چرایی انصراف چهارمحال‌وبختیاری از برگزاری هفته قرآن و عترت(ع)
کد خبر: 4038250
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۸

چرایی انصراف چهارمحال‌وبختیاری از برگزاری هفته قرآن و عترت(ع)

هفته قرآن و عترت(ع) چهارمحال‌وبختیاری که پیش از این اعلام شده بود از دهم تا شانزدهم اسفندماه برگزار می‌شود، لغو شد.

هفته قرآن و عترت ع

هفته قرآن و عترت(ع) استان‌ها با هدف تولید و ارائه دستاوردهای قرآن و عترت(ع) و جلب مشارکت دستگاه­‌های اجرایی دولتی و مراکز و مؤسسات غیردولتی در استان­‌های کشور به مدت یک هفته برگزار می‌شود.

بر اساس آیین‌نامه، فعالیت­‌ها و برنامه­‌های هفته قرآن و عترت(ع) شامل اجرا، ارائه و به نمایش گذاشتن مجموعه برنامه­‌ها، دستاوردها و محصولات فرهنگی و‌ هنری، همایش‌ها، نمایش‌ها، نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها، مسابقات و سایر فعالیت‌های مرتبط با حوزه قرآن و عترت(ع) است که در طی حداقل 3 ماه در قالب عناوین و موضوعات اعلام شده در فراخوان در سطح استان توسط اشخاص حقیقی و حقوقی یا مؤسسات و دستگاه­‌های دولتی و غیردولتی انجام می­‌گیرد.

ترویج و تبلیغ قرآن و عترت(ع) در حوزه­‌های مختلف، معرفی دستاوردها و توانمندی­‌های علوم قرآنی در استان، ارتقای سطح کیفی و کمی فعالیت­‌های قرآن و عترت(ع)، ایجاد ارتباط با سایر حوزه­‌های استانی فعال در حوزه­ قرآن و عترت(ع)، تقویت و توسعه تعاملات و هم­‌اندیشی بین ادارات، مراکز، نهادهای مردمی و مؤسسات قرآنی استان، جریان‌سازی قرآنی و عترتی در بین اقشار مختلف و ایجاد تحرک و انگیزه در میان دستگاه­‌ها، نهادهای مردمی، ادارات و مراکز دولتی و غیردولتی و بهره­‌مندی از توان، امکانات و استعدادهای دستگاه‌های اجرایی دولتی و نهادهای مردمی در حوزه قرآن و عترت(ع) استان‌ها از اهداف اجرای برنامه هفته قرآن و عترت(ع) استان‌ها اعلام شده است.

در آیین‌نامه برگزاری هفته قرآن و عترت(ع) استان‌ها آمده است که اعضای ستاد اجرایی این هفته از میان نمایندگان تام­‌الاختیار دستگاه­‌های اجرایی عضو در شورای فرهنگ عمومی استان و سایر دستگاه­‌های اجرایی استان با پیشنهاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به‌عنوان رئیس ستاد هستند که ۱۵ عضو حقیقی و حقوقی در این ستاد، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را کمک و پشتیبانی می‌کنند.

با توجه به شرح وظایف شورای فرهنگ عمومی استان‌ها در توسعه فرهنگ عمومی در سراسر کشور و عضویت حداکثری مدیران دستگاه­‌های اجرایی در آن، این شورا به عنوان شورای سیاستگذاری در برنامه «هفته قرآن و عترت(ع)» تعیین شده است و وظایفی چون تعیین شعار هفته قرآن و عترت(ع)، زمینه‌سازی برای جلب مشارکت دستگاه­‌ها و مراکز اجرایی دولتی و غیر دولتی در برگزاری هفته قرآن و عترت(ع)، تعیین خط مشی مناسب به منظور حمایت مادی و معنوی در سطح استان، نظارت و ارزیابی عملکرد دستگاه­‌ها در این برنامه و هدایت دستگاه­‌های عضو در جهت بسیج امکانات و افکار عمومی در ارتقای سطح کمی و کیفی این برنامه است.

در چهارمحال‌وبختیاری تا کنون یکبار در سال ۹۶ هفته قرآن و عترت(ع) برگزار شده است. از تاریخ ۲۴ تا ۳۰ بهمن‌ماه این سال، بیش از ۲۰ برنامه قرآنی در شهرستان‌های استان برگزار شد که برپایی محافل انس با قرآن کریم، مسابقات قرآن، مسابقات کتاب‌خوانی قرآنی، نمایشگاه در حریم ریحانه، برگزاری دوره خبرنگاری قرآنی و نام‌گذاری اماکن با نام‌های قرآنی از جمله این برنامه‌ها بود.

اوایل دی‌ماه ۱۴۰۰ مدیر گروه قرآن و عترت(ع) اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از موافقت معاونت قرآن و عترت(ع) وزراتخانه با تاریخ و کلیات برگزاری این برنامه در چهارمحال‌وبختیاری در تاریخ دهم تا شانزدهم اسفندماه همزمان با عید مبعث خبر داده بود که متأسفانه باخبر شدیم این برنامه پیش از رسیدن به مرحله تصویب نهایی لغو شده و امسال هفته قرآن و عترت(ع) استان برگزار نمی‌شود.

علی امینی، مدیر گروه قرآن و عترت(ع) اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه طرح اولیه برگزاری هفته قرآن و عترت(ع) استان به‌صورت بومی‌سازی و کارشناسی شده مطابق با فضا و نیازهای استان تدوین شد، اظهار کرد: در این طرح پیشنهادی ظرفیت‌های قرآنی استان و نقاط ضعف و قوت دیده شد و برای تصویب نهایی به معاونت قرآن و عترت(ع) وزارتخانه ارسال شد؛ انتظار این بود که این طرح تصویب و تایید و اعتبارات پیشنهادی برای اجرای آن دیده شود تا بتوانیم بر اساس زمان‌بندی آن‌را در استان اجرا کنیم.

وی ادامه داد: این طرح متأسفانه با وجود پیگیری‌های فراوان از استان در جریان عزل و نصب‌ها روی زمین ماند تا اینکه در دی‌ماه به استان اعلام شد که با این طرح و اجرای هفته قرآن و عترت(ع) در اسفندماه موافقت شده است. اما طرحی که از معاونت برای ما ارسال شد با طرح پیشنهادی ما بسیار تفاوت داشت و اجرای برنامه‌های پیشنهادی این طرح خارج از ظرفیت و امکانات موجود در استان بود.

امینی تصریح کرد: درواقع در دستورالعمل ابلاغی از سوی معاونت قرآن و عترت(ع)، موارد پیشنهادی بومی‌سازی و قابل اجرای طرح اولیه استان جای خود را به فهرستی از برنامه‌ها داد که غالباً در بستر فضای مجازی قابلیت اجرا دارند حال آنکه زیرساخت‌های لازم در بسیاری از مناطق موجود نیست و نیز برنامه‌هایی بودند که امکان اجرا به‌دلیل نبود امکانات و بسترها وجود ندارد. ضمن اینکه علاوه بر تغییرات اساسی در مفاد طرح پیشنهادی، اعتبارات تعریف شده برای اجرای برنامه از میزان درخواست شده از سوی استان بسیار کمتر بود، یعنی برای یک سوم اعتبارات پیشنهادی ما فهرست طویلی از برنامه‌ها ارائه شده بود. این گلایه‌ها طی نامه‌ای به معاونت اعلام و تصریح شد که اعتبارات تعریف شده برای اجرای برنامه‌های اعلامی ناکافی است، ضمن اینکه فرصت چندانی برای فراهم‌سازی مقدمات برگزاری هفته وجود ندارد.

وی با تصریح اینکه برگزاری شایسته و اصولمند هفته قرآن و عترت(ع) در استان مستلزم وقت کافی و صرف اعتبارات است، گفت: تأخیر بلندمدت معاونت قرآن و عترت(ع) در تصویب طرح عامل مهم دیگری بود که باعث شد فرصت از دست برود و باتوجه به اینکه مفاد طرح اولیه استان تصویب نشده و به‌ جای آن یک طرح با مفادی که قابلیت اجرایی در استان نداشت جایگزین شد و اعتبارات نیز بسیار ناکافی بود، پس از رایزنی با مدیرکل ارشاد استان و جمع‌بندی نهایی تصمیم بر آن شد که از برگزاری هفته قرآن و عترت(ع) انصراف بدهیم.

مدیر گروه قرآن و عترت(ع) اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: طبق روال قانونی، اجرای هفته قرآن و عترت(ع) باید به یک مؤسسه در استان واگذار شود که متأسفانه به‌دلیل کمبود وقت فرصتی برای فراخوان و دعوت از مؤسسات برای این امر مهیا نبود؛ درواقع در این فرصت کوتاه تشکیل ستاد و دبیرخانه استانی و ابلاغ به دستگاه‌ها و سایر فرآیندهای منطبق با آیین‌نامه امکان‌پذیر نبود حال آنکه برپایی یک برنامه درخور و شایسته و با لحاظ تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌های قرآنی سراسر استان مستلزم مقدمات و پیش‌بینی‌های زیادی است.

لغو هفته قرآن و عترت(ع) در چهارمحال‌وبختیاری در حالی اعلام شد که اخباری مبنی بر برگزاری این برنامه از برخی استان‌ها مخابره می‌شود، امید است که در سال‌های آینده با تدبیر و برنامه‌ریزی مسئولان شاهد برگزاری این جُنگ مهم قرآنی در استان و آثار و برکات آن در استان باشیم.

انتهای پیام
captcha