استعفاء به دلیل نمایش فیلم‌ اسلام‌هراسانه در جشنواره فیلم ساندنس
کد خبر: 4035365
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷

استعفاء به دلیل نمایش فیلم‌ اسلام‌هراسانه در جشنواره فیلم ساندنس

دو تن از کارکنان ارشد مؤسسه ساندنس در واکنش به نمایش مستندی با محتوای اسلام‌هراسانه، از سمت خود استعفاء دادند.

به گزارش ایکنا به نقل از  Yahoo Entertaiment، کارگردان این فیلم، مِگ اسمیکر که قبلا آتش‌نشان بوده، پنج سال روی این پروژه کار کرده است.

Jihad Rehab (بازپروی جهاد) درباره تندروهای سابق القاعده است که در یک مرکز در عربستان سعودی تحت بازپروری قرار می‌گیرند تا به جامعه بازگردند.

مگ اسمیکر سازنده این مستند از آن به عنوان چالشی برای مقابله با کلیشه‌ها یاد کرده در حالی که عده‌ای نیز به مخالفت با آن برخاسته‌اند و فیلم را اسلام‌هراسانه خوانده‌اند.
کارگردان با تعدادی از افرادی که پس از آزادی از زندان گوانتانامو در یک مرکز توانبخشی واقع در عربستان سعودی حضور دارند، مصاحبه می‌کند. هیچ یک از این افراد به طور رسمی به ارتکاب اقدامات تروریستی متهم نشده بودند و در برخی موارد این اتهامات را جلوی دوربین رد کردند.
علاوه بر نام فیلم که جهاد را به معنای تروریسم به کار برده، نگرانی‌های امنیتی در رابطه با گروه تولید سعودی پروژه و رئیس مؤسسه توانبخشی وجود داشت که در مقابل دوربین درباره محمد بن سلمان، ولیعهد و سابقه نقض حقوق بشر بن سلمان صحبت  کرده‌اند.
برندا کافلین، مدیر استراتژی و کریم احمد، مدیر برنامه توسعه و مشارکت جشنواره فیلم ساندنس ماه گذشته استعفای خود را اعلام کرده بودند و از اظهار نظر در مورد تصمیم خود خودداری کردند. با این همه به گفته مسئولان جشنوراه هردوی آنها تا پایان فوریه به کار خود ادامه می‌دهند.
IndieWire هم قبلا گزارش داده بود که در ژانویه گروهی از فیلمسازان مسلمان آمریکایی نامه‌ای به مدیریت جشنواره ساندنس ارسال کردند که در آن نگرانی‌های خود را در مورد این فیلم که بخشی از مسابقه مستند ایالات متحده بود، ابراز کردند.
جشنواره فیلم ساندنس (Sundance Film Festival) بزرگ‌ترین جشنواره فیلم‌های مستقل در آمریکا محسوب می‌شود که از سال 1978 کار خود را آغاز کرده است. جشنواره امسال از 20 تا 30 ژانویه (30 دی تا 10 بهمن) برگزار شد.

انتهای پیام
captcha