چرا داعش مساجد افغانستان را هدف می‌گیرد؟
کد خبر: 4068817
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۶

چرا داعش مساجد افغانستان را هدف می‌گیرد؟

داعش با بهره‌برداری از کشمکش سیاسی در افغانستان مساجد و اماکن عبادی را به دلیل اینکه اهدافی آسان‌تر محسوب می‌شود و تلفات بیشتری به بار می‌آورد، در رأس اهداف خود قرار می‌دهد.

به گزارش ایکنا، مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی الاهرام در یادداشتی به قلم رانیا مکرم با عنوان «چرا داعش مساجد را در افغانستان هدف می‌گیرد» شش دلیل برای تشدید حملات داعش در افغانستان از زمان سلطه طالبان بر این کشور برمی‌شمارد که در ادامه آمده است:

1 ـ هدف قرار دادن مساجد یکی از مهمترین سازوکارهای داعش در افغانستان برای دامن زدن به تفرقه فرقه‌ای است و این گروهک سرزمین حاصلخیز افغانستان را هدف گرفته تا آن را دوباره به جنگ داخلی بکشاند، کشوری که اختلافات سیاسی در آن به اختلافات قومی و درگیری‌های داخلی تبدیل شده است.

این اختلافات قومی احتمالاً همچنان دوباره ظاهر می‌شوند و داعش در این زمینه به دنبال تثبیت حضور خود با توجه به شرایط متزلزل سیاسی و حفظ بی‌ثباتی حاکم بر کشور است، زیرا این موضوع غیرقابل انکار است که فرقه‌گرایی برگ برنده و ضامن ورود داعش به سوریه و عراق و تسلط چند ساله آن بر این کشورها بود.

2 ـ یکی از مهمترین اهداف داعش در این زمینه تضعیف جنبش طالبان با کمترین هزینه ممکن است تا بتواند مشروعیت آن را از این جنبش در داخل افغانستان سلب و توجیهات طالبان برای به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه بین‌المللی را مخدوش کند؛ بخصوص که این جنبش بارها تأکید کرده که اگر از سوی جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته شود بخشی از دشواری‌های مدیریت کشور بخصوص در بعد اقتصادی از دوش آن برداشته می‌شود و قدرت این جنبش و ظرفیت آن در مبارزه با تروریسم موجود در شاکله گروهک داعش خراسان بیشتر می‌شود و از همین رو داعش  با حملات گسترده خود در همه استان‌های افغانستان به دنبال تضعیف تلاش‌های طالبان در این زمینه است.

مسجد جامع فاطمیه افغانستان

3- داعش در حمله به مساجد افغانستان بر حمله به ولایت قندوز در شمال این کشور و ولایت قندهار در جنوب متمرکز است و درصدد هدف گرفتن شیعیان ساکن در این دو ولایت است. داعش همچنین هدف دیگری را هم دنبال می‌کند؛ اینکه در این دو منطقه که در سطوح اقتصادی و نظامی حائز اهمیت راهبردی است جای پایی پیدا کند؛ زیرا ولایت قندوز از موقعیت جغرافیایی ممتازی برخوردار است که آن را گذرگاه تجاری مهم در منطقه آسیای میانه قرار داده است؛ علاوه بر اینکه از ثروت‌های طبیعی بخصوص معادن برخوردار است؛ بنابراین تحکیم حضور داعش در این ولایت به معنای تسلط آن بر ثروت‌های طبیعی و استفاده از این ثروت‌ها در تأمین مالی عملیات‌هایش است؛ طرحی که داعش در چندین شهر سوریه و عراق پیاده می‌‎کرد.

گروهک تروریستی داعش در افغانستان

در حالی که ولایت قندهار در جنوب افغانستان نیز یک کانون تجاری مهم محسوب می‌شود و مسیر اصلی بازرگانی که شبه قاره هند را به خاورمیانه و آسیای میانه متصل می‌کند از خاک این ایالت می‌گذرد و تسلط داعش بر این ایالت به معنای تسلط بر این جاده و تجارت عبوری از آنجاست.

4- مساجد و اماکن عبادی صرف نظر از اینکه متعلق به شیعیان یا سنی‌هاست، از ساده‌ترین اهداف گروه‌های تروریستی است، زیرا هدفی آسان و راحت است بخصوص مساجد در کشورهای اسلامی که معمولاً تحت تدابیر امنیتی قرار ندارد و به‌راحتی می‌توان با هدف گرفتن یک مسجد تعداد زیادی را کشته و زخمی کرد؛ علاوه بر اینکه داعش از این طریق با قربانی گرفتن تعداد زیادی از افراد بی‌پناه بین مردم وحشت ایجاد می‌کند. از همین رو داعش حملات خود را در روزهای جمعه و در اثنای نماز جمعه انجام می‌دهد تا قربانیان بیشتری بگیرد؛ بخصوص که داعش راهبرد حمله به بی‌گناهان در مساجد و مکان‌های عبادی و بازارها و بیمارستان‌ها دارد و از این طریق به دنبال ایجاد تلفات بزرگ در صفوف کسانی است که نه می‌توانند مقاومت کنند و نه بعد از وقوع حمله از خود دفاعی کنند.

حمله تروریستی داعش به مسجدی در قندهار

5- داعش از طریق حملات مستمر خود در افغانستان علیه مساجد می‌خواهد چند پیام مهم را القا کند که مهم‌ترین آن تأکید به همه شهروندان این کشور اعم از شیعه و سنی و پیروان دیگر ادیان است که دولت طالبان نمی‌تواند برای شما امنیت بیاورد و شما خود را مجبور می‌بینید که به داعش پناه آورید و موجودیت آن را بپذیرید و تسلیم اوامر آن شوید؛ نظیر اتفاقی که در عراق هنگام تسلط این گروهک بر چندین شهر آن رخ داد و تا قبل از عملیات‌های ائتلاف بین‌المللی و نیروهای دولتی عراق، داعش خلافت خود خوانده خود را بر مناطقی از سوریه و عراق حاکم کرده بود.

چرا داعش مساجد افغانستان را هدف می‌گیرد؟

6- بر اساس فتواهای دینی سران گروه‌های تروریستی، شیعیان و صوفی‌ها از گمراهان هستند و باید با مساجد آنها  نظیر معابد بت‌پرستان تعامل شود. این فتوا را  ابی المقاتل، یکی از سرکرده‌های داعش هم در سال 2015 صادر کرد و طی آن، حمله به مساجد نجران در عربستان سعودی که متعلق به شیعیان اسماعیلیه است، خواستار شده بود. او این مساجد را شبیه معابدی خوانده بود که در آن بت‌ها پرستیده می‌شوند.

در پایان این یادداشت آمده است: داعش با بهره‌برداری از وخامت اوضاع امنیتی و کشمکش سیاسی در افغانستان به دنبال تداوم حملات خود در این کشور است و مطمئنا همچنان مساجد و اماکن عبادی به دلیل اینکه اهدافی آسان‌تر محسوب می‌شود و تلفات بیشتری به بار می‌آورد، در رأس اهداف این گروهک تروریستی خواهد بود.

انتهای پیام
captcha