راه‌اندازی دانشگاه اسلامی در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب
کد خبر: 4032113
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷

راه‌اندازی دانشگاه اسلامی در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب

انجمن‌های اسلامی آمریکای لاتین اخیراً در شهر سائوپائولو برزیل گرد هم آمدند تا توافق‌نامه‌ای را برای ایجاد دانشگاه اسلامی آمریکای لاتین و کارائیب امضا کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از عرب نیوز، انجمن‌های اسلامی آمریکای لاتین اخیراً در شهر سائوپائولو برزیل گرد هم آمدند تا توافق‌نامه‌ای را برای ایجاد دانشگاه اسلامی آمریکای لاتین و کارائیب (the Latin American and Caribbean Islamic University) امضا کنند.

این مؤسسه آکادمیک به رهبران مسلمان آینده این امکان را می‌دهد که در منطقه خودشان تحصیل کنند، بدون اینکه نیازی به مهاجرت به کشورهای خاورمیانه و سایر ملل مسلمان داشته باشند.

ائمه مساجد در آمریکای لاتین سال‌ها در مورد این ایده بحث می‌کردند. اکنون مرکز انتشارات اسلامی برزیل برای آمریکای لاتین که با نام اختصاری پرتغالی (CDIAL) شناخته می‌شود و شورای عالی ائمه و امور اسلامی در آمریکای لاتین و دریای کارائیب بالاخره این امکان را فراهم کرده‌اند.

CDIAL و شورا با دانشگاه اسلامی مینه‌سوتا قراردادی منعقد کردند که دوره‌ها و مواد درسی را برای مؤسسه جدید فراهم ‌کند.

این دانشگاه که در مرحله اول در برزیل و مکزیک واقع خواهد بود، در حال برنامه‌ریزی برای افتتاح شعبه در کشورهای دیگر است.

دفتر مرکزی این دانشگاه در ابتدا، در سائوپائولو با کلاس‌هایی به زبان پرتغالی و مکزیکوسیتی با کلاس‌هایی به زبان اسپانیایی خواهد بود.

زیاد سیفی، معاون CDIAL به عرب نیوز گفت: ما با شهرهایی با تعداد دانشجویان بالقوه بیشتری شروع می‌کنیم اما ایده این است که در آینده در سایر کشورها شعبه‌های دیگری ایجاد کنیم.

او گفت که این برنامه از دروس سنتی اسلامی مانند دوره‌های ارائه شده توسط دانشگاه اسلامی مدینه در عربستان سعودی و دانشگاه الازهر در مصر الهام گرفته شده است.

وی افزود: هدف دانشگاه فقط تربیت علمای دینی نیست، بلکه هر فردی که می‌خواهد دانش خود را نسبت به اسلام تعمیق بخشد، می‌تواند در این کلاس‌ها شرکت کند.

شیخ عبدالحمید متولی، که مصری‌تبار است، رئیس و مدیر علمی دانشگاه خواهد بود. وی گفت که حتی دانشجویان غیر مسلمان نیز می‌توانند در کلاس‌ها ثبت نام کنند.

وی افزود: می‌خواهیم افراد را با فرهنگ و سنت اسلامی آموزش دهیم. دانشجویانی که مایل به دنبال کردن چنین مسیری هستند، می‌توانند در اینجا تحصیل کنند.

متولی ادامه داد: همچنین می‌خواهیم مردم را در مورد اسلام آموزش دهیم. هم مسلمانان و هم غیر مسلمانان باید درک بهتری از دین ما داشته باشند.

متولی که به مدت 15 سال است در برزیل زندگی می‌کند، معتقد است که تربیت رهبران مذهبی در آمریکای لاتین که در منطقه کار خواهند کرد، مطلوب است.

وی ادامه داد: خیلی وقت‌ها مردم برای تحصیل به خاورمیانه می‌روند و وقتی برمی‌گردند می‌خواهند فرهنگ خاورمیانه را در آمریکای لاتین پیاده کنند که این امکان‌پذیر نیست.

شیخ محمد منصور که مسئولیت اداره کلاس‌ها در مکزیکوسیتی را بر عهده خواهد داشت، گفت: اسلام در سرتاسر آمریکای لاتین و کارائیب در حال رشد بوده است، اما اگر دانش واقعی نداشته باشیم، رشد خوبی نداریم. به زیربنای دانشگاهی نیاز داریم، چیزی که فراتر از آموزش مساجد باشد، ان‌شاءلله به زودی دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری نیز خواهیم داشت.

با توجه به افزایش تعداد موارد کووید 19 در اکثر کشورهای آمریکای لاتین، ابتدا این دانشگاه با آموزش از راه دور کار خواهد کرد. این دانشگاه بین دانشجویان شیعه و سنی تفاوتی قائل نخواهد شد و زن و مرد به طور یکسان می‌توانند ثبت نام کنند.

انتهای پیام
captcha