مهار آتش‌سوزی خانه تاریخی خدیوی زنجان
کد خبر: 4058111
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۱

مهار آتش‌سوزی خانه تاریخی خدیوی زنجان

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان گفت: حریق خانه تاریخی خدیوی شهر زنجان پس از ساعت‌ها تلاش خاموش شد.

مهار آتش‌سوزی خانه تاریخی خدیوی زنجان

مجید امیرفضلی، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، با اشاره به آتش‌سوزی خانه خدیوی در زنجان، اظهار کرد: روز گذشته با اعلام آتش‌سوزی در خانه خدیوی به سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی، بلافاصله دو اکیپ اطفا حریق از ایستگاه‌های شماره ۱ و ۴ زنجان به محل اعزام شدند.

وی افزود: پس از حضور آتش‌نشان‌ها در محل، مشاهده شد که طبقه همکف بخش شمال شرقی ساختمان طعمه حریق شده بود و بلافاصله آتش‌نشانان اقدام به اطفا حریق کردند که پس از ساعت‌ها تلاش، حریق اطفا شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به قدیمی بودن بنا و فرسایش ساختمان بر اثر آتش‌سوزی‌های مکرر، خطر ریزش آوار برای آتشنشانان وجود دارد که برای این امر باید اقدام اساسی صورت گیرد تا شاهد حوادث ناگواری در این خصوص نباشیم.

گفتنی است، خانه خدیوی از جمله بناهای زیبا و با تزئینات حائز اهمیت است که در نزدیکی موزه رختشویخانه و خانه ذوالفقاری در محله‌ای معروف به «دالان آلتی» در شهر زنجان واقع شده است.

از جمله تزئینات این بنا می‌توان به آجرکاری‌های نما، گچ‌بری‌های زیبا و ستون‌ و نماها، لمبه کاری با نقوش متنوع، وجود ایوان که برروی شش ستون چوبی با پوشش گچی استوار گردیده و همچنین به وجود نرده‌های تزئینی اشاره کرد. این بنا در ۲۸ دی ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۹۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
captcha