زمان استفاده از درگاه‌های رسانه‌ای چقدر است + فیلم
کد خبر: 4068625
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۶
اصول قانونگذاری رسانه‌ای در خانواده/ ۱۲

زمان استفاده از درگاه‌های رسانه‌ای چقدر است + فیلم

کارشناس مسائل تربیتی و سواد رسانه‌ای گفت: هر چقدر که درگاه رسانه‌ای کوچکتر باشد، وعده زمانی استفاده از آن درگاه نیز کمتر خواهد شد برای مثال نگاه کردن بیش از حد به تلفن همراه به دلیل کوچک بودن صفحه آن می‌تواند به عضلات گردن فشار بیاورد و باعث گرفتگی یا اسپاسم شود.

سعید مدرسی

در دنیای کنونی با فراگیر شدن رسانه‌ها و ابزار ارتباطی، تربیت رسانه‌ای یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید مدنظر والدین قرار گیرد تا نسبت به روند تربیتی فرزندان خود کنترل و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

ایکنا بنابر رسالت آموزشی خود نسبت به ارائه بسته‌های آموزشی برای خانواده‌ها در رابطه با رمزگشایی از اصول قانون‌گذاری رسانه‌ای اقدام کرده است تا به کاهش فاصله بین والدین و فرزندان و ورود بهتر به موضوع تربیت رسانه‌ای کمک کند. در این درس‌گفتار‌ها سعید مدرسی، کارشناس مسائل تربیتی و سواد رسانه‌ای به بیان نکاتی مهم در موضوع قانون‌گذاری رسانه‌ای در خانواده می‌پردازد.

سعید مدرسی در دوازدهمین قسمت از این مجموعه به موضوع «زمان استفاده از درگاه‌های رسانه‌ای» پرداخت که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید و می‌خوانید.

«در ادامه مباحث آداب کاربری و حیطه‌های قانونگذاری رسانه‌ای در فضای خانواده به این نکته اشاره کردیم که هر درگاه رسانه‌ای هم از جهت مالکیت محور بودن و هم از جهت مهارت افزا بودن قواعد و قوانین خاص خود را دارد. حال نکته دیگر این است که هر درگاه رسانه‌ای می‌تواند از جهت زمان استفاده نیز متفاوت باشد.

هر اندازه که درگاه رسانه‌ای کوچکتر باشد، وعده زمانی استفاده از آن درگاه نیز کاهش خواهد یافت برای مثال نگاه کردن بیش از حد به تلفن همراه به دلیل کوچک بودن صفحه آن و جمع و جور بودن می‌تواند به عضلات گردن فشار بیاورد و باعث گرفتگی یا اسپاسم شود. حتی ممکن است منجر به درد عصبی شود که به پشت، شانه و پایین بازو هم برسد.

طول موج کوتاه‌تر نور آبی که گوشی‌های هوشمند از خود ساطع می‌کنند، می‌تواند چشمان شما را خیلی سریع خسته کند و باعث درد چشم شود. حتی ممکن است به قرنیه آسیب برساند و باعث مشکلات بینایی شود.

پس خانواده‌ها باید دقت داشته باشند که بیشتر از ۱۰ دقیقه از این ابزار به صورت ممتد استفاده نکنند مگر اینکه روی یک نگه‌دارنده‌ای قرار بگیرد که به گردن و چشم فشار وارد نکند یا فاصله چشمان از صفحات مشخص باشد.

اگر از ابزاری مانند تبلت استفاده می‌کنیم طبیعتا زمان استفاده از آن (به دلیل تغییر اندازه ابزار) نیز می‌تواند افزایش یابد. کاربر می‌تواند از تبلت در فاصله زمانی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه استفاده کند. فاصله چشمان با تبلت به این دلیل که صفحه نمایش بزرگتری نسبت به تلفن همراه دارد، می‌تواند ۳۰ سانتی‌متر باشد.

خانواده‌ها درباره تنظیم نور نمایشگر تبلت باید دقت کنند زمانی که محیط اطراف تاریک است، اگر نور صفحه نمایشگر بیشتر باشد به چشمان آن‌ها آسیب جدی خواهد زد.

اگر این تبلت به رایانه شخصی تبدیل شد، زمان استفاده از این درگاه می‌تواند از ۳۰ دقیقه به ۴۵ دقیقه در یک وعده مصرف افزایش پیدا کند. فاصله چشمان با رایانه شخصی به این دلیل که صفحه نمایش بزرگ‌تری نسبت به تبلت دارد می‌تواند ۴۰ سانتی‌متر باشد.

اگر رایانه شخصی به تلویزیون تبدیل شد طبیعتا زمان استفاده از درگاه تا حدود یک ساعت می‌تواند افزایش پیدا کند؛ البته فاصله کاربر از این درگاه رسانه نیز از ۴۰ سانتی‌متر باید به ۲ متر افزایش پیدا کند.

پس هر ابزاری فرهنگ، قواعد و قوانین خاص خود را دارد. برای اینکه سطح آسیب‌ها به کمترین مقدار و استفاده از فرصت‌ها به بیشترین مقدار ارتقا پیدا کند لذا خانواده‌ها دقت نظر داشته باشند در حیطه استفاده از ابزار‌های رسانه‌ای نیازمند وضع قوانین و اجرای صحیح آن هستند. در جلسات بعدی درباره یکی از نکات مهم در باب حیطه‌های قانونگذاری رسانه‌ای در خانواده صحبت خواهیم کرد.»

انتهای پیام
captcha