امام خمینی(ره)، رهبری جهانی با ابعاد شخصیتی کم‌نظیر بود
کد خبر: 4060821
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶
سخنرانان مراسم سالگرد ارتحال امام در ایتالیا:

امام خمینی(ره)، رهبری جهانی با ابعاد شخصیتی کم‌نظیر بود

مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) و قیام 15 خرداد به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا در مرکز شیعیان امام مهدی(عج) شهر رم برگزار شد. سخنرانان این مراسم، به تجلیل از ابعاد سیاسی، علمی و معنوی شخصیت امام راحل پرداختند.

به گزارش ایکنا از ایتالیا، رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا در مراسمی، سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) را گرامی داشت. 

این مراسم در آستانه سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) و قیام پانزده خرداد، از ساعت 20 روز یکشنبه 8 خرداد ماه 1401، با حضور مهمان ویژه آیت الله اعرافی؛ عضو شورای نگهبان؛ نماینده مجلس خبرگان رهبری و مدیر حوزه علمیه قم و حوزه‌های علمیه سراسر کشور، در محل مرکز شیعیان امام مهدی(عج) شهر رم برگزار شد.

تجلیل از موضع امام در برابر آرمان فلسطین

در آغاز این مراسم که با حضور حمید بیات و طاها هاشمی سفرای ایران در رم و واتیکان؛ محمدتقی امینی رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا؛ و حجج اسلام حسینی کوهساری رییس مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه علمیه قم و حاجی مقیمی معاون پژوهشی برگزار شد، شیخ عباس دی پالما، روحانی مرکز شیعیان امام مهدی(عج) شهر رم، به سخنرانی پرداخت.

وی با گرامیداشت یاد امام راحل(ره) و شهدای قیام پانزده خرداد به ارائه تاریخچه‌ای اجمالی از گاه‌شمار انقلاب اسلامی از این قیام تا پیروزی آن به رهبری امام خمینی(ره)، شکل‌گیری  نظام جمهوری اسلامی ایران تا زمان ارتحال و پی‌گیری آرمان‌های امام راحل(ره) تا زمان حاضر پرداخت.

سپس سلامه عاشور، رئیس جمعیت فلسطینی‌های شهر رم طی سخنان کوتاهی، با گرامیداشت یاد امام راحل(ره) و تجلیل از مقام شامخ ایشان در حمایت از حقوق ملت مظلوم فلسطین، از طرف مسلمان فلسطینی حاضر در این مراسم به آیت‌الله اعرافی خیر مقدم گفت و سخن را به ایشان واگذار کرد.

قیام امام، معجزه‌ای برای بشریت

آیت‌الله اعرافی در آغاز سخنان خود، با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل(ره) و شهدای قیام پانزده خرداد، با مسلمان مظلوم سراسر جهان و بازماندگان حادثه اخیر آبادان ابراز همبستگی نمود.

این عضو شورای نگهبان در ادامه سخنان خود، با تشریح گوشه‌هایی از ابعاد شخصیتی امام راحل(ره)؛ بر حق وی بر مسلمانان جهان و پیروان دیگر ادیان ابراهیمی، از حیث نقش او در احیای معنویت در عصر چیرگی مادی گرایی در جهان تأکید و خاطر نشان کرد: چه در ایران، چه در نقاط دیگر عالم، کسی احتمال این که یک رهبر الهی و معنوی بتواند پیام نو و جدیدی را برای عالم ارایه بکند نمی‌داد. کسی احتمال پیروزی یک راه معنوی و الهی را در دنیای معاصر نمی‌داد. امام خمینی(ره) معجزه‌وار پیامی نو را در عالم منتشر کردند و با رهبری خودشان، آن انقلاب بزرگ را به پیروزی رساندند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در ادامه، با اشاره به مقام بسیار والای علمی امام راحل(ره)، بر جایگاه شامخ علمی ایشان در فقه؛ فلسفه و عرفان اسلامی و تألیفات شان در این حوزه‌ ها،  بیان داشت: امام(ره) اگر انقلاب نکرده بود و هیچ فعالیت اجتماعی را انجام نداده بود، به تنهایی به اندازه چند شخصیت بزرگ و نام آور علمی در علوم اسلامی و علوم الهی جایگاه رفیع داشت.

تألیفات امام، از ذخایر امت اسلامی است

وی افزود: کتاب‌های مهم فلسفی؛ فقهی و عرفانی امام(ره)، نه تنها برای شیعیان، بلکه برای امت اسلام، از ذخایر و گنج‌های مهم است و نه تنها برای مسلمانان، بخش‌های مهمی از فلسفه امام(ره) و عرفان امام(ره) برای بشریت امروز و برای دانشمندان و دانشگاه‌های مهم الهیات امروز، دارای گنج‌های بسیار ذی قیمت است.

مدیر حوزه علمیه قم همچنین، با اشاره به دیوان شعر به جا مانده از امام راحل(ره)، بعد هنری را از دیگر ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره) و بعد سیاسی را به عنوان سومین بعد شخصیتی ایشان برشمرد و خاطر نشان ساخت، پیروزی انقلاب اسلامی و استمرار و استحکام آن، مرهون عمق تفکر سیاسی و اجتماعی امام راحل(ره) و اشراف وی به تحولات سیاسی و اجتماعی بین‌المللی بوده که برجسته‌سازی مسأله فلسطین تنها یکی از نمونه‌های آن است. به همین دلیل بود، که امام(ره) فراتر از تشیع و ایران، به مسایل امت اسلام می‌اندیشید و فراتر از آن، امام خمینی(ره) به همبستگی همه ادیان الهی از جمله مسیحیت و اسلام برای نجات بشر و ارتقاء و اعتلای فکری و فرهنگی بشر می‌اندیشید و گام های بزرگی هم در این زمینه برداشت.

برجستگی بعد معنوی شخصیت امام

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود، بعد اخلاقی و معنوی را به عنوان چهارمین بعد شامخ شخصیت امام راحل(ره) برشمرد و بر تقدم این بعد از شخصیت امام خمینی(ره) بر ابعاد علمی؛ و سیاسی و اجتماعی تأکید نمود و با ارجاع به کتاب چهل حدیث امام(ره) و نقل سخنانی از شهید مطهری؛ آیت الله جوادی آملی و دیگر بزرگان مبنی بر تأثیر معنوی و اخلاقی ایشان بر مخاطبان، بر مقام روحانی و اخلاق حسنه امام(ره) در خانواده؛ تقید به نماز شب و مستحبات و اخلاق عبادی ایشان و اخلاق اجتماعی امام (ره) و در نهایت تقوا؛ دلیری و نترسی ایشان در مقابل غیر خدا تأکید کرد.

وی در خاتمه سخنان خود بیان داشت: امام(ره) همه این سرمایه‌های بزرگ علمی و وجودی خود را برای نجات بشر و برای سعادت بشر به کار گرفت و نه تنها برای ایران، بلکه برای همه بشریت راهی نو و جدید را ارایه داد.

نمایش فیلمی با محتوای زندگی نامه امام راحل(ره)؛ گاهشمار پیروزی انقلاب اسلامی؛ ارتحال امام(ره)؛ و استمرار راه ایشان با هدایت مقام معظم رهبری؛ به همراه اقامه نماز جماعت به امامت آیت الله اعرافی، دیگر بخش‌های این مراسم بود.

آیت الله اعرافی عضو شورای نگهبان و نماینده مجلس خبرگان رهبری و مدیر حوزه علمیه قم و حوزه‌های علمیه سراسر کشور؛ به همراه حجج اسلام حاجی مقیمی معاون پژوهشی و حسینی کوهساری رییس مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه علمیه قم، به دعوت مراکز علمی و شخصیت‌های دینی ایتالیا و واتیکان با هدف ملاقات و هم اندیشی با این شخصیت‌ها، به ایتالیا و واتیکان سفر نموده‌اند و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا نیز، مراسم سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) و قیام پانزده خرداد را با هدف بهره‌گیری از فرصت این سفر و حضور، با دعوت از آیت‌الله اعرافی به عنوان مهمان ویژه برگزار کرده است.         

انتهای پیام
captcha