شفاف‌سازی قوانین مصرف رسانه‌‌ای در خانواده + فیلم
کد خبر: 4065331
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷
اصول قانونگذاری رسانه‌ای در خانواده/ ۶

شفاف‌سازی قوانین مصرف رسانه‌‌ای در خانواده + فیلم

کارشناس مسائل تربیتی و سواد رسانه‌ای گفت: زمانی که والدین می‌خواهند قواعد و قوانین مصرف رسانه‌ای را در فضای منزل پیاده‌سازی کنند باید دقت نظر داشته باشند که این قواعد و قوانین باید به‌صورت شفاف در فضای خانواده اعلام شود.

سعید مدرسی

در دنیای کنونی با فراگیر شدن رسانه‌ها و ابزار ارتباطی، تربیت رسانه‌ای یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید مدنظر والدین قرار گیرد تا نسبت به روند تربیتی فرزندان خود کنترل و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

ایکنا بنابر رسالت آموزشی خود نسبت به ارائه بسته‌های آموزشی برای خانواده‌ها در رابطه با رمزگشایی از اصول قانون‌گذاری رسانه‌ای اقدام کرده است تا به کاهش فاصله بین والدین و فرزندان و ورود بهتر به موضوع تربیت رسانه‌ای کمک کند. در این درس گفتار‌ها سعید مدرسی، کارشناس مسائل تربیتی و سواد رسانه‌ای به بیان نکاتی مهم در موضوع قانون‌گذاری رسانه‌ای در خانواده می‌پردازد.

سعید مدرسی در ششمین قسمت از این مجموعه به موضوع «لزوم شفاف‌سازی قوانین مصرف رسانه‌ای در خانواده» پرداخت که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید و می‌خوانید.

«در جلسات گذشته درباره آداب کاربری رسانه در فضای خانواده به ذکر اصولی پرداختیم؛ امروز نیز می‌خواهیم چند نکته دیگر تکمیلی خدمت شما تقدیم کنیم.

زمانی که والدین می‌خواهند قواعد و قوانین مصرف رسانه‌ای را در فضای منزل پیاده‌سازی کنند باید دقت نظر داشته باشند که این قواعد و قوانین باید به‌صورت شفاف در فضای خانواده اعلام شود.

برخی اوقات والدین با فرزندان خود گفت‌وگو نمی‌کنند و زمانی که مشاهده می‌کنند فرزندشان بیش از چند ساعت بازی رایانه‌ای انجام می‌دهد او را دعوا می‌کنند و رایانه‌اش را خاموش می‌کنند.

اگر قرار است به این تنش ارتباطی و عاطفی نرسیم باید قواعد و قوانین مصرف رسانه‌ای را که وضع کردیم به‌صورت شفاف اعلام کنیم. برای مثال باید در طول روز میزان مصرف رسانه‌ای را به‌صورت مشخص اعلام کنیم. وقتی این شفافیت وجود داشته باشد، فرزندان نیز سعی می‌کنند خودشان را با این برنامه‌ریزی و قانونگذاری تطبیق دهند.

برخی خانواده‌ها برنامه‌های خاصی که فرزندان می‌خواهند مشاهده کنند یا آن زمان خاصی که می‌خواهند بازی رایانه‌ای انجام دهند را روی کاغذی نوشته و در قسمتی از خانه نصب می‌کنند تا کودکان و نوجوانان آن برنامه را به‌صورت واضح بتوانند مشاهده کنند و بر اساس آن برنامه‌ریزی داشته باشند لذا شفافیت در اعلام قوانین باید مدنظر خانواده‌ها باشد.

زمانی که والدین می‌خواهند یک سری حدود برای استفاده فرزندان از درگاه رسانه‌ای ایجاد کنند باید حواسشان به اصل جایگزین سازی باشد. زمانی که می‌خواهیم یک شی تیزی را از دست کودک خردسال بگیریم، وسیله دیگری در اختیار او قرار می‌دهیم تا این رفت‌وبرگشت و محدودسازی به کام او خیلی تلخ نباشد.

زمانی که والدین مصرف رسانه‌ای فرزندان خود را محدود می‌کنند باید زمان بیشتری برای گفت‌وگو با فرزندان خود صرف کنند. «استفاده از تفریحات سالم در خانه»، «بازی‌های دورهمی»، «بیرون رفتن‌های مفرح و نشاط‌آور»، «گفت‌وگو» و «پروژه‌های مشترک در خانه انجام دادن مانند پختن غذا، تمیز کردن یا ساختن کاردستی با یکدیگر» می‌تواند راهبردهای جایگزین مناسب برای کاهش مصرف رسانه‌ای فرزندان باشد.

در جلسات آینده این نکات را در باب قانونگذاری رسانه‌ای کامل خواهیم کرد.»

انتهای پیام
captcha