به گزارش خبرنگار ایکنا، نشستهای تخصصی مدیران کل استانی و کشوری سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد با حضور مدیر و معاونان سازمان تبلیغات اسلامی، مدیران سازمانهای تابعه و مدیران کل اداره تبلیغات اسلامی استانها برگزار شد که سومین روز آن به طور اختصاصی به موضوع سازمان هیئت و تشکلهای دینی اختصاص یافت.
حجتالاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور در این نشست از لزوم تلاش و همراهی با مردم و تشکلهای مردمنهاد خبر داد و بیان کرد: ما خودمان پیش از اینکه پشت این صندلیها بنشینیم، جزو مجموعههای مردمی بودیم اما شاید الآن کمتر اهتمام لازم را به آن داریم، حال آنکه چه مکان تبلیغی مردمیتری از هیئت وجود دارد؟
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: رهبری فرمودهاند گاهی یک فیلم سینمایی از هزاران منبر بهتر است و این را بنده تصدیق کردهام، این مقدمهها به نظر بنده کفایت نمیکند و حجم آتش دشمن بسیار زیاد شده است، دشمن هزاران میلیارد دلار درحال خرج کردن است، اکنون خرمشهر دست دشمن بوده و هجمه و مقابله ما هنوز کفایت نکرده است حتی اگر پول و نیروی انسانی هم به ما برسد بازهم کفایت نمیکند.
وی با بیان اینکه در محرم و صفر مداحان ما باید نوحههایی بخوانند که با رویکرد جهاد تبیین زمزمه بچه هیئتیهای کشور شود، گفت: برای آوردن مردم باید کار کنیم؛ اگر مردم را پای کار و در میدان بیاورید، موازنه را تغییر میدهید. مردم باید پای کار بیایند و جزیره جهاد تبیین را فتح کنند. امام حسن(ع) در برههای از تاریخ، به تنهایی چهار هزار نفر را پای کار جهاد برای اسلام آوردند. نمیتوان در جنگ گفت من آر پی جی دارم پس رادار نمیخواهم، ما در جنگ فرهنگی و نرم هستیم. هم باید فیلم سینمایی بسازیم و هم مردم را پای کار بیاوریم؛ نمیتوان گفت مردم را میآورم ولی فیلم نمیسازم!
وی با اشاره به اینکه چرا وقتی یک خوبی میبینید نشر نمیدهید؟ ادامه داد: نشر خوبیها بسیار لازم است و حتی مردم اکنون لازم دارند و میخواهند از خوبیها هم بشنوند. دشمن به شدت از طریق فضای مجازی در حال هجمه به ماست؛ پس به جای خالی کردن آب ابتدا آبراهه را ببندید و مردم را در همین حوزه پای کار بیاورید. یکی از کلان روایتهایی که مقام معظم رهبری دارند جمله معروف «ما داریم میرویم» است، آیا میتوانید همین یک جمله را در ذهن مردم بسازید؟ این جمله را با منبر تنها نمیشود برای مردم تبیین کرد.
قمی بیان کرد: صعود ۴۰ ساله باید مانند انسان ۲۵۰ ساله به شاگردان تدریس شود. برگ برنده زمانی بالا میآید که به قول امام همه مردم تبلیغ کنند، باید کاری کنیم که خود این بچهها و جوانان در دانشگاهها بروند و مشغول تبلیغ شوند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، راهپیمایی و اقامه عزا را فعل اجتماعی و کنش تبیینی دانست و تکمیل کرد: اگر امام جماعت در هر محله ۱۰۰ تبیینگر نداشته باشد امامت او خدشهدار است، هیئاتی که در آن ۱۰ نفر وظیفه تبیینی نداشته باشند در کارشان اشکال وجود دارد.
وی با بیان اینکه اینطور برداشت میشود که مسئول حاکمیتی هیئتها، سازمان تبلیغات اسلامی است، افزود: به لحاظ دسترسی به مردم مسئله هیئت بسیار حائز اهمیت است. هیئت به گستره وسیعی از مردم دسترسی دارد و نقش دلدادگی این ملت به حضرات معصومین (ع) بهخصوص سیدالشهدا(ع) در پیشبرد این نهضت برای ما مهم بوده و واقعاً اعتقاد داریم که محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته است. همین هیئتها جزو مهمی از جورچین فرهنگی ـ تبلیغی هستند.
حجتالاسلام قمی با اشاره به پیشرفت چشمگیر برخی حوزههای سازمان، تکمیل کرد: برای برخی امور، یک اداره کل کافی نبود و همچنین مجموعههای بسیار و مستقلی داشتیم و این ارتقاء و انسجام سازمان را تحت تأثیر قرار میداد؛ برای مثال برخی امور مربوط به مداحان، شاعران و باقی فعالان زیستبوم هیئت وجود دارد که باید به انجام برسد.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: یک سازمان ملی باید برای حمایت از هیئتها باید ایجاد شود که البته زیر نظر سازمان تبلیغات خواهد بود، از آنجا که این سازمان هیئت، نمیتواند تنها با یک نماینده در یک استان به انجام وظیفه بپردازد ما قصد استفاده از نیروهای مردمی و هیئتی خود استان را داریم که بر همین اساس شورای هیئتهای مذهبی پیشنهاد شده است.
وی با تأکید بر اینکه هیئت، مجموعه مردمی پایدار با هزینههای مردمی است، تصریح کرد: ذات بحث هیئت، توجه به مسئله مردم است؛ ما هم بر این اساس قصد تصدیگری در این حوزه را اصلاً نداشته و نخواهیم داشت. مسئله ما شکر و قند هیئتها نیست. در هیئت باید جهاد تبیین راه انداخت و اکنون ابتکار، خلاقیت و منابع لایزال دست مجموعههای مردمی است.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه مدال نوکری اهلبیت(ع) را به گردن ما آویخته است اما هنوز فرصت پرداخت جدی به این موضوع پیش نیامده بود، تکمیل کرد: از مهمترین محورهای سازمان در تأثیرگذاری بر اذهان عمومی، هیئتها هستند.
در ادامه حجتالاسلام مجید باباخانی، رئیس سازمان هیئت و تشکلهای دینی کشور با تأکید بر اینکه هیئتهای پر ظرفیتی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: اگر به خانواده بزرگ هیئت، توجه لازم شود ـ با توجه به اینکه از اکثر اقشار و تخصصها در این جریان وجود دارد ـ میتوان اقدامات حائز اهمیتی انجام داد. البته نباید بدون در نظر گرفتن باورهای القاشده توسط دشمن، مسئله هیئت را بررسی کرد.
وی ادامه داد: چندین مشکل اساسی در این حیطه وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود؛ اولین آنها که در تهران و شهرهای بزرگ جدیتر است، سلبریتیمحوری خصوصاً مداحمحوری است. مشکل دوم، عدم ارتباط مؤثرین با جامعه هدف است و دیگری عدم وجود نگاه صحیح در بهکارگیری تشکلهای مردمی است؛ بهعنوانمثال باید گفت پیش از این تشکیل شورای هیئت در شهرها برای برخی باورپذیر نبود ولی این موضوع با اهتمام سازمان رقم خورد.
حجتالاسلام باباخانی بیان کرد: اکنون برخی از هیئتها از رسالت اصلی خود دور ماندهاند، یعنی هیئت برپا میشود، برای اینکه مجلس برپا شود! مشکل دیگر ما عدم توجه به کسوتهاست. همچنین تولید محتوای ما هم مطلوب نیست؛ برای مثال اشعار مربوط به انقلاب اسلامی در هیئتها به آن شکل و مقداری که باید باشد، نیست که این امر هم مدنظر رهبر معظم انقلاب قرار دارد.
وی در ادامه، واژهپردازی در هیئتها را ناکافی دانست و اظهار کرد: هیئتهای ما میتوانند دارای شناسنامه و هویتی حقوقی شوند که برای این امر باید کمک کرد تا وضعیت مطلوب در این عرصه محقق شود. از دیگر مشکلات ما عدم توجه به نغمهپردازان بهعنوان قلب محتوایی هیئت است. برخی مداحان به شعر، آن توجه لازم را ندارند و فقط شعر شاعر را میخوانند و گاه حتی ارتباط محتوایی با آن برقرار نمیکنند.
رئیس سازمان هیئت و تشکلهای دینی در خصوص جامعهپردازی و اقدامات در این حوزه، تبیین کرد: تمام مداحان برای امام حسین(ع) میخوانند اما اکنون نسبت میان قدیمیهای هیئتی با جوانان امروزی بعضاً کمرنگ شده است. ما باید یک جامعه منسجم و یکدست ایجاد کنیم. موازیکاری در این حوزه وجود داشت که با تأسیس شورا فرصتی ایجاد شد تا با کنار یکدیگر نشستن، بتوانیم تداخل و مشکلات اصلی خود را حل کنیم.
حجتالاسلام باباخانی در ادامه تشریح کرد: ایجاد شورای عالی ستایشگری برای تکریم بزرگان و پیر غلامان هیئتها توسط این سازمان صورت گرفت. از اقدامات دیگر ما گرد هم آوردن مسئولان شورای هیئتها بود. توانمند و هدفمندسازی مجامع میانتخصصی، توجه به بخش بانوان در جامعه هدف و راهاندازی شبکه اجتماعی تخصصی از دیگر اقدامات این سازمان بوده است.
وی، تأسیس اندیشکده و دفاتر تخصصی در بخشهای مختلف تخصصی هیئت را از اقدامات مؤثر دانست و تکمیل کرد: شاخص دادن و توجه به تشکلهای شاخص و مؤثر از اتفاقات رقم خورده و خوب بود. ما نهادسازی مطلوبی در این زمینه داشتهایم که تأسیس مرکز رشد و نوآوری و راهاندازی مهرواره هوای نو از سری اقدامات و نهادسازیهای این اداره بوده است.
مدیرکل تشکلهای مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر ترویج و کمک به توسعه کارکرد هیئتها، ادامه داد: ظرفیتهای کلان هیئتها برای برخی از مردم پنهان مانده است؛ از این رو، کارکردهای هیئتها را باید برای جامعه بیشتر تبیین کرد که این امر با ایجاد مهرواره «هوای نو» و پروژههای رسانهای قابل انجام است.
پس از طرح مباحث و تعیین خطمشی در بحث کلان هیئتها توسط مدیرکل تشکلهای مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی، مدیران کل حاضر در جلسه به طرح انتقادات و پیشنهادها در خصوص بیانات او پرداختند.
در ادامه نشست وحید ملتجی، دبیر مهرواره هوای نو و حمید بهرامی، مدیر بنیاد دعبل خزاعی به ایراد سخنانی در حوزه مسئولیت خود پرداختند و نشستهای کمیسیونهای تخصصیِ مجامع میانتخصصی و شبکههای هیئت، رویداد، هیئت، مبانی و رویکردهای سازمان هیئت و همچنین کمیسیون مرکز رشد و نوآوری به طور جداگانه برگزار شد.
انتهای پیام