مستغاثی: «زندگی پس از زندگی» سبب وهن در دین است + صوت
کد خبر: 4053864
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
رمضان در قاب فرهنگ و هنر/23

مستغاثی: «زندگی پس از زندگی» سبب وهن در دین است + صوت

یک کارشناس رسانه گفت: کارهای ماورایی که در تلویزیون می‌بینیم کپی از کارهای غربی هستند و در کارهایی چون «زندگی پس از زندگی» هر حرفی زده شده که سبب وهن در دین می‌شود.

سعید مستغاثی، کارشناس سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ایکنا درباره آثار مناسبتی ماه رمضان، گفت: هر فیلم و سریالی که برای مناسبتی خاص تولید ‌شود باید تناسب لازم را به لحاظ ظاهر و معنا با آن اتفاق داشته باشد. این اتفاق نیز تنها به داخل خلاصه نمی‌شود بلکه در سینمای جهان هم آثار مناسبتی وجود دارد. برای مثال در ایام سال نو میلادی فیلم‌هایی با محوریت کریسمس تولید می‌شود یا در ایام هالووین آثار ترسناک روی پرده می‌رود، تولیداتی مربوط به این ایام هستند.

وی افزود: درگذشته آثاری داشتیم که در آنها به‌ صورت مستقیم یا غیرمستقیم فرهنگ رمضان مدنظر قرار می‌گرفت. رمضان ایام مهمانی خداوند است که همه مسلمانان بر سر سفره الهی حاضر و از برکات آن نفع می‌برند پس نمی‌توان در چنین مناسبتی کارهای نظیر آنچه در طول سال شاهدیم را روی آنتن بفرستیم. توجه به موضوعات رمضانی هم باید در شکل ظاهری آن دیده شود همین‌که به لحاظ معنایی این تناسب وجود داشته باشد. یعنی سفره افطار به‌ عنوان نماد رمضان در کارهای موردنظر موردتوجه قرار گرفته و در ادامه فرهنگ رمضان نیز در آن آثار دیده شود.

مستغاثی سطحی‌نگری را اصلی‌ترین مشکل تولیدات رمضانی دانست و گفت: متأسفانه به آثار رمضانی به سطحی‌ترین شکل ممکن نگاه می‌کنیم. رفتن فردی در کما و یا شفا پیدا کردن بیمار یکی از اتفاقات رایج در این دست تولیدات است، در‌صورتی‌که می‌توان به حوزه‌های بسیار جدیدی پرداخت که تابه‌حال به آنها نظر نشده است ولی ما به‌واسطه قلت مطالعه ترجیح می‌دهیم روی تکرار مکررات تمرکز کنیم!

این مستندساز با اشاره به این‌که ساختار رسانه ملی دارای ایراد است، بیان کرد: اگر می‌بینیم معایب تولید، روی کارهای نمایشی و غیرنمایشی وجود دارد دلیلش ساختار معیوبی است که در این حوزه وجود دارد. این مشکل نیز از آنجا به وجود آمده افرادی که در این عرصه مشغول به فعالیت هستند از کف سواد رسانه‌ای سود برد‌‌ه‌اند!

مستغاثی ادامه داد: تصور می‌کردم با آمدن نیروهای انقلابی و حزب‌اللهی در سیما شاهد اتفاقات بهتری باشیم اما نه‌تنها این اتفاق رخ نداد بلکه در برخی از مسائل شاهد پسرفت‌های نیز بودیم و گواه این ادعا شبکه سه است. در این شبکه، هیئت نظارتی که قرار است روی کارهای نمایشی دقت نظر داشته باشد بانی سریال ۶۰ یا ۷۰ قسمتی طنز شده که در آن کوچکترین نکات فیلمنامه‌نویسی نیز مدنظر قرار نگرفته است!


بیشتر بخوانید:

اسماعیلی‌طبا: مسابقات تلویزیونی جای سریال‌‌ها را نمی‌گیرند

توکلی: مشاهده سریال‌های ارزشمند معنوی حق روزه‌داران است


 

وی درباره مجموعه عصر جدید نیز اظهار کرد: این برنامه با هدف شناختن استعدادهای ناب ساخته شده است هرچند که در اصل، مجموعه کپی یک کار معروف آمریکایی است. شناختن استعداد یعنی آدم‌هایی را بیابیم که در محیطی محدود بزرگترین عملکرد را داشته باشند اما در عصر جدید عموماً سراغ افرادی رفته می‌شود که کارشان را می‌توان در مکان‌های دیگر هم مشاهده کرد. این در حالیست که در کشورمان افرادی هستند که در مکانی دورافتاده کارهای دانش‌بنیان بزرگی انجام می‌دهند.

این کارشناس سینما و تلویزیون در انتها تأکید کرد: وقتی برنامه‌هایی نظیر «زندگی پس از زندگی» روی آنتن می‌رود این تصور به وجود می‌آید که انگار کسی روی تولیدات تلویزیون نظارت ندارد! به یاد دارم پیشترها اگر فردی ادعای شفا در حرم امام رضا (ع) را می‌کرد او را مورد پرسش قرار می‌دادند تا صحت گفتارش آشکار شود اما در «زندگی پس از زندگی» هر حرفی گفته می‌شود که سبب وهن در دین می‌شود. کارهای ماورایی که در تلویزیون ما ساخته می‌شود کپی از کارهای غربی هستند؛ آثاری نظیر «او یک فرشته بود» که تلویزیون به آن افتخار کرده و بارها پخش کرده است.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۲ - ۰۹:۲۱
2
3
حتما باید خودش بمیره و برگرده تا بفهمه که اینا واقعیت داره ؟ !! واقعا که !!!!
captcha