پذیرفته شدن 42 نفر برای شرکت در دوره تربیت مدرس و ممتحن تجوید و روخوانی قرآن
کد خبر: 4031399
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱

پذیرفته شدن 42 نفر برای شرکت در دوره تربیت مدرس و ممتحن تجوید و روخوانی قرآن

کارشناس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان از پذیرفته شدن 42 نفر برای شرکت در دوره تربیت مدرس و ممتحن تجوید و روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم خبر داد.

آموزش قرآن

احمد زینلی، کارشناس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، از برگزاری دوره تربیت مدرس و ممتحن تجوید و روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم خبر داد و اظهار کرد: سازمان دارالقرآن علاوه بر دوره‌های آموزش عمومی در قالب روخوانی، روان‌خوانی، فصیح‌خوانی، مفاهیم و حفظ، دوره‌های آموزش تخصصی نیز برگزار می‌کند که از آموزشیار شروع می‌شود و به تربیت معلم می‌رسد.

وی افزود: یکی از دوره‌های آموزش تخصصی در این مجموعه، دوره تربیت مدرس است و از میان این مدرسان، بر اساس یک‌سری آزمون‌ها و مراحل، تعدادی به‌عنوان ممتحن دوره‌ها انتخاب می‌شوند. در واقع، هر مؤسسه و خانه قرآنی که دوره تربیت معلم از طرف سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌کند، از این افراد به‌عنوان ممتحن استفاده می‌کند، تا نمرات شرکت‌کنندگان را تأیید کنند و دوره‌های تربیت کادر متخصص نیز از این طریق توسعه پیدا می‌کند.

کارشناس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ادامه داد: افرادی که در دوره تربیت مدرس و ممتحن شرکت می‌کنند، از نظر تئوری و عملی باید بر حوزه مورد نظر مسلط بوده و سابقه تدریس نیز داشته باشند. در واقع، این دوره بیشتر مبتنی بر کارورزی مهارت‌ها و آموزش نکات ظریف تدریس است و قرار نیست مباحث مربوطه از ابتدا آموزش داده شود. بر همین اساس، انتخاب افراد و اطلاع‌رسانی دوره با تمرکز بر گروه هدف و از طریق اتحادیه مؤسسات قرآنی استان و کارشناسان سازمان تبلیغات اسلامی درشهرستان‌ها انجام شد و تبلیغ عمومی در دستورکار قرار نداشت.

وی اضافه کرد: دوره تربیت مدرس و ممتحن تجوید و روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم مراحل ثبت‌نام، آزمون ورودی و مصاحبه را پشت سر گذاشته است و در دو بخش تجوید و روخوانی و روان‌خوانی برای آقایان و بانوان به‌صورت مشترک و هر بخش به شکل مستقل و در دو مرحله برگزار می‌شود.

زینلی بیان کرد: کسی که بخواهد به‌عنوان ممتحن هر رشته انتخاب شود، الزاماً باید مدرس آن رشته باشد، یعنی دوره تربیت مدرس را با موفقیت پشت سر گذاشته باشد. این دوره اولین بار نیست که برگزار می‌شود، ولی تاریخ آخرین برگزاری دوره تربیت مدرس و ممتحن تجوید به یک دهه پیش برمی‌گردد. دوره تربیت مدرس و ممتحن روخوانی و روان‌خوانی نیز به شکل عمومی و تخصصی در استان اصفهان برگزار نشده بود.

وی تصریح کرد: اگر مؤسسات و خانه‌های قرآن استان مایل به برگزاری دوره‌های تربیت معلم با رویکرد و شیوه‌های آموزشی سازمان دارالقرآن الکریم و اخذ گواهی پایان دوره این سازمان برای قرآن‌آموزان خود باشند، الزاماً باید از مدرسان و ممتحن‌های تأیید شده استفاده کنند، این افراد در همین دوره‌ای که قرار است برگزار شود، سنجش و ارزیابی می‌شوند، ولی اگر مؤسسه‌ای مایل به برگزاری دوره به شکل مستقل بود، ملزم به بهره‌گیری از مدرسان و ممتحن‌های مورد تأیید سازمان دارالقرآن نیست.

کارشناس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: حدود 80 نفر برای شرکت در دوره تربیت مدرس و ممتحن تجوید و روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم ثبت‌نام کردند که پس از برگزاری آزمون ورودی و انجام مصاحبه، از میان آنها، 22 نفر در بخش تجوید و 20 نفر در بخش روخوانی و روان‌خوانی قرآن پذیرفته شدند. با توجه به اینکه تعداد پذیرفته‌شدگان در هر دو بخش آقایان و بانوان به حدنصاب نرسید و از طرف دیگر، این دوره دیر به دیر برگزار و صرفاً مباحث تئوری آموزش داده می‌شود، برگزاری آن به‌صورت مشترک در دستورکار قرار گرفت. البته دوره‌های پایین‌تر با تفکیک جنسیتی برگزار می‌شود.

وی افزود: دوره تربیت مدرس و ممتحن روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم در مرحله اول، ششم تا هشتم بهمن‌ماه و در مرحله دوم، 20 تا 22 بهمن و دوره تجوید در مرحله اول، 13 تا 15 بهمن‌ماه و در مرحله دوم، چهارم تا ششم اسفندماه برگزار می‌شود. این نحوه برگزاری به منزله فرصتی برای بازآموزی و تکمیل مطالعات شرکت‌کنندگان است.

زینلی تأکید کرد: برای پذیرفته‌شدگان نهایی این دوره، تضمین استخدام و به‌کارگیری وجود ندارد، ولی علاوه بر اینکه شرکت در این دوره به نوعی رزومه شخصی برای افراد محسوب می‌شود، الزاماً باید از آنها به‌عنوان مدرس و ممتحن در برگزاری سایر دوره‌ها استفاده شود.

 

انتهای پیام
captcha