محیط خانه عبادتگاه همسران است
کد خبر: 4068467
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴

محیط خانه عبادتگاه همسران است

امام‌جمعه ملایر با بیان اینکه خزانه خدا تمام نشدنی است و عروس و داماد بدانند که پشتیبانی قوی‌تر از دولت یعنی خداوند را دارند، خطاب به زوج‌های جوان گفت: محیط خانه عبادتگاه همسران است.

حجت‌الاسلام محمدباقر برقراری امام‌جمعه ملایر به گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام محمدباقر برقراری، امام‌جمعه ملایر، امروز، 13 تیرماه در مراسمی با عنوان «آسان و آسمانی» که به‌مناسبت هفته ازدواج و به همت سمن مسیر مهر نوشیجان در دفتر امام‌جمعه ملایر برگزار شد، اظهار کرد: طبق حدیثی از پیامبر اکرم(ص) یکی از زمان‌هایی که خدا نظر رحمت به بندگان دارد مجلس عقد، ازدواج و جاری شدن خطبه عقد است. در زمان بارش باران، نگاه محبت‌آمیز فرزند به پدر و مادر خود یا هنگام باز شدن درب کعبه برای شست‌وشو با آب زمزم، دعا مستجاب خواهد شد.

وی با بیان اینکه خداوند بزرگ‌ترین پشتوانه ازدواج است، گفت: خداوند این مهم را از معجزه خود می‌داند و در قرآن کریم به این امر مقدس سفارش شده است. در آیه 21 سوره مبارکه روم می‌فرماید «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَ رَحْمَهً إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ؛ و از نشانه‌های او آن است که از جنس خودتان همسرانى براى شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و میان شما و همسرانتان علاقه‏ شدید و رحمت قرار داد؛ بى‌شک در این نعمت الهى، براى گروهى که می‌اندیشند نشانه‌های قطعى است» زوجین باید این آرامش و مودت را حفظ و تقویت کنند.

وی ترک ازدواج به بهانه مشکلات اقتصادی را نوعی سوءظن به خداوند برشمرد و تصریح کرد: باید در مسیر زندگی به خدا خوش‌گمان بود و تنها بر او توکل کرد، زندگی حضرت علی(ع) با سادگی شروع شد، امیرالمؤمنین(ع) با فروش زره خود، لوازم زندگی‌اش را تهیه و ازدواج کرد.

امام‌جمعه ملایر خطاب به جوانان گفت: حتی اگر دولت هم هیچ برنامه‌ای برای ازدواج نداشته باشد، دولت خدا بالاتر از همه دولت‌هاست و خزانه خدا تمام‌نشدنی است، عروس و داماد بدانند که پشتیبانی قوی‌تر از دولت یعنی خداوند را دارند.

برقراری با بیان اینکه متأسفانه امروز جهیزیه و مهریه‌های سنگین یکی از موانع ازدواج است، افزود: برخی برای شروع زندگی مشترک خود و از روی چشم و هم‌چشمی لوازمی تهیه می‌کنند که ممکن است تا آخر عمر هم به آن‌ها نیازی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه این موانع باعث بالا رفتن سن ازدواج می‌شود و شور و حال جوانی برای زندگی و ازدواج از بین می‌رود، گفت: خانواده‌ها باید این موانع را کم کنند تا جوانان به موقع ازدواج کنند.

امام‌جمعه ملایر با بیان اینکه می‌توان از یارانه، سند منزل یا سند خودرو به‌عنوان ضامن وام ازدواج استفاده شود، خواستار حفظ شخصیت جوانان در این راستا شد. طبق روایات اگر مردی به‌دلیل مال و ثروت و زیبایی با زنی ازدواج کند، خداوند این شخص را به حال خود واگذار می‌کند، اگر ملاک اول دین و پاک‌دامنی و ایمان باشد خداوند سایر امور را نیز برای زندگی زوجین فراهم می‌کند.

وی خطاب به زوج‌های جوان محیط خانه را عبادتگاه همسران دانست و گفت: این مهم به معنای این است که زن و مرد در همه امور باید در خانه مراقب و در کنار یکدیگر باشند.

یوسف خدرویسی، معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان همدان نیز مسئله ازدواج را در جامعه بسیار مهم برشمرد و افزود: برای رفع مشکل و موانع اجتماعی ازدواج جوانان همه نهادها و ادارات باید پای کار بیایند تا اداره ورزش و جوانان نیز در این حوزه بتواند بهتر ارائه خدمات داشته باشد.

وی با بیان اینکه قبول داریم که مشکلات اقتصادی امروز زیاد است، افزود: با این وجود دولت انقلابی و مردمی پای‌کار است و در راستای رفع مشکلات و موانع تلاش می‌کند. یکی از اقدامات ارزشمند دولت، دستور ارائه وام‌های ازدواج در کوتاه‌ترین زمان بود.، گفت: در این راستا طبق این دستور ویژه به بانک مرکزی ابلاغ شده که بانک‌ها ظرف مدت 10 روز بعد از تکمیل پرونده وام‌های ازدواج به جوانان را پرداخت کنند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان همدان در ادامه به برنامه‌ها و خدمات اداره ورزش و جوانان در راستای ازدواج جوانان اشاره کرد و افزود: بحث مشاوره جز اولویت‌های اول ماست که این مشاوره‌ها به همکاری سمن‌ها به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

وی با اشاره به هفت مرکز مشاوره استان در این حوزه‌ها، گفت: همچنین نیاز است که با فرهنگ‌سازی و آموزش علاوه بر زوجین خانواده‌ها نیز از این مشاورها بهره‌مند شوند تا زمینه ازدواج مناسب با ملاک‌های اسلامی بیشتر فراهم شود.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان همدان انجام مشاوره را در زمان قبل از ازدواج ضرورتی مهم برشمرد و تصریح کرد: مشاوره‌هایی به موقع در زندگی بسیار کارساز است و حتماً توصیه می‌شود جوانان از این مشاوره‌ها استفاده کنند.

خدرویسی با بیان اینکه خوشبختانه ائمه جمعه نیز به این مسئله بسیار دغدغه‌مند هستند، گفت: الگوگیری از زندگی ائمه زمینه ازدواجی موفق و اسلامی را فراهم می‌کند و نیاز است که جوانان امروز در این مسیر برای زندگی خوب و موفق تلاش کنند.

وی با تأکید بر اینکه جوانان باید ازدواجی آگاهانه داشته و زندگی را با هم بسازند، بیان کرد: در حال حاضر دولت نیز با وام‌های 120 و 150 میلیون تومانی با توجه به شرایط سنی عروس و داماد وام ازدواج را در اختیار عروس و دامادها قرارمی دهد.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان همدان با بیان اینکه بحث فرزند آوری نیز مهم است، گفت: اولویت بعدی در بانک‌ها وام‌های بحث فرزندآوری است که در این زمینه نیز باید خانواده‌ها را به بحث فرزندآوری تشویق کرد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه آمار ازدواج در استان همدان طی سال‌های اخیر خوب بوده و آمار طلاق نیز تا حدودی کاهش داشته گفت: در این راستا باید فرهنگ‌سازی و مشاوره‌های خوبی صورت گیرد تا وضعیت استان در این حوزه‌ها بهتر شود.

خدرویسی اضافه کرد: مشاوره‌هایی که از سوی اداره ورزش و جوانان ارائه می‌شود تا سه تا چهار سال بعد از ازدواج نیز پیگیری می‌شود تا اگر در سال‌های ابتدایی زندگی مشکلی وجود داشت رفع شود.

در ادامه فاطمه شافعی، مدیر مؤسسه سمن «مسیر مهر نوشیجان» نیز با بیان اینکه این سمن فعالیت خود را با مجوز رسمی اداره ورزش و جوانان از سال 96 شروع کرده است، افزود: در این راستا این سمن اقدامات خوبی در حوزه‌های مختلف ازدواج، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، حوزه فرهنگی و... داشته است.

وی اضافه کرد: قبل از ایام کرونا هرماه این سمن بیش از یک‌صد کارگاه آموزشی را در حوزه‌های مختلف داشته است. این برنامه نیز با هدف ترویج ازدواج آسان در بین جوانان با حضور 18 زوج جوان برگزار شد.

یادآور می‌شود، در پایان نیز خطبه عقد یکی از زوج‌های جوان حاضر در مراسم توسط امام‌جمعه ملایر جاری شد.

انتهای پیام
captcha