چه کسانی از حضور در مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن معاف‌ شدند
کد خبر: 4060122
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹

چه کسانی از حضور در مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن معاف‌ شدند

جدول معافیت‌های چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در شش ردیف از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه منتشر شد.

چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن

به گزارش ایکنا، شیوه‌نامه برگزاری چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم همزمان با آغاز ثبت‌نام این رویداد، منتشر و طی آن تمامی جزئیات این دوره از مسابقات اطلاع‌رسانی شده است. در گزارش‌های قبلی زمان‌بندی برگزاری این رویداد و جزئیات فنی رشته‌‌های مختلف اطلاع‌رسانی شد.

بخشی از این شیوه‌نامه به جدول معافیت‌های مرحله‌ای رتبه‌داران اختصاص یافته و در آن شرکت‌کنندگانی که از طریق کسب رتبه در مسابقات مختلف، از حضور در مراحل مقدماتی این رویداد معاف‌اند و می‌توانند مستقیم در مراحل استانی یا کشوری حضور یابند، مشخص شده‌اند. جدول معافیت‌های این دوره دارای شش ردیف است که تکلیف چهره‌های دو ردیف از آن کاملاً مشخص است.

بخشی از جدول معافیت‌های مسابقات سراسری قرآن به شرکت‌کنندگانی که از حضور در مرحله شهرستانی معاف شده‌اند، اختصاص یافته است. این افراد به صورت مستقیم وارد مرحله استانی می‌شوند. همچنین بخش دیگری از این جدول به شرکت‌کنندگانی که از حضور در دو مرحله شهرستانی و استانی معاف شده‌اند، اختصاص یافته است، این افراد به صورت مستقیم وارد دوره مقدماتی مرحله سراسری خواهند شد. در ادامه نگاهی به جدول معافیت‌های این رویداد خواهیم داشت.

اولین افرادی که مشمول معافیت از حضور در مراحل مقدماتی مسابقات شده‌اند، دارندگان رتبه اول مرحله استانی مسابقات اوقاف در رشته‌های حفظ کل، حفظ 20 جزء، حفظ 10 جزء، قرائت تحقیق و قرائت ترتیل در سال 1400 هستند. این افراد از حضور در مرحله شهرستانی مسابقات قرآن معاف بوده و مستقیم در مرحله استانی حضور خواهند یافت.

همچنین دارندگان رتبه اول رشته‌های حفظ کل و قرائت تحقیق مرحله کشوری دستگاه‌ها و نهادهای دارای مجوز رسمی از ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور نیز از حضور در مرحله شهرستانی معاف بوده و از مرحله استانی به صورت مستقیم وارد مسابقات می‌شوند. (در این بخش اشاره‌ای به اسامی دستگاه‌های دارای مجوز برگزاری نشده است.)

استفاده از این معافیت از طریق معرفی کتبی از سوی دستگاه برگزارکننده مسابقات و تأیید نهایی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه میسر خواهد بود.

دریافت‌کنندگان مدارک درجه یک و دو طرح ارزیابی قاریان و حافظان قرآن کریم در سال 1400 که مورد تأیید رسمی شورای عالی قرآن و سازمان دارالقرآن الکریم قرار گرفته باشد بخش دیگری از معافیت‌های چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم است. این افراد از حضور در مراحل شهرستانی و استانی معاف بوده و به طور مستقیم وارد دوره مقدماتی مرحله سراسری مسابقات خواهند شد.

رتبه‌‌های برتر چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش آقایان در سال 1400 نیز از جمله دارندگان معافیت این دوره از مسابقات هستند. دارندگان رتبه‌های دوم تا دهم رشته قرائت تحقیق، دارندگان رتبه‌های دوم تا نهم قرائت ترتیل و دارندگان رتبه‌های دوم تا دوازدهم رشته حفظ کل قرآن در چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن که سال گذشته برگزار شد، از حضور در مراحل شهرستانی و استانی معاف بوده و به طور مستقیم وارد دوره مقدماتی مرحله سراسری خواهند شد.

ردیف پنجم جدول معافیت‌های مسابقات سراسری قرآن به دارندگان رتبه در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور بنگلادش و کرواسی اختصاص یافته است. بر همین اساس دارندگان رتبه اول این دو رویداد در سال 1400 نیز به صورت مستقیم از دوره مقدماتی مرحله سراسری وارد مسابقات می‌شوند.

سال گذشته علیرضا بیژنی و سینا طباخی به ترتیب در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم حائز رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای بنگلادش و کرواسی شدند.

شاید غافلگیرکننده‌ترین بخش جدول معافیت‌های چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم مربوط به معافیت نماینده ایران در سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در رشته حفظ کل قرآن کریم باشد.

محمدرضا جاهدی‌نیا، نماینده کشورمان در دوره گذشته مسابقات بین‌المللی قرآن در رشته حفظ کل قرآن کریم، در یک حرکت اخلاقی در حالی که هیئت داوران او را به عنوان رتبه اول معرفی کرده‌ بودند، با اعلام اِشکال خود در صحت حفظ و بررسی مجدد هیئت داوران از رسیدن به رتبه بازماند. بر همین اساس او از حضور در مراحل مقدماتی مسابقات سراسری قرآن کریم معاف شده و به صورت مستقیم وارد دوره مقدماتی مرحله سراسری مسابقات سراسری قرآن کریم خواهد شد.

انتهای پیام
captcha