دلبسته مفاهیم دینی به ویژه امیرالمومنین(ع) هستم + فیلم
کد خبر: 4068295
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۲
رسولی در نشست خبری «درخت دوستی بنشان»:

دلبسته مفاهیم دینی به ویژه امیرالمومنین(ع) هستم + فیلم

استاد جلیل رسولی گفت: دلبسته مفاهیم دینی هستم، برای همین طبیعی است که اکثر کارهایم چنین موضوعاتی را در بر گیرد و به صورت ویژه به امیرالمومنین(ع) نظر داشته‌ام.

به گزارش ایکنا، نشست خبری نمایشگاه خوشنویسی «درخت دوستی بنشان» 12 تیر با حضور استاد جلیل رسولی در انتشارات گویا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه کامران کوهستانی در سخنانی اظهار کرد: استاد رسولی بعد از یازده سال این نمایشگاه را برگزار می‌کنند، بنابراین تلاش می‌شود به بهترین نحو ممکن این رویداد، اجرایی شده تا اتفاقی در خور شان و مقام استاد رقم خورد. این نمایشگاه قرار است سه هفته در گالری گویا برپا باشد. استاد رسولی را باید یک چهره فاخر در حوزه نقاشی دانست که نقشش در معرفی جهانی خط نستعلیق غیر قابل انکار است.

در ادامه مراسم ناصر میرباقری مدیر انتشارات گویا نیز در سخنانی بیان کرد: برایم افتخار است که می‌توانیم در این انتشارات میزبان آثار استاد رسولی باشیم. در این راستا تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا بتوانیم برای ایشان میزبانی شایسته باشیم. درباره ایشان باید اضافه کنم به‌شخصه یکی از علاقه‌مندان کارهایشان هستم.

در بخش اصلی این نشست استاد جلیل رسولی با بیان اینکه سال‌هاست نمایشگاه انفرادی نگذاشته است، تاکید کرد: 11 سال است که به دلیل مشغله‌های فراوان فرصت برگزاری نمایشگاه انفرادی را نداشتم اما خوشحالم شرایطی پیش آمده که امروز می‌توانم کارهایم را در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهم. البته خوشنویسی هیچگاه برایم حکم شغل را نداشته است برای همین شاید یکی از دلایل کم برگزار کردن نمایشگاه‌هایم نیز این موضوع باشد.

جلیل رسولی: مسئولان موزه هنرهای معاصر دلم را شکستند

وی ادامه داد: خوشبختانه با همراهی انتشارات گویا در این مکان قرار است حدود 90 اثر بنده در سه مرحله به نمایش درآید. در هر مرحله 30 اثر به نمایش گذاشته خواهد شد. نحوه برگزاری هم چنین است که در سه هفته کل آثار به نمایش گذاشته می‌شود البته همانگونه که گفتم در هفته یک شکل از کارهایم به نمایش در خواهد آمد. درباره مفاهیم مندرج در نمایشگاه هم باید بگویم که من دلبسته مفاهیم دینی هستم. برای همین طبیعی است که اکثر کارهایم چنین موضوعاتی را در بر گیرد و به صورت ویژه به امیرالمومنین(ع) نظر داشته‌ام.

وی با بیان اینکه 60 سال است خوشنویسی می‌کند، بیان کرد: طی شش دهه‌ای که کار خوشنویسی انجام می‌دهم هیچگاه به دنبال کاسبی نبوده‌ام. درضمن باید بگویم هر روز 17 ساعت کار کرده‌ام. امیدوارم حاصل تلاشم برای هنر خوشنویسی مطلوب بوده باشد. درباره این هنر همین اندازه بس که بگویم باید با تمام توانمان از آن حمایت کنیم چون خوشنویسی هنر ملی این سرزمین است.

این استاد خوشنویس با بیان اینکه کشورهای عربی میزبان خوبی برای خوشنویسی هستند، گفت: مدیران و مسئولان فرهنگی ما شعارهای خوبی در جهت حمایت از خوشنویسی سر می‌دهند اما در عمل کمتر این اتفاق را شاهد هستیم اما در کشورهای عربی و ترکیه به هنر خوشنویسی اهمیت داده می‌شود. این نکته نیز تاسف‌آور است، چون چرا باید کشوری که از آن به عنوان مهد خوشنویسی می‌توان نام برد چنین شرایطی داشته باشد؟

وی پیرامون ورود خط‌های دیجیتالی نیز چنین توضیح داد: درباره مضرات خط‌های دیجیتالی تا امروز اظهار نظرهای فراوانی صورت گرفته و تا حد بسیاری نیز این انتقادات درست است اما باید یک نکته را هم به عنوان امتیاز مد نظر داشت. آنهم اینکه خوشنویسی در گذشته صرفا یک هنر بود اما به واسطه ورود خط دیجیتالی شکلی اقتصادی نیز به خود گرفت.

رسولی با بیان اینکه هنر خوشنویسی هنری کاملاً دینی است، گفت: کتابت وحی این هنر را به نوعی ماندگار و جاودان کرده است. بنابراین این هنر را می‌توان نمود بارز هنر دینی دانست برای همین اساتید خوشنویسی همیشه هنگام کار وضو دارند. درباره ورود جوانان به این حوزه هم باید بگویم با گسترده شدن وسایل ارتباط جمعی خوشبختانه نسبت به خوشنویسی اقبال خوبی صورت گرفته است. به‌شخصه معتقدم اگر از این هنر حمایت خوبی شود می‌توان بازتاب‌های بین‌الملل بسیاری از آن کسب کرد.

جلیل رسولی: مسئولان موزه هنرهای معاصر دلم را شکستند

این استاد خوشنویس درباره داوری‌های خود هم گفت: در ترکیه و کشورهای عربی، داوری‌های بسیاری را بر عهده داشته‌ام ‌و خوشبختانه آنها نیز همیشه به من لطف فراوان داشته‌اند اما در داوری‌هایی که انجام می‌دهم تلاش می‌کنم هیچگاه کوچکترین اجحافی را انجام ندهم و هیچگاه عدالتم را بنا به سلیقه شخصی‌ام تعریف نمی‌کنم بلکه تنها ملاک، ارزش‌های فنی و هنری است.

گفتنی است نمایشگاه آثار خوشنویسی «درخت دوستی بنشان» از 17 تیر راس ساعت 16 در گالری گویا برپا خواهد بود. این رویداد هنری تا ششم مرداد ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌تواند هر روز از ساعت 10 الی 20 از نمایشگاه دیدن فرمایند.

انتهای پیام
captcha