ترویج ارزش‌های دینی از قاب هنر نیاز به حمایت دارد
کد خبر: 4031445
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
سیدحسین علوی:

ترویج ارزش‌های دینی از قاب هنر نیاز به حمایت دارد

مدیرکل دفتر ارزیابی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی از ضرورت بازگشت به دوران طلایی صنایع‌دستی سخن به میان آورد و تصریح کرد: نباید تمایزی بین هنرمندانی که در قالب هنر، ارزش‌های دینی و اسلامی را ترویج می‌کنند با سایر هنرمندان صنایع‌ دستی قرار داد.

سید حسین علوی، مدیرکل دفتر ارزیابی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی

صنایع‌دستی، حاصل روح ملت‌ها و دستاورد هنرهای آموخته از نسلی به نسل دیگر است؛ بنابراین، خصوصیات فرهنگی و ویژگی‌های قومی نیز از طریق صنایع دستی مبادله می‌شود و نوعی ارتباط فرهنگی در میان جوامع پدید می‌آورد.

امروزه استفاده از ابزارآلات فرهنگی به‌عنوان منبع خلاقیت نقش مهمی در توسعه جوامع سنتی داشته و پیشبرد توسعه پایدار را در پی دارد. بی‌شک نمی‌توان از نقش اقتصادی آن به‌عنوان درآمد اصلی و جذب توریسم غافل ماند. متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و بی‌توجهی دستگاه‌های متولی، کشورهای دیگر آثاری را به تقلید از هنرهای اصیل ایرانی تولید و با قیمت پایین و ترکیبات نامرغوب وارد بازارهای بین‌المللی و ایران می‌کنند، بی‌آنکه حقوق تولیدکنندگان ایرانی را در نظر بگیرند. همین عامل باعث لطمات اقتصادی و فرهنگی به کشور شده است. از این‌ رو، حمایت حقوقی از هنرهای دستی در قالب حقوق مالکیت فکری نتایج بسیار سودمندی را برای کشور در بر خواهد داشت.

در گفت‌وگوی پیش رو با سیدحسین علوی، مدیرکل دفتر ارزیابی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی صحبت کرده‌ایم و نظر او را در مورد حمایت از توسعه کمی و کیفی محصولات صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و همچنین حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی جویا شده‌ایم.

علوی در گفت‌وگو با ایکنا، به تبیین نگاه حمایتی معاونت صنایع‌دستی به هنرمندان این حوزه پرداخت و گفت: شاید حمایت واژه درستی نباشد؛ ما وظیفه خودمان را انجام می‌دهیم تا هنرمندان با خیال راحت به خلق صنایع‌دستی بپردازند. انتظار هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی این است که مسئولان اجرایی کشور، گره مشکلات همیشگی این حرفه را باز کنند تا شاهد رونق مجدد و جهش تولید در حوزه صنایع‌ دستی باشیم.

کد

وی با تأکید بر اینکه در نظر داریم تا صنایع‌دستی به دوران طلایی خود بازگردد، گفت: آئین‌نامه ماده ۱۵ قانون حمایت از تولیدکنندگان و استادکاران صنایع‌دستی شهریور امسال مصوب شد و آقای ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بلافاصله آن را به وزرای نفت و نیرو ابلاغ کرد تا غیر از تولیدکنندگان خانگی، تعرفه بخش صنعت درباره انرژی به هنرمندان صنایع‌ دستی اختصاص یابد.

مدیرکل دفتر ارزیابی و تجاری‌سازی صنایع‌ دستی وزارت میراث فرهنگی معتقد است که این هنرصنعت می‌تواند روی پای خود بایستد و در این میان هنرمندان برجسته و نام‌آور می‌توانند راهگشا و راهنمای معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی باشند.

علوی همچنین از ضرورت حمایت از تولیدکنندگان محصولات زینتی صنایع‌دستی نیز سخن به میان آورد و گفت: محصولاتی مانند تسبیح نیز جزو صنایع‌دستی است و تسبیح‌سازان نیز باید مورد حمایت قرار گیرند. نباید تمایزی بین هنرمندانی که در قالب هنر ارزش‌های دینی و اسلامی را ترویج می‌کنند با سایر هنرمندان صنایع‌دستی قرار داد.

کد

وی افزود: سازهای دست‌ساز مانند کمانچه، سه‌تار و تار را نیز جزو صنایع‌دستی می‌دانیم و از سازندگان این سازها نیز حمایت می‌کنیم. در هر یک از فرآورده‌های صنایع‌دستی، ذوق هنری و خلاقیت فکری صنعتگر سازنده، به نحوی تجلی می‌یابد و همین عامل، وجه تمایز اصلی این‌گونه محصول‌ها از مصنوعات مشابه ماشین‌ساز است.

علوی در پایان از برگزاری سی و پنجمین دوره نمایشگاه ملی صنایع‌ دستی نیز سخن به میان آورد و اظهار کرد: صنعتگران و هنرمندانی که در زمینه نازک‌کاری چوب فعالیت می‌کنند نیز می‌توانند با مراجعه به معاونت صنایع‌ دستی وزارت میراث فرهنگی از غرفه‌های پیشنهادی ما برای نمایش هنر خود استفاده کنند. در سال آینده مدل برگزاری نمایشگاه را متحول خواهیم کرد و حتماً برای هنرمندانی که در قالب هنر ارزش‌های دین و اسلامی فعالیت می‌کنند جایگاه ویژه و ممتازی در نظرخواهیم گرفت.

انتهای پیام
captcha