اعتراف هلند به کوتاهی در جلوگیری از نسل‌کشی مسلمانان در سربرنیتسا
کد خبر: 4064726
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵

اعتراف هلند به کوتاهی در جلوگیری از نسل‌کشی مسلمانان در سربرنیتسا

دولت هلند قصد دارد به زودی به کوتاهی نیروهای خود در جلوگیری از بروز فاجعه انسانی و نسل‌کشی مسلمانان در سربرنیتسا در جریان جنگ بوسنی اعتراف کند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از داچ نیوز، دولت هلند قرار است به قصور سربازان خود در جریان جنگ بوسنی اعتراف کند.

کابینه هلند آخر این هفته رسماً تصدیق خواهد کرد که سربازان این کشور  که در طول جنگ بوسنی تحت نظارت سازمان ملل کار می‌کردند، برای حفاظت از «منطقه ام» سازمان ملل در سربرنیتسا نتوانستند به ماموریت خود به درستی عمل کنند.

شهر سربرنیتسا در سال 1995 از سوی صرب‌های بوسنی تصرف شد و حدود 8 هزار نفر از مسلمانان درماه ژوئن این سال در طول پنج روز اعدام شدند.

روزنامه تلگراف (Telegraaf) هلند گزارش داد که مارک روته نخست وزیر هلند، کایزا اولونگرن وزیر دفاع این کشور و اونو آیشلشام فرمانده ارتش هلند، روز شنبه با کهنه سربازان یگان Dutchbat III ملاقات خواهند کرد تا رفتار نادرست این یگان را در جنگ بوسنی تصدیق و احتمالاً از آنها قدردانی کنند.

پس از جنگ بوسنی، 300 سرباز کلاه آبی حافظ صلح هلندی به دلیل ناتوانی در محافظت از منطقه امن سربرنیتسا سرزنش شده‌اند.

دی برویژن، که اکنون یک باشگاه ورزشی برای سربازان هلندی را اداره می‌کند، می‌گوید اگرچه روابط دوستانه‌ای با بستگان قربانیان سربرنیتسا دارد اما در قبال نسل‌کشی بوسنی احساس مسئولیت می‌کند. وی می‌گوید: من هنوز می‌توانم آن صحنه‌ها را به یاد بیاورم.

دی برویژن به روزنامه تلگراف گفت: من آنجا بودم و می‌دانم چه کار کردم. انتخاب درستی در آنجا وجود نداشت. انتخاب بین بد و بدتر بود. اکثریت قریب به اتفاق سربازان داچ بات، به هیچ وجه قادر به انجام عملیات نبودند. اگر نتوانید کاری انجام دهید ناامید و ناتوان می‌شوید. به خصوص زمانی که کارفرمای شما هیچ کاری برای اصلاح تصورات نادرست انجام نمی‌دهد. 

انجمن داچ بت III، که از منافع نیروهای سابق خود دفاع می‌کند می خواهد شاهد پایان دادن به روند صدمات شخصی چندین ساله باشد که گفته می‌شود ده‌ها نیروی سابق آن هنوز از عواقل آن رنج می‌برند. این انجمن ادعا می‌کند که ۲۸ نفر از اعضای این یگان، بر اثر سرطان‌هایی که ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ایجاد شده باشد، جان خود را از دست داده‌اند.

گزارشی که در سال 2002 منتشر شد، نشان داد که نیروهای هلندی با آمادگی ناکافی به یک مأموریت بسیار دشوار فرستاده شده بودند.

در ماجرای قتل عام سربرنیتسا، 8 هزار مرد و جوان مسلمان به دست صرب‌ها کشته شدند و نیروهای هلندی سازمان ملل نیز تنها نظاره‌گر این ماجرا بودند.

هم اکنون 27 سال از نسل کشی صرب‌ها و حامیان غربی آن‌ها در سربرنیتسا می‌گذرد، اما قاتلان و عوامل اجرایی این جنایت بزرگ، آزادانه در خاک کشور‌های اروپایی می‌گردند. در این میان، هلند به عنوان کشوری که اصلی‌ترین نقش را در وقوع این جنایت داشته، بیشترین سهم را در جلوگیری از اجرای عدالت در خصوص قاتلان هزاران مسلمان بی‌گناه دارد.

انتهای پیام
captcha