهنگی و هنری مدارس ۲۴ عنوان در حوزه اختیار اداره کل قرآن، عترت و نماز است. بعید می‌د‌انم که دانش‌آموزی در تور صیاد‌های ما قرار نگیرد، برای مثال دانش‌آموزی که صدای خوب و زمینه قرآنی دارد در مسیر فعالیت‌های قرآنی قرار می‌گیرد. هیچ دانش‌آموزی را پیدا نخواهید کرد که به اردو علاقه نداشته باشد. لذا اردو‌هایی را با عناوین متفاوت و به بهانه‌های مختلف برگزار می‌کنیم تا قشر خاکستری را پوشش دهیم و اگر مدیران مدارس و اولیا با ما همکاری کنند، دیگر شاهد حضور قشر خاکستری در مدارس نخواهیم بود.

ایکنا ـ با این حال آسیب‌های اجتماعی در مدارس رو به افزایش است، چه برنامه‌ای برای مقابله با این جریان دارید؟

گاهی در یک خانواده ۴ نفره، پدر و مادر اهل دین، مذهب و ولایت باشند، اما فرزندان طوری که والدین می‌خواهند تربیت نمی‌شوند. مادر خانواده چادری است، اما نتوانسته دخترش را چادری یا اهل حجاب کند. به ‌هر حال همین اتفاق در گستره وسیع‌تری در حال وقوع است. تلاش می‌کنیم که آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهیم، اما ناگزیر وجود دارند. امیدواریم که با فعالیت‌های مؤثر بتوانیم این روند را کاهش دهیم.
 
ایکنا – معلمان قرآن چقدر به استفاده از ابزار روز و سواد رسانه‌ای مسلط هستند و تا چه اندازه روش‌های نوین تربیتی را آموخته‌اند؟

تربیت فقط در اختیار معلم قرآن نیست، بلکه همه معلمان در مورد تربیت دانش‌آموزان مسئول هستند. مدیر مدرسه فقط مدیر بخش آموزش نیست، بلکه مدیر بخش تربیت نیز هست و وظیفه دارد که تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را ساماندهی کند. معلم قرآن مانند سایر معلمان وظیفه آموزشی و تربیتی دارد. لذا تربیت دانش‌آموزان صرفاً در اختیار معلمان قرآن نیست و اگر قرار است درباره تربیت صحبت کنیم، باید در مورد همه معلمان صحبت کنیم.
 
میکائیل باقری
 
اتفاقاً معلمان دروس ریاضی و علوم بیشتر از معلمان دینی یا معاونان پرورشی می‌توانند اثرگذاری مطلوبی بر روی دانش‌آموزان داشته باشد. به هر حال برای معلمان قرآن خصوصاً مربیان پرورشی، که وظیفه آموزشی و تعلیمی ندارند و بیشتر وظیفه تربیتی را برعهده دارند، دوره‌های توانمندسازی را در طول سال تحصیلی برگزار کرده‌ایم. همچنین دوره‌های آموزش کوتاه‌مدت یا ضمن خدمت را برگزار کرده‌ایم که معمولاً موضوعات و سرفصل‌های را ارائه می‌دهیم که نیاز روز ماست. در مورد مهدویت، دشمن‌شناسی و موضوعاتی که نیاز دانش‌آموزان است سعی می‌کنیم هر سال دوره‌هایی را برای مربیان تربیتی یا پرورشی برگزار و آنان را تقویت کنیم و مهارت‌هایشان را ارتقا دهیم.
 
در حوزه معلمان قرآن هم اخیراً طرحی در حال اجراست که «اتقان» نام دارد و قرار است در یک بازه زمانی سه‌ ساله همه آموزگاران را از نظر توان تدریس قرآن ارتقا دهیم. همچنین مقرر شده است که یک دوره ۷۲ ساعته برای همه معلمان قرار برگزار شود و با اجرای این طرح صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی معلمان ارتقا می‌یابد.
 
ایکنا – تا چه اندازه معلمان به سواد رسانه‌ای و تخصص‌های تربیتی مجهز هستند؟
 
از زمان شیوع کرونا تمامی معلمان برای اینکه بتوانند با دانش‌آموزان ارتباط برقرار کنند، به اجبار خود را به اندازه مطلوبی به این فن مجهز کردند و هیچ گزارشی مبنی بر قطع ارتباط معلم با دانش‌آموز نداشتیم. قطعاً معلمان دوره‌های آموزش سواد رسانه‌ای را از سوی آموزش پرورش یا به شکل خودجوش گذرانده‌اند و خوشبختانه ارتباط خوبی را با دانش‌آموزان برقرار کرده‌اند.
 
 
به‌ هر حال کسی که معلم قرآن هست، چون با آیات و احادیث سر و کار دارد، قطعاً تخصص پرورشی نیز خواهد داشت. معلمان کشور هم از نظر اخلاقی و تربیتی و هم از منظر دانش و مهارت در جایگاه والایی قرار دارند و در این حوزه معلمان قرآن و معارف، یک گام جلوتر از سایر معلمان هستند.
 
ایکنا ـ در برخی مدارس غیرانتفاعی فعالیت‌های دینی و قرآنی رواج چندانی ندارد و توجه به این مقوله کمرنگ شده است، نحوه مواجهه آموزش و پرورش با این مدارس چگونه است؟
 
نمی‌توان این موضوع را به همه مدارس غیردولتی تعمیم داد. اتفاقاً تعداد مدارس غیرانتفاعی که رویکرد پرورشی دارند بیشتر از مدارسی است که رویکرد آموزشی دارند. امروزه خانواده‌هایی که به دنبال ثبت‌نام در مدارس غیردولتی هستند مشاهده خواهند کرد که رویکرد پرورشی این مدارس قوی‌تر از رویکرد آموزشی آنهاست. به ‌جرئت می‌توان گفت که مدارس دوره ابتدایی رویکرد پرورشی پررنگ‌تری نسبت به مدارس دوره متوسطه دوم دارند. مسلماً مدارس دوره متوسطه دوم که برای کنکور برنامه‌ریزی می‌کنند میزان فعالیت‌های آموزشی‌شان از فعالیت‌های پرورشی بیشتر است. همچنین مجموعه فعالیت‌های دینی و پرورشی مدارس دولتی در سطح مطلوبی قرار دارد و این فعالیت‌ها با استقبال دانش‌آموزان مقاطع پایین‌تر مواجه است. مطالبه‌گری ما از مدارس دولتی و غیردولتی تفاوتی ندارد و نگاهمان به منظور ترویج فعالیت‌های دینی و پرورشی در مدارس یکسان است.
 
آسیب‌ها و عملکرد‌های منفی زودتر زیر ذره‌بین قرار می‌گیرند. به هر حال در بین ۱۰۰ مدرسه شاید یک مدرسه جشنی را برگزار کند که رویکرد دینی و مذهبی نداشته باشد و این را نمی‌توان به همه مدارس تعمیم داد، اما همین یک مورد سبب نگرانی خانواده‌ها می‌شود که نگرانی صحیحی است.
 

در یکی از مناطق کشور که ۱۱۰ مدرسه وجود دارد، مدرسه‌ای جشن شب یلدای سنتی را برگزار کرد. البته مراسم خاصی هم نبود و هر دانش‌آموز مسئول آوردن اقلام سفره شب یلدا بود و هیچ اتفاق خاصی رخ نداد و حتی به دلیل همزمانی با دهه فاطمیه مراسم سیاه‌پوش بود. این موضوع به وزیر گفته شد و خودم دستور پیگیری دادم. متوجه شدیم که شب قبل از این اتفاق مدرسه مراسم عزاداری برپا کرده و به احترام ایام فاطمیه، مراسم یلدای سنتی فقط برای آشنایی دانش‌آموزان با این سنت برگزار شده بود. فعالیت مذهبی این مدرسه آنقدر زیاد بود که بی‌انصافی بود بخواهیم به دلیل این اتفاق مدیر را مورد انتقاد قرار دهیم. به هر ترتیب اگر اولیا موارد خاصی را در مدارس مشاهده کردند آمادگی داریم که به آنها رسیدگی کنیم و دغدغه والدین و خانواده‌ها برای اداره کل قرآن، عترت و نماز بسیار مهم است.
انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
motahare
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۸ - ۱۶:۱۶
0
9
لطفا از اردوهای راهیان نور هم خبر بزارین
captcha