وظیفه ناظران برخورد با هرگونه گران‌فروشی است
کد خبر: 4060199
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱

وظیفه ناظران برخورد با هرگونه گران‌فروشی است

استاندار زنجان با تاکید بر اینکه وظیفه ناظران برخورد با هرگونه گران فروشی است، گفت: بازرس هر ارگان باید به وظیفه خود عمل کنند؛ الان وظیفه شما این است که هر کالا با قیمت درج شده و مصوبب عرضه شود در صورت بزور تخلف گزارشات به مدیران هر سازمان، اداره تعزیرات بنده ارائه شود.

گران‌فروشی

به گزارش ایکنا از زنجان، محسن افشارچی، استاندار زنجان، پیش از ظهر امروز  در جلسه روند بازرسی توزیع کالاهای اساسی استان با اشاره به اینکه طرح پرداخت یارانه به مردم به این شکل باقی نخواهد ماند و با عرضه کوپن الکترونیکی بسیاری از مشکلات و گرانی‌ها برطرف می‌شود، اظهار کرد: اگرچه این طرح ناگهانی دچار تشویش اذعان عمومی شد اما بهترین تصمیمی بود که دولت برای کاهش قاچاق و خالی نشدن انبار‌ها می‌توانست اتخاذ کند.

وی به جنگ اوکراین و روسیه تاثیرات قالب آن در افزایش قیمت اقلام ضروری و کاهش غلات و دانه‌های روغنی، اظهار کرد: این جنگ باعث شد در اقلام ضروری اعم غلات، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی با بحران گرانی و قاچاق بی‌رویه روبه‌رو شویم.

افشارچی با بیان اینکه دولت بودجه لازم برای توان خرید اقلام ضروری را دارد اما بحران حاکم در منطقه و سال‌ها قاچاق ظالمانه در دراز مدت مشکلات عدیده‌ای همچون سالیان گذشته را به همراه خواهد داشت، بیان کرد: عرضه با قیمت آزاد و پرداخت یارانه با دهک‌بندی اصولی تنها راه‌حل موجود در این شرایط بحران زده بود که این روند دستخوش تغییرات خواهد بود تا و هدف نهایی خود برسید و شاهد کاهش قاچاق اقلام ضروری به‌خصوص آرد خواهیم بود.

افشارچی اجرای این طرح را آینده‌نگری مناسب دانست و افزود: ذخایر گندم در روسیه عراق و ترکیه با کاهش مواجه شده است سال گذشته در کشور ۵.۲ میلیارد دلار برای خرید ۷.۵ تن گندم پرداخت کردیم که اگر به روال قبلی توزیع آرد ادامه می‌یافت امسال باید مبلغ بیشتری برای خرید گندم پرداخت کنیم.

استاندار زنجان با بیان اهمیت تفهیم و آگاه‌سازی مردم از طرح یارانه‌ای نان و عرضه اقلام به نرخ آزاد، گفت: بی‌شک شاهد نگرانی مردم و افزایش گرانی در بیش از ۴ رقم اعلام شده توسط دولت بوده‌ایم؛ همچنین انتظار افزایش تورم موقت را نیز داریم اما اگر مردم از اهمیت این تصمیم دولت آگاه باشند و این طرح به مرحله ظهور نهایی خود برسد مشاهده می‌کنیم که همه این نگرانی‌ها رفع و اقلام به نفع جیب مردم عرضه خواهد شد.

افشارچی با تاکید بر اینکه وظیفه ناظرین برخورد با هرگونه گران فروشی است، تصریح کرد: بازرس هر ارگان باید به وظیفه خود عمل کنند؛ الان وظیفه شما این است که هر کالا با قیمت درج شده و مصوبب عرضه شود در صورت بزور تخلف گزارشات به مدیران هر سازمان، اداره تعزیرات بنده ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه ناظرین و بازرسان مسئولیت خطیری دارند، گفت: بازرسان بازار، چشم و گوش مردم هستند تا از این اضطرار پیش آمده جلوگیری کنیم.

افشارچی با بیان اینکه صاحبان ۵۵ نانوایی مرحوم شده و جواز قدیمی دارند، گفت: مسئله ابطال جواز و یا صدور جواز جدید، همچنین بررسی اجاره‌ای بودن نانوایی‌ها در حال بررسی است.

استاندارد زنجان با اشاره به اینکه هنوز این طرح که به نفع مردم در داراز مدت است به غایت اصلی خود نرسیده است، افزود: سال گذشته در زنجان شاهد قاچاق ۱۰۰ تن گندم بودیم این رقم اصلا ناچیز نیست اما با طرح یارانه‌ای شدن نان، آرد به قیمت واقعی عرضه و سود خالص از هر فروش نان حتی بیش از گذشته به نانوا می‌رسد و تغییری در قیمت نان و سهمیه‌ها نیز نخواهیم داشت.

افشارچی با بیان نظارت داده‌ها به طریق فروش هر نان از دستگاه‌های نصب شده در نانوایی‌ها بررسی خواهد شد، ادامه داد: با گذر از فاز اولیه این طرح شاهد افزایش سود فروش هر نان لواش برای نانوا خواهیم بود.

استاندار زنجان با اشاره به سامانه سرند استقاده از این تکنولوژی را به بازرسان همه ارگان‌های دولتی توصیه کرد و در خصوص خرید آرد به نرخ آزاد، تاکید کرد: هدف در واقع کارخانه تا نانوایی است و با مصرف مردم و تعداد نان خریداری شده کاری نداریم‌.

انتهای پیام
captcha