ویژگی‌های ارسال پیام در شبکه‌های اجتماعی + فیلم
کد خبر: 4064930
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
آداب معاشرت در فضای مجازی/ 5

ویژگی‌های ارسال پیام در شبکه‌های اجتماعی + فیلم

مدرس و پژوهشگر تربیت و رسانه توجه به عدم ابهام در مطالب، عدم زیاده‌گویی و مختصر و مفید بودن مطالب را از جمله مواردی برشمرد که طی ارسال پیام در گروه‌های اجتماعی باید مدنظر قرار گیرد.

فاطمه میررحیمیدر دنیای کنونی با فراگیر شدن رسانه‌ها و ابزار ارتباطی، دارا بودن سواد رسانه‌ای یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید از سوی کاربران رسانه به ویژه افرادی که در زندگی روزمره خود با فضای مجازی سروکار دارند، مد نظر قرار گیرد.

ایکنا بنابر رسالت رسانه‌ای خود نسبت به ارائه بسته‌های آموزشی برای کاربران فضای مجازی اقدام کرده است تا زمینه استفاده بهینه از این فضا مهیا شود و آسیب‌ها به حداقل برسد. فاطمه میررحیمی، مدرس و پژوهشگر تربیت و رسانه در مجموعه درس‌گفتارهای «آداب معاشرت در فضای مجازی» به بیان نکاتی مهم در موضوع سواد رسانه‌ای می‌پردازد.

میررحیمی در پنجمین قسمت از این مجموعه به موضوع «ارسال پیام» پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌شنوید و می‌خوانید.

«پس از بیان مطالبی در مورد ایجاد گروه، عضو شدن و دعوت از دیگران به گرو‌ه‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی، به بحث انتقال پیام و مطالب در گروه می‌پردازیم که در این زمینه رعایت چند نکته ضروری به نظر می‌رسد. چنانچه گروه مربوط به موضوع ویژه‌ای است، باید دقت کنیم که مطالب و موضوعاتی که در گروه قرار می‌دهیم نیز باید پیرامون همان هدف و موضوع گروه بوده و از بیان مطالب اضافه در این زمینه خودداری کنیم.

همچنین، باید به زمان ارسال پیام در گروه نیز دقت داشته باشیم. این مسئله نوعی قانون نانوشته است که باید در ارسال مطالب در گروه به گونه‌ای عمل کنیم که برای دیگران مزاحمت ایجاد نکنیم. چنانچه در گروه مورد نظر افراد از قومیت‌های مختلف حضور دارند نیز باید دقت نظر خاصی در ارسال پیام‌هایی داشته باشیم که بعضا حاوی نکات مختلف تأثیرگذار همچون جک‌ها و طنازی‌های حساسیت برانگیز در میان اقوام مختلف هستند.

پیش از ارسال پیام باید به نکاتی همچون عدم ابهام در مطالب، عدم زیاده‌گویی، مختصر و مفید بودن مطالب دفت کنیم. گاهی اوقات نوعی تناقض بین ارائه مطلب کوتاه و بیان مصادیق متعدد برای تفهیم این مطلب وجود دارد که در این زمینه بهتر است به ایجاد تعادل بین این دو مورد بپردازیم. یعنی در عین اینکه مطالب باید واضح، ساده مفید و مختصر باشد، چنانچه نیاز به مصداق و مثال دارد، باید این مثال‌ها را نیز برای وضوح مطلب بیان کنیم تا بین اعضای گروه سوء تفاهمی ایجاد نشود.

همچنین، باید سعی کنیم تا از ارسال پیام‌های مبهم و دوپهلو خودداری کرده و چنین پیام‌هایی را در گروه بارگذاری نکنیم. چنانچه فردی پیام‌ مبهمی برای اعضای گروه ارسال کرد، باید پیش از اظهار نظر در این زمینه، از فرد مورد نظر بخواهیم تا این مسئله را برای ما توضیح دهد و در این رابطه خیلی سریع اقدام به پاسخ‌گویی نکنیم.

همچنین، باید از بیان مغالطات در گروه نیز بپرهیزیم. مغالطات انواع متفاوتی دارند. یک نوع از این مغالطات ارائه پاسخ به انتقادات با انتقاد متقابل در رابطه با موضوعی دیگر است. یعنی اگر نقدی می‌شود به جای پاسخ به نقد، نسبت به فردی که آن مطلب و انتقاد را به ما ابراز کرده، موضع گرفته و به انتقاد متقابل از او در رابطه با موضوعی دیگر بپردازیم.

این بدان معناست که به جای پاسخ‌گویی، توپ را در زمین طرف مقابل انداخته و او را نقد کنیم. گاهی اوقات در بیان مطالب در ارتباط حضوری و یا غیر حضوری دچار بحث مغالطات می‌شویم که باید از آن پرهیز کنیم یعنی در آداب معاشرت و عرصه شبکه‌های اجتماعی نیز باید همانند معاشرت‌های حضوری از بکارگیری مغالطات پرهیز کنیم.

همچنین، چنانچه قصد ارسال مطلب جدیدی در گروه داریم باید حقوق مؤلف را نیز رعایت کنیم یعنی اگر این مطالب و اطلاعات از منبعی موثق مانند پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، کتاب‌ها منتقل می‌شود، باید نام مؤلف را در آن ذکر کنیم».

انتهای پیام
captcha