رونق گردشگری اسلامی در سریلانکا به مدد جاذبه‌های فرهنگی
کد خبر: 4064106
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰

رونق گردشگری اسلامی در سریلانکا به مدد جاذبه‌های فرهنگی

گردشگران مسلمان در سریلانکا به مانند بسیاری از مقاصد گردشگری، احتمال دارد در دسترسی به غذای حلال با محدودیت مواجه شوند. با این همه صنعت گردشگری این کشور بر جاذبه‌های فرهنگی تأکید می‌کند که ممکن است برای بازدیدکنندگان مسلمان جذاب باشد.

گردگردشگری اسلامی در سریلانکا

به گزارش ایکنا، سریلانکا به دلیل موقعیت جغرافیایی و تاریخی خود از جمله مقاصد گردشگری مهم در جنوب آسیاست. این کشور در سال‌های اخیر تلاش کرده که در کنار جذب گردشگران، حوزه گردشگری حلال را هم توسعه دهد.

به دلیل موقعیت استراتژیک سریلانکا، اسلام توسط دریانوردان و بازرگانان شبه‌جزیره عربستان وارد این کشور شد. یکی از قدیمی‌ترین نام‌های این جزیره، سراندیب، اصالتاً عربی است و در اوایل سال 361 پس از میلاد مسیح، حتی قبل از ظهور اسلام، ثبت شد.

مسلمانان سریلانکا حدود 9.4 درصد از کل جمعیت این کشور را و مورها حدود 98 درصد از کل جمعیت مسلمانان بزرگترین گروه قومی مسلمان را تشکیل می‌دهند. مالایی‌ها با حدود 41000 نفر دومین جامعه بزرگ مسلمان هستند. بیشتر مالایی‌ها از فرزندان افراد تبعیدشده سیاسی، اشراف، رؤسا، سربازان، محکومان و بردگان آزادشده از مجمع الجزایر اندونزی هستند که در طول دوره اشغال اندونزی توسط هلندی‌ها به این جزیره آورده شدند.

صنعت گردشگری سریلانکا

گردشگری از زمان به رسمیت شناخته شدن رسمی آن در سال 1966 همواره صنعتی حیاتی در چارچوب سیاست‌های دولت سریلانکا بوده است. تمرکز توسعه و بازاریابی در حوزه گردشگری در حال حاضر با شعار «فراتر از سواحل؛ طبیعت، فرهنگ و ماجراجویی» هدایت می‌شود. در نتیجه، صنعت گردشگری بر جاذبه‌های فرهنگی تأکید می‌کند که ممکن است برای بازدیدکنندگان مسلمان جذاب باشد.

ورود گردشگران به سریلانکا پس از پایان جنگ داخلی در مِی 2009 افزایش یافت. در سال 2014، تعداد گردشگران خارجی سریلانکا در مجموع به 1.5 میلیون رسید که درآمد ارزی 2.4 میلیارد دلاری را برای این کشور در پی داشت و این میزان به معنای 161 دلار هزینه برای هر گردشگر در روزهای اقامتش در این کشور بود.

به حدود 50 درصد از گردشگران ورودی توسط شرکت ملی هواپیمایی سریلانکا و به نیمی دیگر توسط خطوط هوایی بین‌المللی خدمات‌رسانی می‌شود. پنج فرودگاه داخلی علاوه بر سفر با تورهای هلیکوپتری و کشتی‌های دریایی به برخی از مقاصد گردشگری محبوب‌تر، نیازهای سفرهای هوایی داخلی را نیز برآورده می‌کنند.

بازدید گردشگران مسلمان از جاذبه‌های توریستی سری لانکا

سریلانکا کشوری بودایی است و فرهنگ و تمدن 2500 ساله آن جاذبه‌هایی را از خود به جای گذاشته است که همه گردشگران می‌توانند از آن لذت ببرند. با این حال، جنبه‌های خاصی از جذابیت‌های گردشگری این کشور می‌تواند برای بازدیدکنندگان مسلمان هم قابل توجه باشد، مانند غذاهای محلی، سرسبزی و زیبایی‌های دیدنی حومه شهر، مناطق کوهستانی، آب و هوا، سواحل، تاریخ و فرهنگ.

سرمایه‌گذاری برای جذب گردشگران مسلمان

ارائه‌دهندگان محصولات و خدمات توریستی سریلانکا به خوبی از نیازهای بازدیدکنندگان مسلمان آگاه هستند. گزینه‌های زیادی برای یافتن غذای حلال در سریلانکا وجود دارد. با توجه به جامعه بزرگ و فعال مسلمانان، غذای حلال به‌طور گسترده‌ای در دسترس است.

با این حال، تنها تعداد انگشت‌شماری از محصولات غذایی حلال توسط جامعه علمای سیلان(نهاد مسلمانان سریلانکا)، که مرجع اصلی صدور گواهی حلال در این کشور است، تأیید شده و همین امر استفاده از محصولات غذایی حلال را تا حدودی دشوار کرده است.

با این همه بسیاری از رستوران‌های اسلامی به مشتریان خود اطمینان می‌دهند که غذاهای حلال سرو می‌کنند. ده‌ها فروشگاه غذای کنار جاده‌ای نیز متعلق به مسلمانان هستند که معمولاً با علائمی مانند نشان حلال مشخص می‌شوند که برخی از آنها بهترین غذاهای محلی سریلانکا را سرو می‌کنند. از آنجا که اکثریت کشور بودایی را تشکیل می‌دهند، طیف گسترده‌ای از فروشگاه‌های غذای گیاهی در سراسر جزیره وجود دارد.

تاکید بر جاذبه‌های فرهنگی برای جذب گردشگران مسلمان در سری‌لانکا

همه زنان مسلمان در سریلانکا حجاب و روبنده ندارند، اما در اکثر مناطقی که مسلمانان در آنها زندگی می کنند، مشاهده حجاب زنان یک منظره رایج است. به همین دلیل زنان گردشگر خارجی مسلمان متمایز از ساکنان محلی نیستند.

بیشتر هتل‌ها به امکاناتی مانند داشتن جهت قبله در اتاق‌ها و پخش اذان مجهز هستند. با وجود مساجد و زیارتگاه‌های زیادی که در سراسر کشور گسترده شده‌اند، مسافران مسلمان همیشه می‌توانند در طول سفر خود در هر زمانی یکی از آنها را بیابند.


بیشتر بخوانید:

مسجد سرخ کلمبو؛ خاص‌ترین جاذبه گردشگری سریلانکا + فیلم


مسجد سرخ در شهر کلمبو

با وجود اینکه مسلمانان سریلانکا در این کشور اقلیت به حساب می‌آیند، بخش مهمی از جامعه چندقومیتی و چندمذهبی سریلانکا بوده‌اند و گذشته‌ای دارند که به آن افتخار می‌کنند. گردشگری حلال در سریلانکا عمدتاً به بازدید مسلمانان محلی از مساجد داخل کشور محدود می‌شود. مساجد متعددی در اقصی نقاط کشور موجود است و در طول فصل مسافرت، مسلمانان زیادی در این مکان‌ها گرد هم می‌آیند تا در ضیافت‌های دینی مانند ماه مبارک رمضان و جلسات قرائت قرآن شرکت کنند. از مهمترین مساجد سریلانکا می‌توان به مسجد سرخ در شهر کلمبو و مسجد میران جمعه در شهر گیل(Galle) اشاره کرد.

مسجد میران جمعه در شهر گیل سری لانکا

مسجد میران جمعه در شهر گیل

بر اساس آمارهای رسمی دولت، تخمین زده می‌شود که حدود 20 درصد از کل ترافیک گردشگران را مسلمانان کشورهای اسلامی و هند تشکیل می‌دهند که نیاز آنها به اقامتگاه و تورهای داخل کشور از طریق محصولات، خدمات و امکانات موجود برای همه گردشگران تأمین می‌شود.

البته نگرانی اصلی در دسترس بودن غذای حلال است. با توجه به جامعه بزرگ و فعال مسلمانان، غذاهای حلال به‌طور گسترده در سراسر جزیره در دسترس است و گردشگران داخلی از این واقعیت آگاه هستند و می‌دانند کجا چه چیزی بخورند و بنوشند، اما گردشگران مسلمان خارجی باید از در دسترس بودن غذای حلال مطلع شوند.

حضور جمعیت زیادی از سریلانکا، به‌ویژه در منطقه خلیج فارس، به‌طور غیرمستقیم تبلیغات گسترده‌ای را برای این کشور در پی داشته که به نوبه خود باعث علاقه بیشتر به سفر به سریلانکا شده است. دفتر تبلیغات گردشگری سریلانکا این فرصت را غنیمت شمرده و این بازار را به عنوان منبع مهمی برای ارتقای بیشتر و نیز به عنوان منبع سرمایه‌گذاری در سریلانکا معرفی کرده و بدین ترتیب مشارکت خود را در نمایشگاه‌های تجاری مختلف منطقه به عنوان یک ویژگی سالانه افزایش داده است.

گزارش از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha