تهذیب نفس، مهم‌ترین ابزار کسب معرفت است
کد خبر: 4042399
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶
رئیس مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی:

تهذیب نفس، مهم‌ترین ابزار کسب معرفت است

رئیس مجتمع آموزش عالی شهیده بنت‌الهدی، یکی از مهم‌ترین ابزار‌های کسب معرفت را تهذیب نفس دانست و گفت: استمرار نیافتن حیات علمی، موجب پاک شدن علوم آموخته شده از ذهن می‌شود و آموزگاری، بهترین راه برای ادامه حیات علمی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی، رئیس مجتمع آموزش عالی شهیده بنت‌الهدی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی، رئیس مجتمع آموزش عالی شهیده بنت‌الهدی، وابسته به جامعةالمصطفی العالمیه، ۲۱ اسفند در مراسم دانش‌آموختگی طلاب خواهر مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی، اظهار کرد: تعابیر مختلفی در مراتب سیر و سلوک بیان گشته و منازل مختلفی در این رابطه ذکر شده است. رسیدن به مقصد، امر مبارکی است و شما باید خدا را شکر کنید که در این مرحله از زندگی خود، به یکی از منازل و مراتب تعالی دست یافته‌اید.

وی افزود: البته باید بدانیم این مسیر با چند گامی که تاکنون برداشته‌اید، پایان نمی‌یابد، بلکه این مسیر باید به اشکال و صورت‌های مختلف ادامه یابد و برای استمرار حرکت علمی خود برنامه داشته باشید.

رئیس مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی، با اشاره به اینکه الفاظی مانند دانش آموختگی نباید موجب غفلت دانش پژوهان شود، اظهار کرد: تعبیر دانش‌آموختگی به معنای جدایی از تحصیل، امری کاملاً نادرست است. همواره باید به خاطر داشت در زندگی خود هر قدر کار علمی را با شتاب ادامه دهید، باز هم تنها به بخش کوچکی از علم دست یافته‌اید.

وی ابراز کرد: شاید سؤال پیش بیاید که تا کجا باید به تلاش و کوشش علمی ادامه دهیم. امام کاظم(ع) در روایتی می‌فرمایند: چند نعمت را در زندگی خود فراموش نکنید؛ سلامتی، قوای جسمی، فراغت وقت، نیروی جوانی و نشاط فکری، از نعمت‌های الهی هستند که هر کدام تا مدتی در اختیار ماست و انسان باید تا زمانی که این ظرفیت‌های ارزشمند را در اختیار دارد، از آن‌ها در مسیر الهی بهره ببرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی، یکی از مهم‌ترین ابزار‌های کسب معرفت را تهذیب نفس دانست و بیان کرد: استمرار نیافتن حیات علمی، موجب پاک شدن علوم آموخته شده از ذهن می‌شود و آموزگاری، بهترین راه برای ادامه حیات علمی است. به هر شکل می‌توانید علومی را که آموختید، به دیگران آموزش دهید. فعالیت‌های فرهنگی شما نیز از این پس باید مبتنی بر علومی باشد که فراگرفته‌اید.

شایان ذکر است، در این مراسم، ۱۶۴ نفر از طلاب خانم دانش‌آموخته از ۲۸ ملیت، در 19 رشته در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری حضور داشتند.

انتهای پیام
captcha