هیئت عالی قضائی به محل حادثه متروپل اعزام می‌شود
کد خبر: 4060294
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۲
دادستان کل کشور خبر داد؛

هیئت عالی قضائی به محل حادثه متروپل اعزام می‌شود

دادستان کل کشور درباره تعیین مقصران حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان، گفت: مستندات ۸۰ صفحه‌ای از حادثه آبادان ارسال شد اما مکفی نبود لذا هیئت عالی به محل حادثه اعزام می‌شود.

به گزارش ایکنا، مهر نوشت: حجت الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در بخش خبری ساعت ۲۱ با بیان اینکه خواهان ارسال پرونده‌ای مربوط به متروپل بودیم که امروز ۸۰ برگ از پرونده برای ما ارسال شد و خود بنده آن را خواندم، گفت: امروز دیدم که با این مقدار مستندات اظهار نظر قطعی مشکل است و به همین منظور هیئت عالی قضائی فردا برای بررسی بیشتر به دادگستری آبادان رفته و مسائل و پرونده‌های آنجا را بررسی می‌کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به مجموع اطلاعات، نمی‌توانم قاطعانه بگویم که قصوری از سوی دستگاه قضائی رخ داده است یا خیر، از پیگیری جدی این مسئله خبر داد و افزود: بررسی‌های ما به نتیجه نرسیده است و بنده گمان می‌کردم با مستندات ارسالی بتوان به اظهار نظری رسید.

حجت‌الاسلام منتظری درباره قصور مسئولان استانی، بیان کرد: در مورد مراجع استانی هم فعلاً نمی‌توان اظهار نظر کرد؛ طبق فرایند قانونی اگر جرم یا تخلفی نسبت به دادستان، قاضی یا هر فرد قضائی دیگر طرح شود، باید روند قضائی خود را طی کند.

وی درخصوص برخورد با ساختمان‌های ناایمن، ادامه داد: امیدوارم مسئولان مربوطه در راه و شهرسازی و ...، تمام وظایفی که بر عهده دارند را به درستی انجام دهند. اگر چنانچه دستگاه قضائی بخواهد ورود کند یا از باب پیشگیری است و یا برخورد قضائی.

دادستان کل کشور با بیان اینکه باید برای کل کشور و تمامی ساختمان‌های نا ایمن فکری شود، گفت: باید در ابتدا به این پرداخته شود که چرا شهرداری‌ها یا شهرسازی‌ها نسبت به وظایفی که دارند قصور کنند تا قوه قضائیه بخواهد ورود کند. باری نیست که فقط بر دوش قوه قضائیه بیندازیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حادثه پلاسکو برای مسئولان درس عبرت شد، افزود: اگر شهرداری و نظام مهندسی و راه و شهرسازی به وظایف قانونی خود عمل کنند، قوه قضائیه ورود نمی‌کند. دستگاه قضائی نمی‌تواند به تعداد ساختمان‌های ساخته شده مأمور بگذارد.

حجت‌الاسلام منتظری با بیان اینکه دستگاه‌هایی که مسئول هستند اگر به وظایف خود عمل کنند کار به اینجا نمی‌رسد، در پاسخ به این سؤال که پس از پلاسکو ۱۲۹ ساختمان بحرانی در تهران شناسایی شده، آیا دادستانی برخورد کرده است؟، گفت: دادستانی باید چه کند؟ باید تخلیه کند؟ اگر جرمی بوده باید به دستگاه قضائی اعلام کنند.

وی در پاسخ به سوالی که چرا از گزارش ۱۲۹ ساختمان یک ساختمان هم اصلاح نشده است گفت: خب شما آقایان می‌گوئید دادستانی چه کار کند؟

دادستان کل کشور با بیان اینکه دستگاه‌ها باید هماهنگی لازم را با هم داشته باشند، ادامه داد: همین امشب اعلام می‌کنم شهرداری، نظام مهندسی و راه و شهرسازی از همین هفته به دادستانی کل مراجعه و تک‌تک موارد بحرانی را اعلام کنند، به شرطی که هر حکمی که دادستانی اعلام کرد را اجرا کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا از شش سال پیش چنین حرفی نزدید، اظهار کرد: چه کار می‌شود کرد؟ آقایان نخواستند. دستگاه‌ها باید اعلام کنند. کجا این ۱۲۹ مورد را اعلام کردند؟ باید بیایند و برنامه‌ریزی کنند.

حجت‌الاسلام منتظری با بیان اینکه ما نمی‌توانیم چراغ به دست بگیریم ببینیم کدام ساختمان نا ایمن است؟، اظهار کرد: شهرداری بیاید و اعلام کند؛ البته صرف اعلام فایده ندارد بلکه باید برنامه‌ریزی هم بکنند. این حادثه را یک فرصت می‌بینم‌، دستگاه‌ها پای کار بیایند و برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی با بیان اینکه از نظر قانونی قوه قضائیه نمی‌تواند جلوی تملک ساختمان‌ها را بگیرد، ادامه داد: نهادهایی که متولی هستند اگر جرمی دیدند را باید به دستگاه قضایی اعلام کنند.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه سازمان بازرسی نمی‌تواند تمامی ساختمان‌ها را بررسی کند، اظهار کرد: این مسئولیت قطعاً به عهده قوه قضائیه نیست و دستگاه‌های متولی باید پای کار بیایند.

انتهای پیام
captcha