داوری متفاوت جشنواره همام
کد خبر: 4031870
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶

داوری متفاوت جشنواره همام

رئیس هیئت داوران دومین جشنواره همام با اشاره به سختی و تفاوت داوری آثار هنری رسیده به این جشنواره، گفت: میزان محدودیت جسمی ـ حرکتی و ذهنی خالق اثر و ابتکارهای هر هنرمند برای گذر از محدودیت‌ها در داوری آثار مورد توجه قرار گرفت.

امتیاز داوران جشنواره همام به خلاقیت مبارزه با محدودیت جسمی ـ حرکتی و ذهنی

به گزارش ایکنا، دومین جشنواره همام، با محور رقابت آثار هنری خلق شده توسط توانیابان کشور در حال برگزاری است و طی هفته گذشته بیش از دو هزار اثر از 600 هنرمند توسط هیئت داوران مورد بررسی قرار گرفت تا 240 اثر برتر انتخاب و در فرهنگستان هنر به نمایش گذاشته شود.

جشنواره همام که توسط خیریه متوسلین به امام رضا(ع) برگزار می‌شود، تنها جشنواره هنری ویژه توانیابان با این گستره است که توانسته مخاطبان خود را از اقصی نقاط کشور جذب کند.

داوری آثار هنری در جشنواره‌های مختلف دارای استانداردهای مشخصی است و بر اساس ملاک‌های از پیش تعیین شده برترین آثار انتخاب می‌شوند اما داوری آثار هنری که توسط توانیابان با درجه‌های مختلف معلولیت خلق می‌شود، دارای پیچیدگی‌های خاص خود است و به نظر می‌رسد برای تعیین برترین آثار در کنار کیفیت هر اثر، میزان محدودیت جسمی ـ حرکتی و ذهنی خالق اثر و ابتکارهای هر هنرمند برای گذر از محدودیت جسمی نیز باید مورد توجه هیئت داوران قرار گیرد.

سیدمجتبی موسوی، رئیس هیئت داوران دومین جشنواره همام، در گفت‌وگو با ایکنا، از سختی داوری آثار هنری توانیابان سخن گفت و تشریح کرد: داوری جشنواره‌ای که مختص توانیابان است کار راحتی نیست و با چالش‌هایی بیش از آنچه در جشنواره‌های معمولی وجود دارد، داوران را دچار چالش می‌کند.

وی ادامه داد: در ابتدا بحث بر سر این بود که هر فردی که دچار معلولیت است می‌تواند به این جشنواره اثر ارسال کند و ما آثار را بررسی می‌کنیم و بهترین اثرها انتخاب می‌شوند. این پیشنهاد مطرح شد که کیفیت را محور و معیار انتخاب آثار بدانیم و فقط آثاری با درجه‌ای مشخص از کیفیت را به جشنواره راه دهیم؟ اما متوجه شدیم در تولید آثار مسائل مختلفی دخیل هستند و همین مسئله موجب شده همه آثار در یک سطح نباشند.

موسوی با اشاره به اینکه توانیابان هر کدام دارای محدودیت‌های مختلف با درجه‌های متفاوت محدودیت ذهنی، حرکتی و جسمی بودند، گفت: با گفت‌وگوهایی که بین مسئولان برگزاری جشنواره صورت گرفت، همه تصمیم گرفتیم خلاقیت برای عبور از محدودیت جسمی ـ حرکتی را به عنوان یکی از ملاک‌های داوری در نظر بگیریم.

وی اضافه کرد: آثار توانیابی که محدودیت شدید حرکتی دارد و اثری هنری تولید کرده است با اثر هنری توانیابی که محدودیت کمتری دارد را نمی‌توان صرفاً با ملاک کیفیت هنری اثر سنجید و ما در داوری آثار جشنواره همام تمام جنبه‌های تولید آثار را در نظر گرفتیم.

رئیس هیئت داوران جشنواره همام با اشاره به اینکه در این دوره آثاری تجسمی را از توانیاب نابینایی دریافت کرده‌ایم که همه داوران را به تعجب واداشته که یک فرد نابینا چگونه می‌تواند چنین کاری در حوزه تجسمی انجام دهد، گفت: آثاری که به نمایشگاه راه یافته‌اند، آثاری در خور توجه از منظر هنری هستند اما در کنار آن و حتی مهم‎تر از آن انگیزه و اراده‌ای است که در توانیابان هست که به جای گوشه نشینی به خلاقیت و فعالیت هنری روی آورده‌اند. این میزان از اراده و انگیزه می‌تواند به همه افراد جامعه امید داده و الگوبخش باشد تا همه تلاش کنند کیفیت زندگی را برای خودشان افزایش دهند.

وی از تجربه‌نگاری و مستندسازی نحوه داوری جشنواره همام سخن گفت و افزود: در این دوره نیم نگاهی نیز به بین‌المللی کردن جشنواره برای دوره سوم داریم و امیدواریم برای دوره بعدی بتوانیم آثار توانیابان کشورمان را در خارج از کشور به نمایش گذاشته و آثار توانیابان خارجی را نیز در کشورمان عرضه کنیم.

موسوی با اشاره به اینکه تعداد آثار ارسالی به جشنواره بسیار زیاد بود، گفت: برخی از آثار برای نمایش در نمایشگاه جشنواره انتخاب شده‌اند. تمام آثاری که در نمایشگاه عرضه می‌شود قابلیت فروش دارد اما بخشی از آثار نیز از کیفیت خوبی برای فروش برخوردار بودند که قرار شد زمینه فروش آنها فراهم شود.

انتهای پیام
captcha