رشته‌های درسی المصطفی متناسب با نیاز‌های سرزمینی است
کد خبر: 4060216
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه:

رشته‌های درسی المصطفی متناسب با نیاز‌های سرزمینی است

حجت‌الاسلام علی عباسی گفت: با توجه به اینکه جامعةالمصطفی در مراکز ونمایندگی‌های خود در داخل و خارج از کشور پذیرای ده‌ها هزار نفر دانش‌پژوه است که متناسب با موقعیت سرزمینی خود رشته‌های متناسب را آموزش می‌بینند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه هفتم خرداد در دیدار رئیس و جمعی از معاونین دانشگاه دولتی سامرا اظهار کرد: امروز جامعةالمصطفی العالمیه به عنوان یکی از بین‌المللی‌ترین مراکز علمی و آموزشی جهان اسلام مطرح است و برحسب رسالت آموزشی و فرهنگی که دارد عضو اتحادیه‌های مهم دانشگاهی جامعه جهانی همچون؛ اتحادیه دانشگاه‌های جهان، اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام و اتحادیه دانشگاه‌های آسیا و اقیانوسیه به شمار می‌آید.

وی با اشاره به تنوع ملیتی چشمگیر دانش‌پژوهان جامعةالمصطفی در داخل و خارج از کشور گفت: هم‌اکنون طلاب از ۱۳۵ ملیت در بیش از ۱۶۰ رشته، گرایش و مقطع علمی در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند که براساس طرح تحول آموزشی، این تنوع رشته‌ای به بیش از۴۰۰ رشته و گرایش ارتقا خواهد یافت.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه رشته‌های ارائه شده در جامعه المصطفی را در سه حوزه «علوم دینی»، «علوم انسانی با نگاه دینی» و «زبان و فرهنگ‌شناسی» عنوان کرد و افزود: رشته‌های اصیل حوزوی مانند فقه، در جامعةالمصطفی به صورت تخصصی در قالب «فقه و محیط زیست»، «فقه و خانواده»، «فقه اقتصاد»، «فقه قضا»، «فقه بهداشت» ارائه می‌شود که نکته حائز اهمیت آن است که المصطفی در بسیاری از رشته پیشگام و پیشران است.

رئیس المصطفی با تأکید بر پیشتازی حوزه علمیه قم در عرصه علوم انسانی با دیدگاه اسلامی اظهار کرد: رشته‌هایی مانند اقتصاد اسلامی، مدیریت، حقوق، تعلیم و تربیت، جامعه‌شناسی به همراه گرایش‌های متنوع هر رشته، در جامعةالمصطفی ارائه می‌شوند.

وی، با اشاره به ارائه رشته‌های مربوط به زبان و فرهنگ‌شناسی در جامعةالمصطفی، یادآور شد: هر چند جامعةالمصطفی به صورت گسترده به علوم پایه و تجربی ورود نداشته است، ولی به صورت محدود در برخی نمایندگی‌های خود، براساس نیاز‌های منطقه‌ای، رشته‌هایی همچون پرستاری را ارائه می‌کند.

حجت‌الاسلام عباسی با اشاره به تحصیل غیرحضوری هزاران نفر در دانشگاه مجازی المصطفی، اظهار کرد: مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی المصطفی، سالانه میزبان هزاران استاد و دانش‌پژوه از دانشگاه‌ها و مراکز علمی مختلف جهان است. در بخش‌های پژوهشی نیز المصطفی صاحب چندین پژوهشکده و پژوهشگاه است که مهم‌ترین آنها، پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی در مجتمع امین قم به شمار می‌آید که از نعمت فعالیت ۲۲ گروه علمی برخوردار است.

توسعه همکاری‌های علمی با دانشگاه‌های ایران

سپس صباح العباس، رئیس دانشگاه سامرا، فعالیت‌های علمی و دانشگاهی جامعةالمصطفی را در سراسر عالم، شایسته تقدیر دانست و افزود: جامعةالمصطفی نقش بسیار مهمی در گسترش علوم اسلامی و انسانی در جهان اسلام ایفا نموده که مایه افتخار ماست.

وی به معرفی دانشگاه سامرا و رشته‌های این دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه سامرا یک دانشگاه دولتی است و رشته‌های آن در دو محور علوم پایه و علوم اسلامی در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود.

رئیس دانشگاه سامرا، گسترش ارتباطات علمی دانشگاه‌های عراق را با دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران بسیار ارزشمند دانست و بیان کرد: امیدواریم در این سفر، زمینه افزایش همکاری‌ها میان دانشگاه سامرا و دانشگاه‌ها و مراکز علمی ایران، به ویژه جامعةالمصطفی، فراهم گردد.

در ادامه این دیدار، برخی از معاونین دانشگاه دولتی سامرا و جامعةالمصطفی گزارشی از حوزه‌های کاری خود ارائه کردند.

انتهای پیام
captcha