مشکلات ناتمام مسلمانان یونان در تدفین متوفیان
کد خبر: 4057080
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸

مشکلات ناتمام مسلمانان یونان در تدفین متوفیان

نبود قبرستان مناسب مسلمانان در یونان باعث شده که بسیاری از خانواده‌های مسلمان متوفیان خود را بدون رعایت آداب اسلامی دفن کنند و همین امر باعث تلاش برای ساخت قبرستانی اسلامی شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از France 24، اسفندیار فقیری که در کنار قبر کوچک پسر پنج ساله خود در گورستان مسیحیان ارتدکس شیستو در حومه آتن ایستاده است، می‌گوید که احساس «دردی دوگانه» می‌کند.

او نه تنها یکی از پنج فرزند خود را از دست داده است، بلکه این خانواده افغان نمی‌توانند بر اساس آیین مذهبی مسلمانان برای او عزاداری کنند، زیرا این قبرستان مسیحی است.

حسیب الله فقیری در ژانویه 2021 هنگام بازی با کودکان دیگر در نزدیکی ورودی اردوگاه مهاجران مالاکاسا، در شمال آتن، جایی که از سپتامبر 2020 با خانواده خود در آنجا زندگی می‌کرد، با یک کامیون تصادف و فوت کرد.

سازمان‌های غیردولتی و مقامات محلی دلیل این حادثه را شرایط بد ایمنی کمپ می‌دانند و می‌گویند که این کمپ‌ باید تعطیل شود.

پس از دفن پسرشان، خانواده فقیری از اینکه به آنها گفته شد که جسد او باید پس از سه سال ـ در سال 2024 ـ نبش قبر شود، شوکه شدند.

این رویه استاندارد در گورستان‌های یونان به دلیل کمبود شدید فضا است، به‌ویژه در منطقه بزرگ آتن که بیش از یک سوم جمعیت 10 میلیونی کشور در آن زندگی می‌کنند.

اما این برای خانواده داغدار حسیب الله غیرقابل تصور است.

فقیری خاطرنشان کرد: اسلام اجازه نبش قبر و سوزاندن را نمی‌دهد و در دین اسلام جسد برای همیشه دفن می‌شود.

اما دیموستنیس استاماتاتوس، رئیس انجمن شهرداری‌ها در نزدیکی گورستان شیستو، اصرار داشت که برای افرادی که قبر خانوادگی ندارند، «نبش قبر پس از سه سال اجباری است».

یونان یک کشور عمدتاً مسیحی ارتدوکس است و گورستان‌های مسلمانان را فقط در تراکیه می‌توان یافت، منطقه‌ای در شمال شرقی کشور در نزدیکی مرز یونان و ترکیه، در 750 کیلومتری آتن.

این منطقه خانه یک اقلیت مسلمان با قدمت چند صد ساله است که میراث حضور امپراتوری عثمانی در این منطقه هستند.

در آتن، تعداد مسلمانان قبلاً ناچیز بود، اما پس از بحران پناهجویان در سال 2015، این وضعیت تغییر کرد.

اکنون پس از موج‌های مهاجرت پی در پی و ورود هزاران خانواده از خاورمیانه، شمال آفریقا و شبه قاره هند که از جنگ و فقر فرار کرده‌اند، حدود نیم میلیون مسلمان در پایتخت یونان زندگی می‌کنند.

تراکیه برای اکثر خانواده‌ها بسیار دور است که نمی‌توانند مردگان خود را در آنجا دفن کنند و هزینه انتقال اجساد گزاف است.

رضایی محتار، رئیس جامعه افغان‌های یونان، هفته گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: با توجه به هزینه بالای انتقال اجساد به تراکیه، تعداد دفن‌های مسلمانان در گورستان‌های ارتدوکس در آتن در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

او گفت که همه‌گیری کووید-19 کار را برای خانواده‌های داغدار سخت‌تر کرده است.

به گفته جاوید اسلم، یکی از اعضای برجسته جامعه پاکستانی‌ها در یونان، جوامع مسلمان مهاجر از مدت‌ها پیش خواستار ایجاد یک قبرستان در آتن هستند.

استاماتاتوس، مقام شهرداری خاطرنشان کرد که در سال 2016 کلیسای ارتدکس یونان 20 هزار متر مربع (پنج جریب) زمین را در قبرستان شیستو برای بخشی که مختص مسلمانان بود، اهدا کرد اما اختلاف حقوقی با پیمانکار باعث تأخیر در تکمیل پروژه شده است.

یک مقام ارشد در وزارت آموزش یونان، که بر امور مذهبی نیز نظارت دارد، گفت که این پروژه مجوز داده شده است و با توجه به تعداد زیاد مسلمانان در آتن اجرا خواهد شد.

اما گروه‌های حقوق بشر و حزب چپ سیریزا که اپوزسیون دولت یونان است، چندان خوشبین نیستند و به لفاظی‌های شدید ضد مهاجرتی دولت محافظه‌کار فعلی در بحبوحه ادعاهای تکراری مبنی بر عقب راندن مهاجران غیرقانونی در مرزهای کشور اشاره می‌کنند.

گیورگوس سایکوجیوس، نماینده سیریزا، گفت: در مورد احترام به حقوق مهاجران و پناهندگان، شرایط یونان منفی است.

اولین مسجد رسمی در آتن در نوامبر 2020 افتتاح شد و تکمیل آن بیش از یک دهه طول کشید که با مخالفت شدید کلیسای ارتدکس و همچنین گروه‌های ملی‌گرا مواجه شد.

انتهای پیام
captcha