قرآن ایده‌های پایان‌ناپذیری برای هنرمندان دارد + صوت و عکس
کد خبر: 4061416
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۱
هنرمند نمایشگاه «سلام» در گفت‌وگو با ایکنا:

قرآن ایده‌های پایان‌ناپذیری برای هنرمندان دارد + صوت و عکس

هنرمند نمایشگاه نقاشی «سلام» گفت: قرآن ایده‌های فراوانی دارد که یک هنرمند اگر تا ابد هم کار کند موضوع برای کار کردن وجود دارد.

حکیمه سلیمانی نسب متولد 1364 وی نقاشی را به صورت تجربی کار کرده و نزدیک به سه سال است که به صورت حرفه‌ای نقاشی را دنبال می‌کند. وی کوشش کرده تا با پرداختن به موضوعات قرآنی بین نقاشی و قرآن وحدت ایجاد کند و از این طریق به ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی بپردازد.

به مناسبت برگزاری نمایشگاه نقاشی «سلام» آثار حکیمه سلیمانی‌نسب ایکنا گفت‌وگویی با این هنرمند انجام داده است. در ادامه مشروح گفت‌وگو را می‌خوانیم.

سلیمانی نسب در رابطه با نمایشگاه ‌«سلام» بیان کرد: 20 اثر در این نمایشگاه به نمایش درآمده که سبک کارها به صورت تلفیقی است. سعی کردم از نقاشی‌های ایرانی مانند مینیاتور هم استفاده کنم تا کمکی شود دوباره این سبک از نقاشی احیاء شود.

وی ادامه داد: در این نقاشی‌ها از موتیف‌های ایرانی مثل ترنج، انار، گل انار بسیار استفاده شده است تا فرهنگ ایرانی-اسلامی را با هنر ایرانی-اسلامی را تلفیق کردم. همچنین به نمادها توجه شده است. در اثری که پیرامون حضرت مریم است نمادهایی مانند انگور، ماهی، گل لاله و انار که نمادهای باروری است وجود دارد تا به عنوان بشارت در نقاشی کار شده باشد.

سلیمانی‌نسب در رابطه با موضوع نقاشی‌ها بیان کرد: موضوع این نقاشی‌ها از آیات قرآن برداشته شده است. آیاتی که در رابطه با حضرت سلیمان (ع) و بلقیس و فرشتگان است مورد اشاره بودند. قرآن عنوان‌ها و ایده‌های فراوانی دارد که یک هنرمند اگر تا ابد هم کار کند موضوع برای کار کردن وجود دارد از همین روی آثار را در رابطه با حضرت سلیمان و علاقه‌ ایشان به اسب‌ها شروع کردم تا به موضوع فرشتگان در قرآن رسیدم. در این نقاشی‌ها سعی شده تا بشارت‌ها در نظر گرفته شود؛ بشارت‌هایی که انسان‌ها را به زندگی و آخرت امیدوار می‌کند.

قرآن ایده‌های فراوانی برای هنرمندان دارد + صوت

این هنرمند در رابطه با تلفیق مضامین دینی با نقاشی بیان کرد:‌ این موضوعات بیشتر فطری هستند و به فطرت انسان مربوط می‌شود. آیات مانند کتیبه‌نویسی‌های ایران باستان نوشته شده و توضیحات هم کنار آثار وجود دارد. بعضی از افراد بعد از اینکه می‌بینند و می‌فهمند که بر اساس قرآن است خیلی متحول می‌شوند و می‌گویند که ما فکر نمی‌کردیم که قرآن چنین موضوعاتی دارد. بسیاری افراد بعد از بازدید می‌روند قرآن را باز می‌کنند. این موضوع برای خودم جالب است که به نحوی معرفی مفاهیم قرآنی را در قالب هنر انجام دادم.

سلیمانی نسب ادامه داد: بسیاری از این افرادی که سن کمی دارند وقتی به نمایشگاه می‌آمدند متعجب می‌شوند و چند بار آثار را می‌بینند و بعضاً می‌گویند که ما قرآن را باز کردیم و خواندیم در صورتی که قبلاً توجه نمی‌کردیم. سعی شده یک نگرش جدیدی با دید هنر به قرآن داشته باشم. هنر همه چیز را زیبا می‌کند و اگر موضوع، مفهومی باشد مفاهیم را به زیبایی در خاطر آدم می‌گنجاند.

وی در رابطه با تصاویر فرشتگان بیان کرد: یکی از موضوعاتی که کار شده تصویر فرشته‌ها بود و از این موضوع استقبال خوبی هم شد. فرشتگان خداوند را تسبیح می‌کنند و برای انسان در دنیا و آخرت دعا می‌کنند؛ همین موضوع نور امیدی است برای انسان‌ها است. 

قرآن ایده‌های فراوانی برای هنرمندان دارد + صوت

این هنرمند در پایان در رابطه با استقبال از نمایشگاه «سلام» بیان کرد: استقبال خیلی خوب بود که حتی منجر به تمدید زمان نمایشگاه شد. نزدیک به 80 درصد بازدیدکنندگان راضی بودند اما در عین حال منتقدان هم کم نبودند که بیان می‌کردند که آثار کپی است اما تا جایی که تحقیق کردم هیچ کس به صورت مجموعه بر قرآن کار نکرده است و این اولین بار بود که به این صورت کار شده بود.

قرآن ایده‌های فراوانی برای هنرمندان دارد + صوت

قرآن ایده‌های فراوانی برای هنرمندان دارد + صوت

 

انتهای پیام
captcha