نیازمند آموزش در حوزه تعاون هستیم
کد خبر: 4062614
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
آقامحمدی:

نیازمند آموزش در حوزه تعاون هستیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آموزش در حوزه تعاون از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، گفت: وزارت تعاون مسئولیت آموزش مدیریت دولتی، آموزش مدیریت صنعتی و سایر آموزش‌های معتبر را برعهده بگیرد و نقش سازماندهی را به این آموزش‌ها برعهده داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، علی آقامحمدی، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر روز دوشنبه ۱۶ خرداد، در هفتمین هفته از دوشنبه‌های اندیشه‌ورزی با عنوان «روستا تعاون» که به همت اندیشکده تعاون برگزار شد، گفت: در تعاونی یا افراد حضور پیدا نمی‌کنند یا وقتی هم حضور پیدا می‌کنند، زیاده‌خواه خواهند شد، یعنی فکر می‌کنند همه عالم تعاونی خواهد شد و به همین دلیل هرگز در این رابطه حد تعادلی را مشاهده نکرده‌ایم.

وی افزود: در مجلس اول خیلی کارها انجام شد و در مجلس دوم هم همین‌طور و علاقه‌ای وجود داشت که چنین اتفاقی بیفتد، اما کسانی مانند مرحوم فواد کریمی و آقای یزدانی وقتی از تعاونی صحبت می‎‌کردند، تعاونی همه عالم را می‌گرفت و نمی‌شد راجع به بخش دیگری سخن گفت! در مقابل یک عده هم ضد تعاونی بودند، گویا اگر تعاونی تشکیل شود جای اینها را خواهد گرفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در حوزه تعاونی سند بالادستی کم نداریم، ادامه داد: تمامی این اسناد بر سهم 25 درصدی تعاون تأکید کرده‌اند. پس دیگر نیازی نیست سندی ویژه تعاون نوشته شود، بلکه باید این اسناد را عملیاتی کرد.


بیشتر بخوانید:

آقامحمدی با تأکید بر تعیین‌تکلیف حقوقی تعاونی‌ها عنوان کرد: در تعاونی‌ها باید مالکیت به رسمیت شناخته شود و باید آنهایی که عضو تعاونی‌ها هستند از شرایط حقوقی خود و وضعیت سهم‌شان آگاه باشند.

وی به ضرورت برابری در تعاونی‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های تعاونی عدالت و برابری است و هرکس به سهمی که دارد قانع است و به آن رضایت می‌دهد و از سوی دیگر این برابری به انسجام اعضا کمک کرده و جمع‌بندی حاصل کار بشر این است که افراد در یک انسجام بهتر می‌توانند بازدهی بیشتری داشته باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هر هر ازدواجی طلاقی هم دارد و باید طلاق را حلال بدانیم، متذکر شد: چطور در سهام‌داری خیلی راحت سهام را خریداری می‌کنیم یا به فروش می‌رسانیم، در تعاونی هم باید این‌گونه باشد؛ یعنی نظامی ایجاد شود تا عضو یک تعاونی به راحتی سهام و حق خود را به فروش برساند و جدا شود. مسئله جدا شدن عضو یک تعاونی با ایجاد نظام قیمت‌گذاری مناسب امکان‌پذیر است.

آقامحمدی به ضرورت تشکیل ساختار حقوقی با هدف ارائه خدمات حقوقی به تعاونی‌ها اشاره کرد و در این رابطه گفت: به باور من به این ساختار حقوقی پول بدهند، اما صفر تا صد خدمات حقوقی را از آن طلب کنند، لذا نیازی نیست هر واحد تعاونی ساختار حقوقی مجزا برای خود تشکیل دهد، بلکه یک ساختار برای همه تعاونی‌ها تشکیل شود بهتر است.

وی متذکر شد: ما با مردم اصلاً کار نمی‌کنیم، بلکه بیشتر نقش تسهیل‌گر را داریم و کار مردم را به وسیله مردم انجام می‌دهیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آموزش در حوزه تعاون از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، گفت: باید بحران‌های واقعی ایران را شناخت و این مهم با آموزش تحقق می‌یابد. پیشنهاد می‌کنم وزارت تعاون مسئولیت آموزش مدیریت دولتی، آموزش مدیریت صنعتی و سایر آموزش‌های معتبر را برعهده بگیرد و نقش سازماندهی را به این آموزش‌ها برعهده داشته باشد.

آقامحمدی درباره مقابله با مهاجرت روستاییان به شهرها عنوان کرد: یکی از اقداماتی که می‌توان از طریق آن مانع مهاجرت روستاییان شد، این است که حق بیمه هشت سال اهالی روستا را دریافت نکنند و اگر همین موضوع اتفاق بیفتد خیلی از روستاییان به روستا بازخواهند گشت و به تأسیس تعاونی مبادرت می‌ورزند.

وی بیان کرد: در کشور ما برای شهرها هزینه می‌شود اما برای روستا هزینه‌ای صرف نمی‌شود. باید حق روستایی را باید بازگردانیم و سپس می‌توان شاهد رشد و شکوفایی تعاونی‌ها بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نباید در حوزه روستاتعاون درگیر تبلیغات بود، گفت: مثلاً نباید مسئولان بگویند می‌خواهیم هزار روستاتعاون را ایجاد کنیم، به عبارت دیگر نباید تبلیغ پیش از عمل داشت. ابتدا باید کار انجام شود و سپس تبلیغ آن را انجام داد.

آقامحمدی تأکید کرد: مطمئن باشید با توجه به گرانی‌ها و شرایط سخت اقتصادی، روستاها بهترین جا برای فعالیت هستند و در این شکی نیست، اما باید یک سری فعالیت‌های اقتصادی را در روستاها راه انداخت، به عنوام مثال بوم‌گردی و گسترش خدمات بهداشتی و درمانی و فرهنگی و اقتصادی می‌تواند به تقویت جذابیت‌های اقتصادی روستاها کمک کند.

انتهای پیام
captcha