آموزش دینی مستقیم و زیاد راه حل مناسبی نیست
کد خبر: 4059756
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
حجت‌الاسلام جزینی:

آموزش دینی مستقیم و زیاد راه حل مناسبی نیست

مراسم افتتاحیه همایش مسئولان جوامع فرهنگی قرآنی عصر شامگاه چهارم خرداد ماه در جمکران برگزار شد، حجت‌الاسلام جزینی در این مراسم گفت: راه مقابله با شبهات، آموزش دینی مستقیم آن هم به مقدار فراوان نیست. چاره کار این است که فرزندانمان را مسلح به موضوعاتی کنیم که وقتی وارد جامعه شوند اثر منفی نگیرند.

علی مقنی به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین علی مقنی، مسئول میز تحول اجتماعی جامعه قرآنی عصر، شامگاه چهارم خردادماه در مراسم افتتاحیه همایش مسئولان جوامع فرهنگی قرآنی عصر که در جمکران در حال برگزاری است، گفت: میز قرآن کمتر از یکسال است که در قرارگاه تحول راه‌اندازی شده است و در این راستا، سفرهایی به استان‌های مختلف کشور داشته‌ایم تا به رونق جلسات خانگی کمک شود.

وی با بیان اینکه هسته‌سازی و تقویت فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی مردمی از جمله راهبردهای مهم میز قرآن است، تصریح کرد: محوریت کار ما هم اجرای برنامه‌های قرآنی در محلات مستضعف و آسیب‌پذیر است و برای این کار، مبنای روایی، قرآنی و فرمایشات حضرت آقا را داریم. ایشان استحکام درونی یک جامعه را با انس با قرآن قابل تحقق می‌دانند و می‌توان با گفتمان قرآنی، مشکلات مناطق آسیب‌پذیر را کم کرد. در روایت بیان شده است که پیامبر(ص) فرمودند از قرائت قرآن غافل نشوید زیرا قرائت قرآن قلوب را زنده کرده و انسان را از فحشا و منکر دور می‌کند و اگر قرار است از فتنه‌ها فرار کنیم باید سراغ قرآن برویم.

مسئول میز قرآن جامعه قرآنی عصر بیان کرد: یکی از راهبردهای اصلی ما پیشرفت فرهنگی قرآنی با رویکرد ایجاد و تقویت هسته‌های فعال و کنشگر قرآنی است و دنبال آن هستیم که همان جلسات و مؤسسات و کانون‌های قرآنی را که در محلات فعالیت دارند تقویت کنیم و اگر در محله‌ای فعالیت قرآنی نیست ایجاد کنیم. تنها در ماه رمضان امسال 50 جلسه خانگی در برخی محلات بوشهر تشکیل شد و در برخی استان‌های دیگر هم این روال وجود دارد؛ در این جلسات هم صرفا بحث حفظ و قرائت نیست بلکه مباحث رسانه‌ای قرآنی و مفاهیم و ... آموزش داده می‌شود. 

مقنی تصریح کرد: توانمندسازی فعالان قرآنی محلات، ماموریت اصلی ما هست و این مسئله را از طریق خودکفایی قرآنی محلات دنبال می‌کنیم و ما آمادگی داریم تا  ظرفیت‌های خود را در اختیار مردم قرار دهیم تا به رونق قرآنی در محلات مختلف کشور کمک شود. متاسفانه در برخی محلات، بین بچه‌های قرآنی هماهنگی لازم وجود ندارد بلکه رقابت نادرست هم هست که باید از آن پرهیز شود و بتوانیم از ظرفیت همه فعالان قرآنی در هر محله و منطقه بهره‌مند شویم. 

مراقب شبهات باشیم

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین جزینی، دبیر مجمع فعالان تربیتی فتح‌الفتوح در سخنانی گفت: ما فعالان تربیتی فتح الفتوح، دو اولویت داریم؛ اولویت اول، شناسایی و توانمندسازی و شبکه‌سازی فعالان عرصه تربیتی کودک و نوجوان است و اولویت دوم ارائه خدمت به فعالان تربیتی است.

جزینی با اشاره به تربیت در دنیای امروز، افزود: در جامعه امروز اندیشه‌های متفاوتی وجود دارد که خود را حق می‌داند، در یک جمع فامیلی به تعداد افراد اندیشه وجود دارد و همین مسئله سبب ایجاد شبهات می‌شود؛ ما به امام حسین(ع) عشق داریم و مجلس روضه می‌گیریم ولی وقتی فرزند ما وارد دانشگاه شد و لباس مشکی پوشید رفیقش به او می‌گوید امام حسین(ع) در آن دنیا در سعادت و بهشت است چه نیازی به عزاداری دارد، یا وقتی قصد وضو گرفتن دارد به او می‌گویند وضو چه فلسفه‌ای دارد؟ چون اعراب در صدر اسلام جاهل بودند و دست و صورتشان را نمی‌شستند پیامبر(ص) وضو را برای شستن دست و صورت آنها وضع کرد وگرنه امروز ضرورتی ندارد.

دبیر مجمع فعالان تربیتی فتح‌الفتوح ادامه داد: یا شبهه می‌کنند که مگر شما نمی‌گویید امام علی(ع) هر شب شیر به منزل فقرا می‌برد چرا وقتی شهید شدند کسی او را نمی‌شناخت و یا اینکه این همه ظرف شیر از کجا می‌آوردند در حالی که آن زمان ظرف یکبار مصرف وجود نداشت و یا اینکه این فعالیت‌ها با هزار رکعت نماز خواندن در هر شب منافات دارد.

جزینی با بیان اینکه هجمه دیگر به جوانان و نوجوانان، جلوه‌های دنیوی زیادی است که پیش روی بچه‌های ما هست و نمونه بارز آن رابطه دختر و پسر است، اظهار کرد: هجمه دیگر فراروی بچه‌های ما طعنه‌ها و تمسخرهاست؛ همچنین نکته دیگر امر و نهی‌ها است؛ مثلا دانشجویی می‌گفت استاد ما گروه درسی تشکیل داده که متشکل از دو دختر و دو پسر بود و وقتی به او می‌گوییم چرا همه گروه را دختر یا پسر نمی‌گذارید می‌گوید دست از این مسخره‌بازی بردارید.

وی با اشاره به وظایف ما در قبال این مسائل، گفت: آیا آموزش معارف دینی و فلسفه آن راه حل این مسائل است؟ بنده معتقدم چاره کار، این نیست، آموزش دینی فراوان و مستقیم راهکار نیست و تجربه 40 ساله نشان داده جواب نمی‌دهد. فرزندان ما قدرت تجزیه و تحلیل در دوره کودکی و نوجوانی ندارند؛ اینکه بخواهیم فلسفه حجاب را بگوییم تا مشکل بدحجابی حل شود راه درستی نیست. فرزندان نه تنها مطلب را ناقص می‌گیرند بلکه اگر زیاد در مورد دین با آنها حرف بزنیم توهم فهم مطلب پیدا می‌کنند.

جزینی گفت: فرزندان ما اثرپذیری از هجمه‌های برخوردی و رفتاری دارند، یعنی با اینکه دختر ما فلسفه حجاب را می‌داند ولی وقتی به این دختر محجبه، می‌گویند کلاغ سیاه، نتیجه‌اش دست کشیدن از برخی ظواهر دینی است. بنابراین به نظر بنده چاره کار این است که فرزندانمان را مسلح به موضوعاتی کنیم که وقتی وارد جامعه شوند اثر منفی نگیرند.

راه حل مواجهه با شبهات رفتاری و فکری

وی تاکید کرد: اگر اعتماد به نفس و خودباوری در آنان ایجاد کنیم فرزندان ما هم استقامت در مسیر دین خواهند داشت. خودباوری هم ریشه در احساس توانمندی و احساس ارزشمندی دارد. ویژگی دیگر که در قرآن هم تاکید شده است قدرت تفکر و خردورزی و روش حل مسئله است یعنی در برابر هجمه‌های فکری با تفکر خود می‌تواند جواب بدهد. بچه‌های اهل تفکر پرسشگر هستند و سؤالات زیادی می‌پرسند.

دبیر مجمع فعالان تربیتی فتح‌الفتوح تصریح کرد: به نظر بنده، زمانی یک مؤسسه قرآنی و هیئت، تربیتی است که هدف‌محور باشد و اهدافش را با بازی و ورزش و کلاس قرآن، حلقه، عملیات اجتماعی، کارگاه مهارتی و ... انجام دهد. ما با یک تک قالب نمی‌توانیم هدف را تامین کنیم و باید حتی در  هیئت و اردو و ... هم تفکر فرزندان را خلاق کنیم. مجموعه تربیتی مجموعه‌ای است که بچه‌ها را از کلاس پنجم و ششم جذب کرده و برنامه مستمر چندساله داشته و به دنبال تحقق یکسری اهداف تربیتی در قالب‌های مختلف باشد. 

وی با بیان اینکه مجموعه تربیتی اطلاعات محور نیست بلکه ویژگی محور است، گفت: جلسه قرآن باید کمک به هدف تربیتی بکند. الان بچه‌ها فقط اطلاعات می‌گیرند ولی باید دنبال روش‌هایی باشیم که تحلیل‌گر شوند. در یک مجموعه تربیتی مربی کمک والدین فرزند است. ما در مجموعه فتح الفتوح عملیات شهید فخری‌زاده را داریم که کار آن شناسایی مستعدین برای ایجاد کانون تربیتی است و در رویداد طلیعه، کار تربیتی مطلوب به آنها ارائه می‌شود، همچنین یکسری آموزش‌های اولیه برای جذب دانش‌آموز به آنها داریم و با پشتیبانی و شبکه‌سازی از آنها حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha