جملاتی که مانع ازدواج به موقع و منطقی می‌شوند
کد خبر: 4068669
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹

جملاتی که مانع ازدواج به موقع و منطقی می‌شوند

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با توصیه به مشاوره پیش از ازدواج با محوریت مهارت ارتباط صمیمانه، همدلی با همسر و دستیابی به تفاهم، گفت: از باورهای نادرست درباره ازدواج می‌توان به جملاتی مانند انتخاب باید آسان باشد، همه آدم‌ها ازدواج می‌کنند پس من هم، ایده‌آل‌گرایی در انتخاب همسر، ازدواج خوب یعنی خوشبختی کامل، عشق شدید جبران‌کننده همه موانع است و عشق کافی است» اشاره کرد.

حجت الاسلام و المسلمین جواد اکبری مطلق، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی بیرجندبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، به نقل از دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، حجت‌الاسلام والمسلمین جواد اکبری‌مطلق، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، امروز 14 تیرماه در جمع کارکنان حوزه نمایندگی ولی فقیه و مشاوران این دانشگاه اظهار کرد: جوانان و دانشجویان، ازدواج آسمانی، ساده و بی‌تکلف حضرت علی(ع) با حضرت زهرا(س) را الگو قرار دهند.

وی با بیان اینکه شناخت خود و شناخت درباره نقش خود و همسر از پیش‌نیازهای ازدواج است، گفت: شناخت فرد از ظاهر خود، احساسات و عواطف، خلق و خوی، میزان مسئولیت‌پذیری، حساسیت‌ها و نقاط ضعف و قوت، نحوه ارتباط خود با دیگران، سلایق و علایق و آگاهی از توانایی‌ها، استعدادها، ارزش‌ها و فرهنگ شخصی خود از مهم‌ترین پیش‌نیازهای ازدواج در مرحله اول است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: ارائه فیلم‌ها، مطالب آموزشی و مباحث مشاوره‌ای از جمله اقداماتی است که در حوزه نهاد رهبری دانشگاه به آن توجه داریم تا جوانان در سن ازدواج، با آگاهی بیشتر در این راه قدم بردارند.

وی رسیدن به آرامش را مهم‌ترین هدف ازدواج دانست و تصریح کرد: عدم پذیرش مسئولیت، عدم توانایی در برقراری ارتباط منطقی با اطرافیان، وابستگی شدید به والدین، عدم توانایی در نگهداری اموال، عدم توانایی در کنترل خشم، گوش دادن به دیگران، انتقاد، رها کردن دوستان و هر عاملی که مانع رسیدن به آرامش باشد از نشانه‌های عدم آمادگی فرد برای ازدواج است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: شناخت‌های مرتبط با تفاوت‌های مرد و زن، تفاوت در ابعاد ارتباطی، نقش مدیریتی، عشق، رفتار جنسی و عاطفی و همچنین ویژگی‌ها، محدودیت‌ها، شرایط زیستی، روانی و... از عوامل شناخت افراد در مورد نقش خود و همسر و پیش‌نیازهای بعدی ازدواج است.

اکبری‌مطلق با توصیه به مشاوره پیش از ازدواج با محوریت مهارت ارتباط صمیمانه، همدلی با همسر و دستیابی به تفاهم(حل تعارض)، ادامه داد: از باورهای نادرست درباره ازدواج می‌توان به جملاتی مانند «انتخاب باید آسان باشد، همه آدم‌ها ازدواج می‌کنند پس من هم، ایده‌آل‌گرایی در انتخاب همسر، ازدواج خوب یعنی خوشبختی کامل، عشق شدید جبران‌کننده همه موانع است و عشق کافی است» اشاره کرد.

وی با بیان اینکه باور به قسمت و تقدیر، بخت خوب فقط بخت اول، استخاره و ترس از عقوبت از باورهای نامناسب برای انتخاب همسر است، اظهار کرد: سلامت دینی، عقلی، روانی، اخلاقی و اصالت خانوادگی از معیارهای انتخاب همسر است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: دستیابی به ثروت، ازدواج اجباری، به خاطر مصالح والدین یا بستگان، فرار از مشکلات خانوادگی، دستیابی به امتیازات، ترحم و دلسوزی، تهدید فرد مقابل، مصلحتی، درمان افسردگی و اختلالات، براساس ویژگی خاص، عقاید خرافی، جبران شکست‌های عشقی، اصلاح فرد مقابل و ترس و فشار نیز از انگیزه‌های نامناسب برای ازدواج است.

اکبری مطلق، معیارهای فرعی انتخاب همسر را توانایی اداره زندگی، زیبایی ظاهری، همسان همسری، سطح هوشی و شناختی، سلامتی جسمانی، وضعیت اجتماعی و فرهنگی، قومی، اقتصادی، مذهبی و دینی، گرایش‌های سیاسی، سطح تحصیلات و فاصله سنی برشمرد.

وی به راه‌اندازی سامانه همسان‌گزینی در سایت دفتر نهاد رهبری اشاره کرد و یادآور شد: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه در نظر دارد همزمان با هفته ازدواج در راستای تسهیل ازدواج اساتید، دانشجویان و کارکنان و به‌منظور زمینه‌سازی و آشنایی هرچه بیشتر و بهتر متقاضیان این امر مقدس اقدام کند؛ بنابراین افراد مجرد متقاضی می‌توانند جهت شرکت در این طرح به سایت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه مراجعه و فرم الکترونیکی را پر کنند.

انتهای پیام
captcha