دعای امام زمان(عج) در حق مردم/ کار برای خدا بی‌پاسخ نمی‌ماند
کد خبر: 4031877
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲

دعای امام زمان(عج) در حق مردم/ کار برای خدا بی‌پاسخ نمی‌ماند

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با یادآوری فرازهایی از دعای امام زمان(عج) یکی از مهم‌ترین دعای آن حضرت در حق مردم را انصاف دانست و مراتب و اقسام آن را برشمرد.

حجت الاسلام علیرضا حدائقبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس، بامداد امروز، 8 بهمن در سلسله منبرهای مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» با یادآوری فرازهایی از دعای امام زمان(عج) به تبیین ویژگی ضروری عموم مردم در این دعای پر خیر و برکت پرداخت.

وی افزود: در ادامه جلسات گذشته سخن به این قسمت از کلام نورانی ولی‌عصر(عج) با محوریت سبک زندگی مهدوی رسید. دعایی که حضرت برای عموم انسان‌ها و به عبارت دیگر رعیت یا عامه مردم دارند. وجود مقدس حضرت ولی‌عصر(عج) از خداوند دو چیز را طلب می‌کند، انصاف و حسن سیرت.

حدائق ادامه داد: در جلسه گذشته بیان شد که یکی از معانی انصاف رعایت عدالت در زندگی است. انسان‌های با انصاف، افرادی هستند که عدالت را در زندگی فراموش نمی‌کنند. یک معنای انصاف رعایت عدالت بود و معنای دیگر اعطاءالحق بود. جایی که انسان باید حقی را ادا کند، بدهد، بپردازد و کوتاهی نکند.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز با بیان اینکه به‌طور کلی بزرگان اخلاق بیان می‌کنند که انصاف یعنی آنچه که برای خود می‌پسندی، برای طرف مقابل هم بپسندی، گفت: اگر لباس وصله‌داری نمی‌پوشیم، به دست دیگری ندهیم. خوراک 3 روز در یخچال مانده که جرئت نمی‌کنیم خودمان بخوریم به دست فقرا ندهیم، اینها بی‌انصافی است، آنچه که خودمان رغبت نداریم برای دیگران مپسند.

وی با تأکید بر اینکه خداوند زیر بار منت بشر قرار نمی‌گیرد و به شایسته‌ترین وجه زحمات، خدمات و محبت‌های انسان‌ها را پاسخ می‌دهد و اگر جایی پاسخ نگرفتیم، در کارمان اخلاص نبوده است، گفت: کار برای خدا بی‌پاسخ نمی‌ماند، اگر پاسخ نگرفتیم، درست کار نکرده‌ایم و باید در کارمان تجدید نظر کنیم.

حدائق تصریح کرد: کار بزرگ برای خدا کنید تا خدا هم بزرگ جواب دهد. بندگی خدا را به شرط مزد نکنیم که خداوند به بهترین شکل ممکن پاسخ می‌دهد. خداوند در قرآن هم می‌فرماید جواب کار خوب را چندین برابر می‌دهد. این نگاه چقدر امروز در جامعه مشاهده می‌کنیم. گاهی اوقات برادر به برادر انصاف ندارد، اولاد به پدر و مادر انصاف ندارند.

عضو جامعه روحانیت شیراز با تأکید بر ضرورت تأثیر عباداتی نظیر نماز بر رفتار انسان گفت: برای برخی‌ها نماز تنها یک عادت شده است اما ماهیت و هویت معانی آن را متوجه نیستند. اگر احترام خوب است، احترام بگذارید؛ توهین بد است، توهین نکنید. ظلم بد است چرا ظلم می‌کنید؟ چرا ظلمی که در حق خودت نمی‌پسندی برای دیگران انجام می‌دهی؟ این‌ها بی‌انصافی است.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که در حقوق مسلمان بر مسلمان آمده است، افزود: آن حضرت فرمودند از شدیدترین و دشوارترین تکالیفی که خداوند بر بندگانش واجب قرار داده سه چیز است: اول انصاف هر شخصی از نفس خودش نسبت به دیگران. یعنی طوری انصاف داشته باشیم که برای برادر و خواهر دینی خود نپسندیم جز آنچه که برای خودمان پسندیده‌ایم. از همان غذایی که می‌خواهیم میل کنیم به دست فقیر دهیم. اگر همین جمله امام صادق(ع) در جامعه پیاده شود، مشکلات رخت برمی‌بندند. بازاریان، اداریان، مسئولان، والدین، فرزندان و غیره انصاف داشته باشند. امام صادق(ع) در ادامه حدیث مذکور فرمودند از دیگر کارهای بسیار سخت که مرد میدان می‌خواهد در اموالتان مواسات داشته باشید. در مسائل مالی نسبت به دیگران غفلت نکنید. آنچه برای خودمان از نظر ثروت می‌پسندیم برای دیگران هم بپسندیم.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس اضافه کرد: سوم امام صادق(ع) فرمودند ذکر خدا در هر حالی البته معنایش این نیست که مرتب بگوییم سبحان‌الله و الحمدالله و غیره. ذکر خدا در هر حالی یعنی جایی که با حرام روبه‌رو شدیم و می‌توانیم سخن حرام بگوییم و مال حرام بخوریم و گناه کنیم اما خدا را فراموش نکنیم و گناه نکنیم و این می‌شود ذکر و خدا را حاضر و ناظر بدانیم نه اینکه دائم بگوییم سبحان‌الله و الحمدالله اما پشت سرش غیبت هم کنیم. موقع بداخلاقی و بدرفتاری خدا را فراموش نکنیم.

وی با بیان اینکه ذکر خداوند را در تمام حالات زندگی و هر جا هستیم، انجام دهیم، گفت: امام صادق(ع) فرمودند اینها جزو سخت‌ترین کارهاست که انسان‌ها عمل کنند.

حدائق در ادامه با اشاره به اقسام انصاف، گفت: انصاف در سه جا موضوعیت پیدا می‌کند؛ یک نوع انصاف، انصاف در برابر خداوند است. مردم باید انصاف داشته باشند، کجاها و با چه کسانی اما اول انصاف در برابر خداست. حضرت علی(ع) فرمودند همدیگر را در طاعت و بندگی خدا کمک دهید. تلاش کنیم تا به عدالت رفتار کنیم و وفای به عهد داشته باشیم. تلاش کنیم تا در تمام حقوقی که در پیشگاه خداوند داریم، انصاف داشته باشیم.

مسئول حوزه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) شیراز با طرح این سؤال که نسبت به خدا چقدر انصاف داریم، افزود: حضرت علی(ع) فرمودند بندگان خدا به هیچ چیزی نیازمندتر از خیرخواهی نسبت به پروردگار نیستند. حضرت رسول(ص) فرمودند اگر کسی 5 چیز را ضامن شود که انجام دهد من پیامبر(ص) بهشتش را ضمانت می‌کنم؛ نخست اینکه خیرخواه خدا باشیم. دوم خیرخواه قرآن باشیم. سوم خیرخواه پیامبر(ص) باشیم و سخنان ایشان تراز زندگیمان شود. چهارم خیرخواه دین خدا باشیم. پنجم خیرخواه مردم باشیم. اگر این 5 مورد را انجام دهیم، پیامبر(ص) بهشت را ضمانت می‌کند.

وی تأکید کرد: در برابر خداوند باید با انصاف عمل کرد، اما در کجا؟ یکی از مواردی که انصاف نسبت به خداوند موضوعیت پیدا می‌کند، حیاست. در پیشگاه خداوند باید با حیا بود. همان‌طور که امام فرمودند عالم محضر خداست و در محضر خدا معصیت نکنیم. گناه در هر حالتی یعنی بی انصافی نسبت به خدا.

حدائق با بیان اینکه کسی که گناه می‌کند، نسبت به خدا بی‌انصافی می‌کند زیرا خدا را ناظر و حاضر نمی‌داند، افزود: صرف اینکه خدا می‌بیند، حرمت خدا را می‌شکنیم. اگر کسی گناه کرد یعنی با خدا با انصاف برخورد نکرده است چون خدا را حاضر و ناظر نمی‌داند و این خود گناه بزرگی است که حرمت آفریدگار را می‌شکنیم.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با تأکید بر اینکه از خدا در خلوت‌هایمان حیا کنیم و این معنای انصاف نسبت به خداست، گفت: در مسجدالنبی(ص) رعایت احترام خدا که هنر نیست، آنجایی که کسی حاضر نیست، دوربین و ناظر نیست، گناه نکردن هنر است. در خلوت‌هایمان از خدا حیا کنیم. وجودمان غرق نعمت خداست اما چقدر حرمت‌شکنی می‌کنیم. پیامبر(ص) فرمودند مردم از خدا حیا کنید، چطور از همسایه‌های بسیار خوبتان خجالت می‌کشید، همان‌طور از خدا حیا کنید. حداقل به اندازه‌ای که برای بندگان صالح خدا اعتبار قائل هستید، از آفریدگار هم حیا کنید. این حیاورزی یقین انسان را افزایش می‌دهند.

حدائق با اشاره به حدیثی از حضرت علی(ع) که فرمودند: رعایت حیای الهی را فراموش نکردن بسیاری از خطاهای انسان را محو می‌کند، گفت: عوامل پاک شدن گناهان چیست؛ همه‌اش الهی العفو و شب قدر نیست. یکی از عواملی که باعث پاک شدن گناهان می‌شود، حیا کردن از خداست. اگر در خلوت حیا کردیم بسیاری از گناهمان پاک می‌شود و این حدیث مولاست. اگر به خاطر خدا سخن ناشایست نگفتیم و یا از حرامی گذشتیم، بسیاری از گناهان و خطایایمان را مشمول مغفرت قرار می‌دهند.

عضو جامعه روحانیت شیراز در پایان اظهار کرد: از مصادیق انصاف در کلام نورانی امام زمان(عج) اول این است که نسبت به خداوند انصاف داشته باشیم و از مصادیق انصاف در برابر پیشگاه پروردگار، حیا در برابر خداست.

انتهای پیام
captcha