کارگران شکست مفتضحانه فشار حداکثری را به آمریکا تحمیل کردند
کد خبر: 4054944
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

کارگران شکست مفتضحانه فشار حداکثری را به آمریکا تحمیل کردند

حجت‌الله عبدالملکی با اشاره به نقش کارگران در پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی گفت: کارگران در حقیقت پیشقراولان حمایت از مردم در دوران سازندگی و تحریم بودند و شکست مفتضحانه فشار حداکثری را به آمریکا تحمیل کردند.

حجت الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

به گزارش ایکنا، حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امروز 16 اردیبهشت، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با تبریک هفته کار و کارگر به همه کارگران ایران اسلامی گفت: وقتی از کارگران صحبت می‎کنیم درباره جامعه‎ای است که همراه اعضای خانواده بیش از 60 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اهمیت کار و کارگر در اندیشه اسلامی گفت: در نظریه اقتصاد اسلامی مهمترین عامل تولید، کار است. در ادبیات اهل بیت(ع) به موضوع کارگر توجه ویژه‌ای شده است و پیامبر(ص) دست کارگر را دستی خوانده‌اند که آتش با آن تماس ندارد یا در روایت معروف داریم کسی که برای تأمین معاش حلال خانواده کار می‌کند مانند مجاهد در راه خداست. در روایت دیگر نیز یکی از گناهانی که بخشیده نمی‌شود پرداخت نکردن حقوق کارگر است.

عبدالملکی با اشاره جایگاه ویژه کارگران در ادبیات انقلاب اسلامی گفت: کارگران ایجادکنندگان انقلاب اسلامی و عامل ثبات و تداوم و پیشرفت انقلاب بوده‌اند و 14 هزار شهید از جامعه کارگری تقدیم میهن و اسلام شده است. کارگران در حقیقت پیشقراولان حمایت از مردم در دوران سازندگی و تحریم بودند و شکست مفتضحانه فشار حداکثری را به آمریکا تحمیل کردند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: امام خمینی(ره) در اولین بیانیه بعد از انقلاب درباره کارگران، آنها را آبادکنندگان زمین می‌نامند. مقام معظم رهبری هم به طور دائم بر ارزش و جایگاه کارگران تأکید دارند و از عبارت ستون فقرات اقتصاد تولیدی برای کارگران استفاده می‌کنند و معتقدند اگر کشور می‌خواهد به معنای واقعی رونق اقتصادی داشته باشد باید به قشر کارگر اهمیت ویژه ای بدهد.

وی با اشاره به جایگاه ویژه کارگران در دولت مردمی سیزدهم گفت: رئیس جمهور در تمام سفرهای استانی با کارگران دیدار دارند و به جاهایی می‌روند و سر می‌زنند که حتی مسئولان محلی هم آنجا نرفته‌اند و به بنده دستور داده‌اند که نهایت تلاش خود را برای خدمت بیشتر به کارگران انجام دهم.

عبدالملکی اظهار کرد: ما در این وزارتخانه، وزارت مردم، 4 کلان پروژه و برنامه اساسی مربوط به 4 عرصه زندگی مردم را دنبال می‌کنیم؛ کار و اشتغال، آتیه مردم و نظام بازنشستگی، رفاه مردم و رفع فقر، اموال مردم و مدیریت سالم و کارآمد شرکت‌های زیرمجوعه این وزارتخانه.

وی ابراز کرد: در خصوص کار مردم و مسائل مرتبط با جامعه کارگری یکی از کارهای ما افزایش مناسب حقوق کارگران با همکاری جامعه کارگری و کارفرمایی بود که در شورای عالی کار به انجام رسید و امید و انگیزه بیشتری را برای کارگران ایجاد کرد. مسئله معیشت کارگران یکی از محورهای مهم در دولت سیزدهم است که پیگیر آن هستیم.

عبدالملکی بیان کرد: یکی از مسائل در ارتباط با کیفیت کار، سلامت محیط کار و بهداشت کار است. در همین مدت چند ماهه 110 خانه بهداشت کارگری را با همکاری کارفرمایان راه اندازی کردیم که 500 هزار نفر از کارگران تحت خدمات بهداشتی این مراکز قرار گرفتند.

وی با اشاره به مسئله مهم امنیت شغلی گفت: 1067 کارخانه و شرکت که مشکل اقتصادی داشتند در همین مدت رسیدگی شدند و با حل مشکل آنها برای حدود 500 هزار نفر از کارگران امنیت شغلی ایجاد شد. در خصوص مسکن کارگری نیز پیگیر تفاهمنامه امضا شده با وزارت راه و شهرسازی برای ساخت 400 هزار واحد مسکونی برای کارگران هستیم که در حال اجراست و انشالله در همین سال 1401 بخشی از ثمرات آن را می بینیم.

عبدالملکی اظهار کرد: یکی از ابتکارهای ویژه دولت مردمی در حوزه کارگری ایجاد کانونهای یاریگران کار و تولید بوده و 300 کانون برای رسیدگی به مسائل و مشکلات اجتماعی جامعه کارگری تشکیل شده است. در حوزه ورزش نیز کارگران عزیز ما افتخار آفرینی کردند و سال گذشته بیش از 60 مدال رنگارنگ جهانی و بین المللی کسب کردند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مسائل فرهنگی جامعه کارگری گفت: در این حوزه می توان به مسئله انس با قرآن اشاره کرد و مسابقات سراسری قرآن کارگران کشور برگزار شد. مسئله دیگر اهتمام کارگران و کارفرمایان به بهره وری در تولید است و ما در نیمه دوم سال گذشته حدود 600 مرکز آموزش مهارتی و کارگاهی ایجاد کردیم که معادل عملکرد سی سال گذشته است و این کمک اساسی به بهره وری نیروی کار است.

عبدالملکی بیان کرد: در ارتباط با آتیه مردم، مسئله بیمه بسیار مهم است و تعداد زیادی از کارگران بدون بیمه کار می کنند. سال گذشته یک میلیون و 144 هزار نفر به بیمه شدگان تأمین اجتماعی اضافه شدند که حدود 400 هزار نفر از آنها شاغلان جدید هستند و حدود 700 هزار نفر کسانی بودند که قبلا بدون بیمه کار می کردند و بیمه شدند و 70 درصد این عملکرد مربوطه به شش ماهه دوم سال گذشته است.

وی در خصوص حقوق بازنشستگان کارگری گفت: ما افزایش حقوق آنها را متناسب با افزای حقوق کارگران تصویب کردیم و به دولت ارسال کردیم تا در جلسات آتی هیئت دولت مطرح و تصویب شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به افزایش سهم سازمان تأمین اجتماعی از حق بیمه تکمیلی کارگران از 30 درصد به 50 درصد گفت: همچنین وامهای قرض الحسنه کارگری سال گذشته 40 درصد مبلغ وام را افزایش دادیم و امسال هم افزایش قابل ملاحظه خواهیم داشت. همینطور حقوق و مستمری ایام مرخصی بارداری خواهران کارگر را اجرا کردیم و این پرداخت صورت ماهانه انجام می شود.

وی به مسئله مبارزه با فساد در شرکتهای زیرمجموعه این وزارتخانه گفت: ما عهد کردیم دست افراد ناسالم را کوتاه کنیم و مجاری فساد را ببندیم و در این راستا در همین هشت ماه گذشته سامانه سوت زنی را اجرا کردیم و با بررسی های بازرسی، حراستی و میدانی بیش از 1000 مورد فساد و تخلف شناسایی شد که بیش از 700 مورد قابل اعتنا و پیگیری بود و تعدادی از اینها به مراجع قانونی ارسال شده و بقیه هم در حال اجراست. ما از هیاهوها در این زمینه به هیچ وجه هراسی نداریم و این برنامه را به طور جدی ادامه خواهیم داد.              

عبدالملکی در پایان سال 1401 را برای کارگران، کارفرمایان و کارآفرینان سال بسیار بهتری توصیف کرد.   

انتهای پیام
captcha