آداب و رسوم غلط مانع ازدواج جوانان امروزی می‌شود
کد خبر: 4068847
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۸

آداب و رسوم غلط مانع ازدواج جوانان امروزی می‌شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی بر فرهنگ سازی ازدواج آسان در جامعه تأکید کرد و گفت: متاسفانه امروز دچار آداب و رسوم غلطی هستیم که رغبت جوانان به ازدواج را کاهش داده است.

سید محمدرضا طالبی،  معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، سید محمدرضا طالبی،  معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی، امروز ۱۴ تیرماه در مراسم جشن وصال به مناسبت گرامیداشت هفته ازدواج اظهار کرد: در اهمیت موضوع ازدواج بر هیچ کسی پوشیده نیست که فریضه الهی است و در سطح واجبات بر آن تاکید شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی افزود: پيامبر خدا(ص) می‌فرماید: «النِّكاحُ سُنَّتِي، فَمَن رَغِبَ عَن سُنَّتي فَلَيسَ مِنّي. ازدواج سنّت من است؛ پس هر كه از سنّت من روى گرداند از من نيست».

وی با اشاره به این روایت که اگر امیرالمؤمنین علی(ع) نبودند برای حضرت فاطمه(س) کُفوی پیدا نمی‌شد، ادامه داد: رسول اکرم(ص) در فرازی می فرماید: گروهی از شخصیّت های قریش مرا در مورد خواستگاری فاطمه علیها السلام ملامت کردند، و گفتند: ما او را خواستگاری کردیم و تو ما را محروم نمودی، و او را به همسری علی درآوردی! آن حضرت در ادامه فرمود:به خدا سوگند من شما را منع نکردم و من فاطمه را به همسری علی درنیاوردم، این خدا بود که شما را منع کرد و او را به همسری علی درآورد!

طالبی به فواید ازدواج از دیدگاه اسلام اشاره و تصریح کرد: ازدواج موجب آسایش و آرامش انسان می شود همچنان که در آیه 21 سوره روم چنین تسریع دارد: «و من آیاته ان خلق من انفسکم ازواجا لتسکنو الیها و جعل موده ورحمه. ان فی ذالک لایات لقوم یتفکرون؛ از آیات خدا این است که از خود شما همسرانی آفرید تا بدان آرام گیرید و بین شما دوستی ومهربانی نهاد. اینها نشانه هایی است برای کسانی که اندیشه کنند».

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: ازدواج مانع فساد و تباهی می گردد و مایه امید و دلگرمی انسان می شود زیرا بنا بر مسئولیتی که نسبت به هم دارند خیلی مسائل را رعایت خواهند کرد.

طالبی ادامه داد: همچنین بهبود وضعیت اقتصادی و اصل تناسل یعنی داشتن فرزند به منظور حفظ و بقاء نسل از دیگر فواید ازدواج و تشکیل خانواده است.

وی با بیان اینکه ازدواج بر مبنای تعالیم الهی و اصول اسلامی رحمت الهی است، گفت: پیامبر(ص) می فرمایند: «درهاى رحمت آسمانى در چهار وقت گشوده مى‏ شود: موقع بارش باران، زمانى که فرزند به چهره پدر و مادرش مى‏ نگرد، هنگام گشوده شدن در کعبه و هنگام برپايى مراسم عقد و عروسى.»

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی بر فرهنگ سازی ازدواج آسان در جامعه تأکید کرد و افزود: متاسفانه امروز دچار آداب و رسوم غلطی هستیم که رغبت جوانان به ازدواج را کاهش داده است.

وی بیان کرد: تجمل گرایی و تشریفات، مهریه و جهیزیه سنگین از جمله مباحثی است که در امر ازدواج خواسته و ناخواسته راه دشوار و پیچیده ای برای ازدواج ساده در پیش پای جوانان قرار داده است

طالبی یادآور شد: موضوع دیگر هجمه فرهنگی دشمن از طریق فضای مجازی و نهادینه کردن آداب و رسوم غلط در امر ازدواج است که که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌ جنوبی هم در این آیین از برگزاری ۱۱۰ عنوان برنامه در هفته ازدواج در سطح استان خبر داد و گفت: مراکز تخصصی مشاوره در شهر بیرجند آمادگی دارند خدمات رایگان مشاوره ازدواج را به جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال ارائه دهند.

محمدحسین خسروی ادامه داد: محوریت کلی برنامه‌های این هفته در قالب برگزاری جشن‌های وصال با هدف ترویج فرهنگ ازدواج آسان و تجلیل از زوجین و فعالین حوزه ازدواج، اجرای برنامه‌های فرهنگی و ورزشی است.

انتهای پیام
captcha