ارائه خدمات اجتماعی به نیازمندان در طرح «افق»
کد خبر: 4064999
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
حجت‌الاسلام نوروزپور تبیین کرد؛

ارائه خدمات اجتماعی به نیازمندان در طرح «افق»

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه از سومین سال اجرای برنامه خدمات اجتماعی در راستای طرح افق ویژه نیازمندان و محرومان خبر داد.

حجت‌الاسلام نوروزپوریکی از طرح‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در بقاع متبرکه سراسر کشور، طرح افق است که در سه حوزه فعالیت‌های قرآنی، فرهنگی و اجتماعی به مردم خدمت‌رسانی می‌کند. بر اساس برنامه‌های خدمات اجتماعی این طرح، هیئت‌امنا و خدام هر بقعه متبرکه وظیفه دارند تا آسیب‌های اجتماعی اطراف امامزاده خود را شناسایی کرده و نسبت به کاهش این آسیب‌ها اقدام و تلاش کنند.

یکی از خدمات اجتماعی بقاع متبرکه و امامزادگان، راه‌اندازی اتاق‌های مشاوره است، یعنی افرادی که مشکلات خانوادگی دارند برای حل این مشکلات، به این مراکز مراجعه می‌کنند تا مشکل ایشان حل شود. همچنین، خدمات اجتماعی گوناگونی به تناسب شرایط هر منطقه در مراکز افق بقاع متبرکه ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلام محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌و‌گو با ایکنا، در رابطه با طرح خدمات اجتماعی بقاع متبرکه به فعالیت‌های مراکز افق اشاره و اظهار کرد: از سال 98 در سازمان اوقاف و امور خیریه تصمیمی اخذ شد که طبق آن خدمات اجتماعی نیز به مأموریت‌های بقاع متبرکه افزوده شود.

وی افزود: به این ترتیب بحث خدمات اجتماعی نیز در کنار برنامه‌های فرهنگی و قرآنی در کنار برنامه‌های مختلف سازمان اوقاف در بقاع متبرکه قرار گرفته و این سه طرح و برنامه در کنار یکدیگر طرح «افق» که برگرفته از فعالیت‌های فرهنگی، قرآنی و خدمات اجتماعی است را تشکیل دادند.

نوروزپور ادامه داد: بنابراین، بقاع متبرکه ضمن اجرای برنامه‌های فرهنگی، قرآنی همچون «ضیافت الهی» شامل تفسیر، روخوانی، مداحی، سخنرانی، تواشیح و ...، «آرامش بهاری»، «نشاط معنوی» و ... برنامه‌های خدمات اجتماعی را نیز در حوزه بقاع متبرکه آماده و اجرا کرد.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه امسال در راستای اجرای طرح نشاط معنوی تعداد یک هزار امامزاده آماده اجرای این طرح معنوی هستند، تصریح کرد: در حوزه مسائل قرآنی نیز چند سالی است که برنامه کرسی تلاوت قرآن کریم هر هفته در بقاع شاخص شهرستان‌ها و استان‌ها برگزار می‌شود که طی اجرای آن قاریان برتر در بقاع متبرکه به تلاوت می‌پردازند.

وی افزود: همچون در حوزه تفسیر قرآن کریم نیز مدت دو سال است که ستاد عالی تفسیر قرآن کریم در مناسبت‌ها و روزهای پایانی هفته، مفسران متخصص را به امامزاده‌های سراسر کشور اعزام می‌کند. همچنین، ائمه جمعه و علمای بلاد و شهرها نیز در برگزاری کرسی تفسیر قرآن کریم استفاده می‌شود. همچنین، در حوزه حفظ قرآن کریم نیز برخی از بقاع متبرکه مدارس تخصصی حفظ قرآن را با هماهنگی آموزش و پرورش راه‌اندازی کرده‌اند که در این زمینه نیز در حال تربیت حافظان قرآن هستیم.

نوروزپور بیان کرد: در حوزه خدمات اجتماعی نیز وظیفه واحد خدمات اجتماعی مراکز افق این است که آسیب‌های اجتماعی نواحی اطراف و نزدیک به بقاع متبرکه را شناسایی و برای آن‌ها چاره‌اندیشی کنند. یکی از این آسیب‌های اجتماعی معضل فقر است که در این راستا با شناسایی فقرا، خدمات اجتماعی و کمک‌های مختلفی به ایشان اعطا می‌شود.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: در همین راستا از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا به امروز تعداد بیش از دو میلیون و 500 هزار بسته معیشتی از سوی هیئت امنای بقاع متبرکه در میان خانواده‌های نیازمندان توزیع شده است که تقریباً 70 درصد از هزینه تهیه و آماده‌سازی این بسته‌ها از سوی مردم تأمین شده و حدود 30 درصد مابقی، از درآمد موقوفات و بقاع متبرکه حاصل شده است.

وی گفت: یک از آسیب‌هایی که واحد خدمات اجتماعی مراکز افق بدان می‌پردازند، موضوع طلاق است که با برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های انجام شده با دادگاه‌های خانواده، اتاق‌های مشاوره در بقاع متبرکه ایجاد شده و با حضور و گفت‌و‌گوهای اساتید حوزه و دانشگاه، جمع کثیری از جوانانی که قصد طلاق داشتند، از این کار صرف نظر کردند.

نوروزپور بیان کرد: معضل دیگری که از سوی مراکز افق پیگیری می‌شود، مسئله اعتیاد است. در این برنامه، افراد گرفتار به اعتیاد به مشاوران و روانشناسان مستقر در بقاع متبرکه معرفی شده و آماده مراجعه به مراکز بازپروری می‌شوند. همچنین، برخی بقاع متبرکه کارگاه‌های اشتغال‌زایی برای افراد رها شده از اعتیاد و همچنین، زنان سرپرست خانوار و یا بدسرپرست ایجاد کرده‌اند تا این افراد بتوانند نسبت به تأمین معیشت خود اقدام کنند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: طی هماهنگی‌های انجام شده با سازمان فنی و حرفه‌ای، افراد با مشاغل مختلف خانگی در طرحی با عنوان «شمیم خدمت» آشنا می‌شوند و از طریق دریافت وام‌های قرض‌الحسنه از صندوق‌های قرض‌الحسنه بقاع متبرکه نسبت به ایجاد اشتغال دائم برای خود اقدام می‌کنند.

انتهای پیام
captcha