بی‌توجهی به پیوست رسانه‌ای برای اقناع‌ افکار عمومی نسبت به گرانی‌ها
کد خبر: 4055389
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
آرین‌منش تأکید کرد:

بی‌توجهی به پیوست رسانه‌ای برای اقناع‌ افکار عمومی نسبت به گرانی‌ها

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به چندین برابر شدن ناگهانی قیمت آرد صنعتی و ماکارونی گفت: در این مسئله فقدان پیوست رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی مناسب کاملاً احساس می‌شود و جا داشت دولت با توجه به تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب بر «جهاد تبیین» سیاست خود را در این باره به درستی تبیین می‌کرد که در این رابطه یک غفلت و کوتاهی از سوی دولت انجام گرفت و رسانه‌های بیگانه نیز از غفلت و نارضایتی ایجاد شده بهره بردند.

محمدجواد آرین‌منش، کارشناس مسائل سیاسی

محمدجواد آرین‌منش، کارشناس مسائل سیاسی و نماینده پیشین مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا درباره نوع عملکرد دولت در اطلاع‌رسانی به مردم در خصوص تصمیمات جدید اقتصادی گفت: مسائلی مانند آرد و نان که به معیشت تقریباً همه افراد جامعه ارتباط پیدا می‌کند بسیار حائز اهمیت است. در شرایطی که جامعه با فقر گسترده‌ای مواجه است و براساس آمارها تقریبا حداقل 20 درصد افراد جامعه دچار فقر مطلق هستند و اقشار متوسط هم به سرعت در حال حرکت به سمت فقیر شدن هستند، نان قوت لایموت اکثریت قریب به اتفاق جامعه است، لذا گران شدن آرد و سایر محصولات غذایی مرتبط با آن که بخش عمده غذای اقشار فقیر و متوسط جامعه را تشکیل می‌دهد، یک اقدام بسیار حساس است و به طور طبیعی خبر گران شدن یکباره این محصولات غذایی می‌تواند یک شوک به جامعه وارد کند.

عدم اطلاع‌رسانی شوک وارد می‌کند نه اطلاع‌رسانی

وی اظهار کرد: اقدام مسئولان در عدم آگاهی و اطلاع‌رسانی به مردم ممکن است برخاسته از این تصور غلط باشد که این اقدام باعث افزایش قیمت کالاها و محصولات غذایی دیگر هم می‌شود غافل از اینکه این عدم اطلاع‌رسانی موجب وارد شدن شوک به جامعه و ایجاد التهاب در میان مردم می‌شود و این در درجه اول ربطی به رسانه‌های خارجی ندارد بلکه یک مسئله داخلی است که منجر به نارضایتی مردم شده است زیرا خودشان شاهد افزایش 300 درصدی قیمت ماکارونی و 3 برابر شدن نان باگت هستند. در حقیقت در اینجا فقدان پیوست رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی مناسب کاملا احساس می‌شود هرچند که دولت الان بخواهد یارانه مربوطه جبرانی را به شکل دیگری جبران کند اما قادر نیست افزایش قیمت سایر کالاها به جای اول خودش را برگرداند.

آرین‌منش با اشاره  به وجود مشکلات و ناهماهنگی در تیم اقتصادی دولت و ضرورت یک بازنگری در این تیم، گفت: در دولت سیزدهم که با نام دولت مردمی کار خود را شروع کرده، مردم نباید نسبت به اقدامات دولت دچار غافلگیری و بی‌اطلاعی شوند زیرا این نتیجه‌ای جز افزایش بی‌اعتمادی ندارد و اینجا همان نقطه‌ای است که رسانه‌های بیگانه وارد شده و از فرصت‌های به دست‌آمده و نارضایتی‌های ایجاد شده در جهت دامن زدن به نگرانی‌های بیشتر سوء استفاده می‌کنند.

کوتاهی دولت در جهاد تبیین

آرین‌منش درباره شعار تحول‌گرایی دولت سیزدهم و نسبت آن با اطلاع‌رسانی شفاف در امر حکمرانی گفت: تحول‌گرایی به این معنا نیست که از تجربه گذشتگان استفاده لازم و مناسب انجام نگیرد. موضوع حذف یارانه‌ها سابقه طولانی در کشور دارد و از دولت نهم که یارانه‌های انرژی حذف شد ما این تجربه را داریم و در آن زمان توجیه لازم برای مردم صورت گرفت. الان هم که رهبر معظم انقلاب مکرر از جهاد تبیین سخن می‌گویند جا داشت دولت سیاست خود را به درستی تبیین می‌کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: تبیین یعنی مردم را آگاه کردن و دلایل اتخاذ یک سیاست را تشریح کردن تا جامعه نسبت به این اقدامات اقناع شود که در این زمینه یک غفلت و کوتاهی از سوی دولت انجام گرفت.

وی ادامه داد: الان اگر شما به رسانه ملی و سایر رسانه‌ها دقت کنید وقتی می‌خواهند مسئله دلایل افزایش قیمت آرد صنعتی را مطرح کنند توجیهاتی مانند هدررفت نان یا قاچاق آرد را مطرح می‌کنند که اینها مردم را قانع نمی‌کند و لذا یک تیم هماهنگ اقتصادی با برنامه باید این امور را اداره کند که بتواند پاسخگو باشد. الان مردم سؤال می‌کنند در حالی که نرخ تورم بین 40 تا 50 درصد است و قیمت برخی اقلام غذایی از 100 درصد فراتر رفته چرا حقوق یک کارمند تنها 10 درصد افزایش پیدا کرده است. در حالی که طبق قانون قرار بود یک تناسبی میان نرخ تورم با حقوق کارکنان دولت وجود داشته باشد. لذا این نوع تصمیمات باعث ایجاد نارضایتی در مردم می‌شود.

پیام اقدام دولت به نخبگان و اقتصاددانان 

آرین‌منش درباره نظر مخالف اکثر اقتصاددانان درباره حذف ارز ترجیحی، به ویژه حذف یکباره آن، در جلسه با رئیس‌جمهور و اقدام مخالف دولت با این نظرات و تأثیر آن در شکاف میان نخبگان و دولت گفت: برخی اقتصاددانان از جمله دکتر توکلی به دولت هشدار دادند که حذف ارز ترجیحی آثار، تبعات و پیامدهای منفی دارد، لذا به کار نگرفتن دیدگاه‌های منطقی نخبگان از سوی دولت در عمل آسیب‌زاست و این تلقی و تصور را در نخبگان ایجاد می‌کند که از آنها استفاده ابزاری و نمایشی می‌شود.

این نماینده پیشین مجلس تصریح کرد: بسیاری از اقتصاددانان حذف ارز ترجیحی را یک مسئله بسیار حساس و خطیر با ابعاد گسترده می‌دانند و آثار حذف این ارز را به زودی در سایر اقلام شاهد خواهیم بود، به ویژه اگر جایگزین مناسب جبرانی برای آن در نظر گرفته نشود.

انتهای پیام
captcha