پیوند سه ضلع صنعت، دانشگاه و بازار در دستور کار بسیج اصناف + صوت
کد خبر: 4065917
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۲
حسن‌پور بیان کرد:

پیوند سه ضلع صنعت، دانشگاه و بازار در دستور کار بسیج اصناف + صوت

رئیس سازمان بسیج اصناف گفت: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در دستورکار بسیج اصناف قرار دارد و از این طریق به دنبال پیوند سه ضلع صنعت، دانشگاه و بازار هستیم.

رئیس سازمان بسیج اصناف

غلامرضا حسن‌پور، رئیس سازمان بسیج اصناف کشور در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که اصناف را آزار داده یا آزار می‌دهد بحث مالیات است، گفت: در چند سال گذشته موضوعاتی مانند کرونا و تعطیلات بازار بر کاهش فروش اصناف مؤثر بوده اما متأُسفانه سازمان مالیاتی کشور با اصناف طوری رفتار کرده که بیشتر اصناف نسبت به تصمیمات این سازمان اعتراض دارند و در این رابطه مراجعاتی را به ما داشته‌اند. تلاش سازمان بسیج اصناف این است تا از طریق گفت‌وگو و رایزنی با سازمان امور مالیاتی درصد مالیات وضع‌شده تعدیل شود.

وی افزود: همانطورکه رئیس جمهور تأکید داشته باید حرف اصناف را به عنوان انسان‌های امین  پذیرفت مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

رئیس سازمان بسیج اصناف دستگاه‌های کارت‌خوان را ملاک صحیح برای تعیین درصد مالیات ندانست و ادامه داد: دیوان عدالت اداری این موضوع را غیرقانونی اعلام کرده و ضمن اینکه تراکنش‌های دستگاه‌های کارت‌خوان نباید تنها ملاک تعیین مالیات قرار گیرد، زیرا گاهاً از این دستگاه‌ها برای جابجایی پول استفاده می‌شود و به معنی میزان فروش واحد صنفی نیست، یعنی ممکن است کسبه پولی را به هم قرض داده باشند و از طریق دستگاه کارت‌خوان یکدیگر این قرض را پرداخت کنند یا حتی کارهای خیر با این دستگاه انجام می‌دهند، لذا صرفاً با یک دستگاه کارت‌خوان فروش انجام نمی‌شود بلکه کارکردهای دیگری هم دارد، پس ضروری است در این رابطه نهایت دقت و حساسیت به کار گرفته شود تا مبادا در حق کسبه و فعالان واحدهای صنفی اجحاف صورت گیرد تا شاهدرونق کسب و کار باشیم.

نقش اصناف در تحقق عدالت

حسن‌پور در بخش دیگری از این گفت‌وگو به اثرگذاری نقش اصناف در عملیاتی ساختن مفهوم عدالت به عنوان یکی از شعارهای دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: بیشترین تأثیر را در تحقق شعار عدالت همین اصناف، اتحادیه‌های صنفی و اتاق اصناف برعهده دارند. این مجموعه‌ها در بعضی از حوزه‌‎ها به خوبی پاسخ می‌دهند و در بعضی از حوزه‌ها هم با ضعف پاسخگویی مواجه‌اند که این ضعف ان‌شاءالله با کمک بسیج اصناف مرتفع خواهد شد.


بیشتر بخوانید:

پیگیری بسیج اصناف برای پرداخت وام قرض‌الحسنه به کسبه متضرر از کرونا


وی بیان کرد: بسیج اصناف درصدد است با کمک اصناف و واحدهای صنفی، کالاها به صورت عادلانه و روان به دست مردم برسد و مشکلی در این رابطه ایجاد نشود. بعد از حذف ارز ترجیحی احتمال می‌رفت کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم با کمبود مواجه شود اما به لطف الهی و با کمک اصناف خللی در این رابطه به وجود نیامد و این نشان می‌دهد شبکه قدرتمند اصناف خالصانه خدمت می‌کند و همانطورکه امام خمینی(ره) فرمودند اصناف بازوان قدرتمند نهضت هستند.

رئیس سازمان بسیج اصناف کشور با بیان اینکه همیشه اصناف در مباحث مرتبط با ایثار، انفاق و کمک مؤمنانه در رأس قرار داشته‌اند، عنوان کرد: به جای اینکه از اصناف به عنوان قشر زحمت‌کش تقدیر و تشکر شود، گاهی اوقات مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند، درصورتی‌که حداقل باید از اینها تقدیر و تشکر کوچکی انجام می‌شد و حتی بعضی اصناف را دلداری می‌دادند. همواره اثبات شده هرگاه مشکلی به وجود می‌آید، این اصناف هستند به کمک دولت و ملت می‌شتابند و همیشه در کنار انقلاب و نظام بوده‌اند.

پیوند دولت با اصناف

حسن‌پور به جلسات مستمر رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت با اصناف و واحدهای صنفی تولیدی اشاره کرد و گفت: اخیراً معاون اول رئیس جمهور با مجموعه‌های پوشاک و نساجی نشستی انجام داده و در این نشست مشکلات آنها را شنید و دستوراتی را برای حل این مشکلات صادر کرد. از این جهت الحمدالله خلأیی در رابطه اصناف و دولت وجود ندارد و دولت به خوبی با اصناف تعامل دارد، صحبت‌های آنها را می‌شنود و در این موضوع قوی‌تر از دولت قبل کار می‌کند.

وی یکی از برنامه‌های سازمان بسیج اصناف را بازدید از واحدهای تولیدی و بنگاه‌های کوچک عنوان کرد و افزود: به صورت هفتگی و با موضوعات متفاوت از اصناف تهران و سایر استان‌ها بازدیدهایی انجام می‌شود و حتی نمایندگان اصناف نزد ما می‌آیند. همچنین از آنجا که به دلیل گرانی کالاها قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده تلاش این است برای رفع خلأ موجود در بازار و برای اینکه تولیدکنندگان آسیب نبینند، واحدهای صنفی را برای صادرات محصولاتشان توانمند سازیم.

رونق در کسب و کار با کمک به اصناف

رئیس سازمان بسیج اصناف کشور با انتقاد از رفتار و عملکرد دولت قبل نسبت به تعهداتش در برابر اصناف گفت: به دولت سیزدهم گفته‌ایم به تعهداتی که دولت قبل داشته و باید به آن عمل می‌کرد، جامه عمل بپوشاند. برای تحقق شعار سال راهی جز تقویت بازارهای داخلی و تقویت قدرت صادراتی تولیدکنندگان و اصناف نداریم. اگر مشکل اصناف حل شود شاهد رونق چشم‌گیری در عرصه کسب و کارها خواهیم بود.

حسن‌پور به صادرات محصولات پوشاک و کفش به روسیه اشاره کرد و گفت: تقویت اصناف برای صادرات محصولاتشان به سایر کشورهای همسایه در دستور قرار دارد اما ابتدا باید واحدهای صنفی خوشه‌بندی شوند تا بتوان به راحتی آنها را مدیریت کرد. فعلاً روسیه یکی از بازارهای عمده و هدف محسوب می‌شود و مجموعه‌های تحت حمایت بسیج آماده ورود به بازار این کشور هستند. همچنین در کنار روسیه، صادرات محصولات غذایی و مصالح ساختمانی به عراق همچنان ادامه دارد و سرمایه‌گذاری در لبنان و سوریه هم در دستورکار است.

وی در پایان تأکید کرد: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اولویت بسیج اصناف است و از این طریق به دنبال پیوند سه ضلع صنعت، دانشگاه و بازار هستیم. همچنین به منظور تحقق این هدف کارگروهی برای شناسایی شرکت‌‎های دانش‌بنیان تشکیل شده و مباحث تجاری‌سازی محصولات این شرکت‌ها هم ذیل این کارگروه دنبال خواهد شد.

کد

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha