دولت عزم جدی برای مهار تورم بدون فشار بر مردم دارد
کد خبر: 4058738
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱

دولت عزم جدی برای مهار تورم بدون فشار بر مردم دارد

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار زنجان با بیان اینکه دولت عزم جدی برای مهار تورم بدون فشار بر مردم دارد، گفت: تورم را نمی‌شود یک شبه از بین برد زیرا سیاست‌های اقتصادی دولت زمان‌بر است.

تورم

حسین نجفی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار زنجان، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، با اشاره به اجرای طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها و تغییر پرداخت آن در کشور، اظهار کرد: قبل از اجرای این طرح دولت با اختصاص ارز ترجیحی که تفاوت آن بازار آزاد به شش برابر رسیده بود نسبت به تهیه برخی از کالاها اقدام می‌کرد.

وی با اشاره به مهم‌ترین مشکلات پرداخت ارز ترجیحی، ادامه داد: از جمله مهم‌ترین این مشکلات می‌توان به ایجاد فساد و خلال در فرایند تولید با فساد ایجاد شده اشاره کرد.

نجفی با توضیح این مطلب که جنگ روسیه و اوکراین نشان داد که واقعیت روابط بین‌الملل در سطح جهانی واقعیت قدرتمند بودن است، ادامه داد: هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد قدرتمندیش زیر سوال ببرد و به همین علت است که مقام معظم رهبری بارها تاکید داشته‌اند کسی که می‌گوید دوران موشک تمام شده و دوران گفتمان‌هاست یا متوجه نیست یا مغرض است زیرا در واقعیت بین‌الملل زور و قدرت تعیین‌کننده است.

این مسئول با اشاره به تاثیرگذاری جنگ اوکراین و روسیه در افزایش قیمت مواد غذایی در سطح جهان، افزود: ۳۰ درصد تولید گندم دست روسیه و اوکراین است و همچنین در حوزه تامین نهاده‌های روغن نیز اوکراین نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارد و این جنگ تامین گندم برای بسیاری از کشورها را با مشکل مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه با افزایش قیمت‌ها تخصیص ارز ترجیحی به یک دفعه افزایش چشم‌گیری یافت، گفت: بنا به اظهارنظرها ۱۵ یا ۱۸ میلیارد دلار به ارز ترجیحی تخصیص داد می‌شد و برآوردها بر این بود که با افزایش جهانی قیمت‌ها این رقم به ۲۵ میلیارد دلار برسد که یک عدد بسیار بزرگی است.

وی با اشاره به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم توسط دولت به ۱۱ هزار تومان، گفت: با این افزایش قیمت ناخودآگاه کشاورزان به سمت کاشت گندم به جای کاشت محصولات پر آب سوق داده می‌شود همچنین با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم هم از تولیدکننده داخلی حمایت می‌شود و هم دولت تحت تاثیر تکان‌های بین‌المللی قرار نمی‌گیرد.

وی با یادآوری اینکه از مهم‌ترین مزایای اجرای این طرح می‌توان به کاهش قاچاق کالا اشاره کرد به طوری که با اجرای این طرح شاهد افزایش قیمت‌ها در کشورهای همسایه از جمله عراق افغانستان و امارات هستیم، اضافه کرد: اجرای این طرح به طور حتم تاثیرات اقتصادی مثبتی خواهد داشت.

نجفی با اشاره به این مطلب که تورم طی دو سال گذشته در کشور بالا بود، ادامه داد: تورم بالا به علت توان نداشتن برای استفاده از منابع سبب چاپ پول بدون پشتوانه می‌شود که همین امر نیز سبب افزایش قیمت‌ها و پایین آمدن ارزش پول ملی می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت عزم جدی برای مهار تورم بدون فشار بر مردن دارد، تصریح کرد: تورم را نمی‌شود یک شبه از بین برد زیرا سیاست‌های اقتصادی دولت زمان‌بر است.

وی با بیان این نکته که با اجرای این طرح همچنان‌ تورمی را که از گذشته وارث آن هستیم خواهیم داشت، گفت: خود اجرای این طرح نیز تورم در پی خواهد داشت ولی این تورم لزوما مربوط به اجرای طرح جدید نیست و تجمیع شده است.

این مسئول با یادآوری اینکه هدف دولت خدمت به مردم است که این موضوع امر در عملکردها نمود دارد، ادامه داد: با این مبلغ فقر مطلق در جامعه به ویژه در دهک پایین کاهشی می‌شود.

انتهای پیام
captcha