دارالکتابه در طول یک دهه 11 دوره قرآن را کتابت کرده است + صوت
کد خبر: 4065954
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰
مهدی بابایی در گفت‌وگو با ایکنا:

دارالکتابه در طول یک دهه 11 دوره قرآن را کتابت کرده است + صوت

مهدی بابایی مدیر اجرایی دارالکتابه قرآن کریم بیان کرد: در طول حدود یک دهه از فعالیت دارالکتابه بیش از 11 دوره کتابت قرآن انجام شد.

ایکنا به مناسبت برگزاری برنامه گردهمایی نسخ‌نویسان و ثلث‌نویسان ایران اسلامی گفت‌وگویی با مهدی بابایی؛ مدیر اجرایی دارالکتابه قرآن کریم انجام داده است.

مهدی بابایی در ابتدا پیرامون فعالیت‌های دارالکتابه گفت: محوریت اصلی دارالکتابه موضوع کتابت قرآن و ایجاد بستر و فضایی برای رشد کاتبان برجسته قرآن کریم است. این اتفاقی است که با وقفه‌ای در طی سالیان متمادی مواجه بوده و سا‌ل‌های سال است کمتر آثاری از کاتبان برجسته قرآن کریم این سرزمین دیده شده است. این هنر شریف به خصوص در دوران حکومت منحوس پهلوی دچار مهجوریتی بوده است و کاتبان انگشت‌شمار قرآن کریم امثال مرحوم اساتید نجفی زنجانی و فضائلی در انزوا زحمات فراوانی کشیدند.

وی ادامه داد: این شرایط ادامه پیدا کرده تا اینکه در سال 1390 مرکز طبع و نشر قرآن کریم برای ایجاد فضایی جهت رشد و ارتقاء هنر کتابت قرآن، دارالکتابه را تأسیس کرد. مستعدترین‌ها و بهترین کاتبان کل کشور از همان سال انتخاب شدند و خدماتی چون آموزش‌ها و فعالیت‌های جنبی مثل جشنواره‌ها به آنها ارائه شد.

بابایی اظهار کرد: کارشناسان دارالکتابه هر زمان که احساس کردند کاتبی به توانمندی کتابت قرآن رسیده به آنها کمک کردند تا کتابت قرآن انجام دهند و در طول حدود یک دهه از فعالیت دارالکتابه بیش از 11 دوره کتابت قرآن انجام شد.

وی ادامه داد: در همین راستا تا پایان سال 1398 اساتید برجسته کل کشور به صورت ماهانه به تهران تشریف می‌آوردند و کارگاه‌های خوبی را در حوزه خطوط قرآنی برگزار می‌کردند که شاهد برکات و ثمرات خیلی برجسته‌ای در این حوزه بودیم و خیلی از استعدادهای فاخر و شایسته‌ای شناخته و در این حوزه فعال شدند.

بابایی با بیان اینکه بعد از شروع همه‌گیری کرونا با توجه به شرایط، متأسفانه فعالیت‌های حضوری متوقف شد تأکید کرد: رکن اصلی خوشنویسی ارتباط حضوری استاد و شاگرد است و این ارتباطات با توجه به شرایط بیماری دیگر مقدور نبود. هرچند تلاش کردیم در این دو سال و اندی با استفاده از فضای مجازی آموزش‌هایی را در حد امکان این فضا انتقال دهیم اما آن کار کامل و شایسته مقدور نبود تا انجام شود و متأسفانه دچار وقفه‌ شدیم.

مدیر اجرایی دارالکتابه تصریح کرد: با توجه به اینکه اکنون شرایط بهتر شده و امکان حضور و دیدار عزیزان حاصل شده است به همین مناسبت از روز 9 تیر سعی می‌کنیم در یک فواصل زمانی منظمی تا پایان سال 1401 حدود چهار و پنج جلسه در خدمت کاتبان قرآن کریم باشیم تا به تهران آمده و از محضر اساتید استفاده کنند. جلسه اول به واسطه این توقف طولانی از شرایط ویژه‌تری برخوردار است و دوستان با شور و شوق اعلام آمادگی کردند و ان‌شاءالله با توجه به ثبت‌نامی که صورت گرفته تشریف می‌آورند.

وی پیرامون برگزاری برنامه گردهمایی نسخ‌نویسان و ثلث‌نویسان ایران اسلامی گفت: این کارگاه در دو حوزه خط ثلث و نسخ فعالیت می‌کند و قرار است که هنرمندان نسخ‌نویس سوره مبارکه لیل و هنرمندان ثلث‌نویس سوره مبارک ناس را از خط مرحوم استاد نیریزی نظیره‌نویسی کنند. حدود یازده تن از اساتید برجسته کشور در روز 9 تیر در این کارگاه آثار هنرمندان را بررسی می‌کنند و نکات و آموزش‌ها را به صورت حضوری و عملی بیان می‌کنند.

بابایی افزود: همچنین در عصر یک کارگاه نظری و عملی در رابطه با خط رقاع داریم. خط رقاع در میان خطوط قرآنی سال‌هاست که مهجور است ولی کاربرد فراوانی دارد که در مکان‌های خاصی استفاده می‌شود که الحمدالله بعضی از اساتید ما همت کردند و در حال زنده کردن این خط هستند تا با استفاده از این خط و تربیت شاگردان جان تازه‌ای به خط رقاع بدهند. استاد ناصر طاووسی اولین نفر هستند که در این حوزه فعالیت می‌کنند و یک کارگاه نظری و عملی پیرامون ظرفیت‌‌ها، مکاتب و ارتباط خط رقاع با خطوط نسخ و ثلث با موضوع کتابت قرآن عصر روز 9 تیر برگزار می‌شود.

کد

وی در پایان در رابطه با تعداد شرکت‌کنندگان و محل برگزاری این کارگاه گفت: پیش‌بینی ما حدود صد نفر بود که تا دیروز حدود 120 نفر در این کارگاه ثبت‌نام کردند. این گردهمایی در مجتمع امام خمینی(ره) روبروی مصلا برگزار می‌شود.

دارالکتابه در طول یک دهه 11 دوره قرآن را کتابت کرده است + صوت

انتهای پیام
captcha