فلسفه اصلی خواندن نماز ذکر الله است
کد خبر: 4059026
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶

فلسفه اصلی خواندن نماز ذکر الله است

مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه زنجان گفت: فلسفه اصلی خواندن نماز، زنده کردن یاد خدا است که در آیات و روایات از آن به (ذکر الله) تعبیر می‌شود.

نماز

حجت‌الاسلام علی قره‌داغی مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، با اشاره به آثار فردی و اجتماعی برپایی نماز، اظهار کرد: نماز نه تنها قرب و نزدیکی به خداوند را برای انسان به ارمغان می‌آورد بلکه تأثیرات آن در زندگی فردی و اجتماعی انسان نیز بی‌شمار است. آثاری که در بهبود زندگی آدمی نقش بسزایی دارد و بی‌شک با برپا داشتن نماز، با توجه به آثار و فواید بسیار آن، جامعه رفته‌رفته به سوی کمال و سعادت پیش می‌رود.

وی با اشاره به اینکه نماز در همه ادیان الهی سفارش شده است، بیان کرد: حتی قبل از حضرت محمّد صلوات‌الله‌علیه در آئین حضرت عیسی (ع) هم نماز بوده است.

قره‌داغی ادامه داد: دو عنصر فراغت قلب و فراغت وقت در برپایی نماز اول وقت مؤثر است. فراغت قلب زمان‌بر است و وقتی که فراغت وقت برای اقامه نماز داشته باشیم، به تدریج فراغت قلب نیز برای انسان حاصل می‌‎شود.

وی با اشاره به آثار نماز در فرد، تصریح کرد: نماز سدی در برابر گناهان آینده است، پرده‌های غفلت و سستی را از برابر دیدگان انسان می‌زداید، خودبینی و غرور انسان را در هم می‌شکند و وسیلۀ پرورش فضایل اخلاقی و تکامل معنوی انسان است همچنین نماز انسان را از حصار گناهان و پلیدی‌های باطنی رها می‌سازد و وسیله‌ای برای زدوده شدن گناهان و مغفرت و آمرزش الهی خواهد بود.

این مدرس حوزه و دانشگاه تأکید کرد: فلسفه اصلی خواندن نماز، زنده کردن یاد خدا است که در آیات و روایات از آن به (ذکر الله) تعبیر می‌شود که در این خصوص امام صادق (ع) می‌فرمایند: انسان باید هنگام انجام کارهای حلال و حرام به یاد خدا باشد.

انتهای پیام
captcha